A budapestinél is drágább lesz egy vidéki nagyvárosban a tömegközlekedés
További Belföld cikkek
- Orbán Balázs: Politikai alapú megkülönböztetésnek az egyetemen nincs helye
- Idegen anyag esetleges jelenléte miatt hívta vissza az Auchan egyik máktermékét a Nébih
- Politikatörténeti pillanat volt Menczer Tamás és Magyar Péter találkozása?
- Nemi erőszak és gumibotozás a tiszalöki börtönben – jelentést tett közzé az Európa Tanács
- 2053-ig mindent titkosítottak a Védelmi Beszerzési Ügynökség hekkertámadásáról
A szegedi helyi tömegközlekedés és a parkolás díjszabásait módosító rendeletet még tavaly július 4-én terjesztették a közgyűlés elé. Az áremelések elfogadását akkor azzal indokolta a városvezetés, hogy az önkormányzati kiadásokat mind az energiaválság, mind az inflációs környezet jelentősen megnöveli, a járvány hatásaként csökkent a közösségi közlekedést használók aránya, a nyugdíjas- és diákbérletek kedvezményeit biztosító állami támogatást pedig már nem kapja meg a város.
Ez számokban annyit tesz, hogy egy vonaljegy elővételben 430 forint, a járművön 500 forintba kerül Szegeden, míg Budapesten elővételben 350 forint, a helyszínen 450 forint.
Az eddigi kedvezményes havibérlet Szegeden tanulónak és a nyugdíjasnak egyaránt 5280 forintba, Budapesten a diákoknak 3450, a nyugdíjasoknak 3330 forintba kerül. Azonban ha a dél-alföldi várostól megvonják a tömegközlekedés kedvezményes árát biztosító állami támogatást, akkor a bérletek tekintetében is magasabb díjszabással kell kalkulálni, a 30 napra szóló teljes árút 8800 forintért lehet megvásárolni.
A Szegedi Közlekedési Társaság a Szegeder közlése szerint az alábbiak szerint emelte idén a parkolási díjakat:
- a belvárosi zöld zónában egy órára 535-ről 600 forintra,
- a külső sárga zónában egy órára a 245-ről 330 forintra,
- a napijegy ára pedig a sárga zónában 1980 forintba kerül 2023-tól.
Az SZKT mindezt a Szegedernek azzal indokolta, hogy az elmúlt két évben a tömegközlekedés finanszírozási igénye 4-ről 7,3 milliárd forintra nőtt, ezért emelték a múlt évben több lépcsőben a vonaljegy-, bérletárak mellett a parkolási díjakat, és 2024. január 1-jétől ismét a díjszabások növelésével kell számolni. Hozzátették, a vidéki városokhoz képest ugyan magasabbak náluk a viteldíjak, de Miskolcon vagy Debrecenben is drágább a helyközi utazás, mint Budapesten.
Az elővételes vonaljegy Debrecenben 460, Miskolcon 430 forint, a járművön megváltott 550 és 700 forint, de havibérlet tekintetében is a borsodi megyeszékhely csak 100 forinttal olcsóbb, mint Budapest. Mindkét városban évekig szinte változatlan díjszabással működtették a közösségi közlekedést, de augusztus és október végén az MVK és DKV is áremelésre kényszerült az SZKT-hez hasonló okok miatt.
A centrumban való parkolásért nagyjából ugyanannyit kell fizetni a legnagyobb városainkban, ami Budapesten és Szegeden egy órára 600 forintot, Debrecenben 540, Győrben 520, Miskolcon kicsit kevesebbet, 440 forintot jelent. Ebben Székesfehérvár a hazai rekorder, ugyan a legbelső zónába csak engedéllyel lehet behajtani, ezután pedig 900 forintot számolnak fel óránként a parkolásért.
(Borítókép: Faludi Imre / MTI)