Lázár János: Nyugodtan ülök a miniszteri székben, erre a tárcára senki nem vágyik

További Belföld cikkek
-
Ismét a melegjogok mellett demonstrálnak Budapesten
- Egyhavi csapadék hullott Magyarországon egy hét alatt
- Mentális betegséggel küzd az iskolai mészárlásra és politikusok kivégzésére készülő magyar gimnazista
- Csúcsforgalom lesz vidéken, a Fidesz vezetői is országjárásra indulnak
- Felszínre hozni a kimondhatatlant – agyagba gyúrják traumáikat a mentális betegek a Nyírőben
Azzal kezdte a beszámolóját Lázár János, hogy a kormányon belül most zajlanak az egyeztetések a 2024-es költségvetésről, ezt követően az elmúlt egy évről részletezte, hogy komoly szervezeti átalakulás történt, amely személyi változásokkal járt. A tárcához került a közlekedés, mintegy 32 ezer kilométernyi úthálózat van a magyar állam kezében, „így minden képviselő érintett ebben a kérdésben”, ezzel majdnem a legnagyobb minisztériumok közé tartozik a tárca.
Az építéseket, állami beruházásokat lebonyolító ügynökségek, amelyeket a 2002 utáni kormányok hoztak létre, megszüntetésre kerültek, majd helyettes államtitkárságként integrálódtak a minisztériumba. Az ott dolgozók körülbelül 30 százaléka nem vállalta a minisztériumi munkát. Négy helyettes államtitkárság van, egy az útépítésekkel, egy a vasútépítéssel, egy magasépítéssel, egy pedig a csatornázással foglalkozik.
Lázár János szerint ez milliárdokban mérhető megtakarítást jelent, ugyanakkor elismerte:
Sok kritikát kaptam a törvényhozásban és a fejlesztések világában, hogy ezzel gyengítem az állam végrehajtó képességét. Fontosnak tartom, hogy a költségvetési mozgástér átalakulása mellett az állam megvalósítási képessége koncentrált legyen. Szerettem volna az állami beruházások felügyeletét közelebb hozni a minisztériumhoz és a törvényhozáshoz.
A miniszter úgy érzékelte, hogy az állami beruházások lebonyolítása túl távol került a költségvetést benyújtó kormánytól és az azt elfogadó Országgyűléstől azzal, hogy ügynökségek, lebonyolító cégek hálózata szerveződött. Ezt szerette volna karcsúsítani és átláthatóbbá tenni, „konzervatív, feszes, fegyelmezett irányítási rendszer van, ami a források kontrollját érthetőbbé teszi”.
A kormányzati munkám általában arról szól, hogy problémákat, nehézségeket kell megoldanom. Nem olyan portfóliót kaptam, ami túlzottan népszerű, számos nehéz döntést kellett meghozni. Nyugodtan ülök a miniszteri székben, erre a tárcára senki nem vágyik
– jelentette ki Lázár János.

A politikus arról is beszélt, hogy több mint harminc éve, „kisebb-nagyobb buktatókkal” zajlik a felzárkóztató munka a nyugati életszínvonalhoz, egyedül Csehország emelkedik ki a régiónkból, „megfontolandó, hogy ők hogyan csinálták, mik ennek az okai és feltételei”. Lázár János úgy látja, a következő tíz évben elérhetjük az uniós fejlettségi szint 85 százalékát.
A több mint ötezer milliárd forint értékű beruházás felfüggesztése mellett 114 projekt van kivitelezés, további közel 200 tervezés alatt,
a lista viszont nem teljes, vannak olyan beruházások, amelyek nem a tárcához tartoznak, például a Várnegyed és a Liget-projekt, ebben van esély a változásra.
„A tárcámnak bizonyságot kellett tennie arról, hogy alkalmas a projektek lebonyolítására és menedzselésére” – folytatta a miniszter, rámutatva, két kivétellel nem volt olyan helyzetben, hogy új beruházásokat kezdjenek, „arra van mandátumom, feladatom és kötelességem, hogy a folyamatban lévő beruházásokat konszolidáljam”.
Az egyik legjelentősebb eredmény
Lázár János kifejtette, féléves előkészítő munka után, megvizsgálva az uniós tagországokat született döntés a többletköltségek rendezéséről. Magyarországon arra nem volt struktúra, hogy egy folyamatban lévő beruházásnál a járványhelyzet vagy a háború okozta árnövekedés érvényesíthető-e.

Szakmai szervezetekkel egyeztetve létrehoztak erre egy struktúrát, amit a miniszter az egyik legjelentősebb eredményüknek tart, rendezetté vált az állammal kapcsolatban lévő vállalkozók többletköltségeinek érvényesítése. A tárca 114 milliárd forint értékű költségnövekedést hagyott jóvá, ami átlagosan 8-10 százalékos áremelkedés.
Maximum 30 százalékos árnövekedést hagynak jóvá, ennek 50 százalékát a kivitelező, 50 százalékát az állam állja.
Lázár János hangsúlyozta, a beruházási stop nem jelentheti a tervezés leállítását. Ígéretet tett arra is, hogy az állami beruházások rendjét újraszabják, várhatóan májusban kezdik tárgyalni a törvényjavaslatot. Ez alapjaiban változtatja meg a beruházások rendjét, a miniszter konfliktusokra számít, vita van Brüsszellel, az önkormányzatokkal, valamint érdeksérelmet is okoz.
Magyar építkezésre magyar cementet
A tárcavezető három joganyagról beszélt, ezek között van az építésügyi törvény, a helyi építési szabályozás, valamint az örökségvédelem. Ebből egy nagy építészeti csomag áll össze, ami harminckét év után új keretet teremt, sok szó esett róla a nyilvánosságban, volt előzetes társadalmi egyeztetés, lesz is még, valamint Lázár János a frakciókat a parlamenti vita kezdete előtt szeretné külön tájékoztatni a részletekről. Komplett újraszabályozás vár az építésügyre és építésgazdaságra, „lesznek ízlésviták, érdekviták, külföldi vállalatok sértve érzik majd magukat”.
Magyar alapanyag, magyar szaktudás, magyar munka és magyar profit, ezt célozzuk meg
– összegzett a politikus.
Lázár János példaként említette, hogy a paksi atomerőmű építésének gigantikus cementigénye lesz, miközben nincs magyar tulajdonú cementgyár, „ez így nem maradhat, ebből politikai turbulencia lesz”. Azt sem tartja helyesnek, hogy a bányakapacitás jelentős része külföldi kézben van, ebből a szempontból „Magyarország megszállt ország”, óriási a pénzkiáramlás. A tárcavezető ezt a patrióta gondolkodást nem látja ellentétesnek az Európai Unió alapelveivel, mert más tagországok is képesek védeni a saját piacaikat.
Óriási lehetőség az országnak
A miniszter a közlekedést érintően elmondta, 57 ezer ember dolgozik a MÁV-Volán-csoportnál, a legnagyobb magyar munkaadóról van szó, viszont a cégcsoportban az átlagbér nem éri el a 400 ezer forintot, a vasútkapacitás 50 százaléka pedig sebességkorlátozott.

Lázár János kifejtette, a háború egyik következménye, hogy a kereskedelem áttevődött a görög kikötők irányába, innen Magyarországon keresztül halad az áruforgalom, ebből az ország a közúti hálózaton le tudja szedni a hasznát, valamint ezért építik többek között a Budapest–Belgrád vasútvonalat. Hangsúlyozta a keleti–nyugati, valamint az észak–déli áruforgalmi tranzit építését, „ez egy nagy gazdasági lehetőség az országnak”, amihez a déli határátkelőhelyek átépítésére is szükség van.
Ebben a tárgykörben három anyag került a kormány elé, az egyik a tízéves vasútfejlesztési stratégia. Lázár János részletezte, 4,5 millió ember ingázik naponta a Volán és a MÁV járatain, „olyan gigantikus feladat, kritikus infrastruktúra, aminek a sorsáról hosszú távú döntést kell hozni”. Ennek része pályakorszerűsítés, járművásárlás, valamint az egész vasút transzformációja. Az új igazgatóság, felügyelőbizottság feladata, hogy
a magyar tömegközlekedés régi, államszocialista modelljét a piac felé közelítse.
A cél az, hogy jó minőségű és olcsó legyen a szolgáltatás, „az, hogy az embereknek milyen közlekedési eszközöket biztosítunk, alapvetően befolyásolja az életminőségüket”.
A közúti közlekedést érintően is a kormány elé kerül egy elképzelés. Az alacsonyabb rendű utakról Lázár János úgy vélekedett, hogy azok nincsenek jó állapotban, a mostani 85 milliárd forint helyett 120-130 milliárdra lenne szükség a szinten tartó felújításhoz, ha ezt még feljebb tudnák vinni 150-200 milliárdra, akkor érdemi javulás lehetne. Erre egy opció lehet, ha az útdíjbevételből nagyobb szeletet tudna kapni a közút és a karbantartás.
Lázár János a Volánt érintően arról beszélt, az Európai Bizottság irányelve előírja a piacosítási folyamatot, ezért tendert kell hirdetni a közúti személyszállításra.
A kormány kiírja a tendert, a Volán pályázni fog. A miniszter rámutatott, az országnak speciális a településföldrajza, az emberek mobilitása fontos kérdés, ezért azt javasolja, hosszú távon tartsa meg a Volánt az állam, legyen állami kézben tömegközlekedési szolgáltató, „mert az ország működésében és haváriahelyzet esetén ez kulcskérdés”. Példaként a menekültválságot hozta, amikor ötezer bevándorlót szállítottak az osztrák határhoz. Ugyanakkor „profitorientáltabban, professzionálisabb, kevésbé pazarló módon” kell működtetni a Volánt.
Az építési és közlekedési miniszter végül elárulta, ő most bérletárusítással foglalkozik, és eladtak már 250 ezer darabot a közelmúltban bevezetett vármegye-, valamint országbérletből.

„Ha valaki unalmas, az a legelviselhetetlenebb”
Varga Ferenc, a bizottság alelnöke, korábban jobbikos, azóta DK-s politikus többek között az akkumulátorgyárakról kérdezte Lázár Jánost. A miniszter szerint ebben a vitában mindig elsikkad az a részlet, hogy Németországban is a kínaiak építenek akkumulátorgyárat, mert a német autóipar a politikailag korrekt álláspont érdekében megtagadta, hogy saját maga állítson elő akkumulátorokat. Ezekre viszont szükség van, ezért hívják be a kínaiakat.
Lázár János leszögezte, Magyarország nem úgy lesz akkumulátor-nagyhatalom, hogy valaki ül a minisztériumban, és a homlokára csap, hanem az Audi, a BMW és a Mercedes azt mondja, hogy az autógyárak mellett szükség van erre a kapacitásra. Ha Magyarország meg akarja őrizni az autóipari pozícióját, akkor az elektromosautó-gyártás feltételeit biztosítani kell.
A tárcavezető kiemelte a környezetvédelmi szempontok radikális felértékelődését is, „ezért kell szigorú szabályozás és annak szigorú végrehajtása”. Lázár János nem hiszi, hogy valaki egy nagy gyár mellett akar élni, ezért nem szabad leradírozni azokat az észrevételeket, amelyek az ipari és a lakossági negyedek elválasztásáról szólnak.
A budapesti fejlesztéseket illető kérdésekről a miniszter úgy fogalmazott:
Sokszor próbálnak mesterséges ellentéteket szítani, én mindig jó alany vagyok erre, mert vidéken élek, a vidék fejlesztését hirdetem. Szoktam is olyan dolgokat mondani, amelyek néhány ember számára fejtörést okoznak. Ha valaki unalmas, az a legelviselhetetlenebb.
Lázár János világossá tette, hogy ami tíz éven keresztül járt a fővárosnak, azt meg kell adni a vidéknek is, de itt van például a Déli Körvasút problémája, amelynél egyelőre nem tudja, létre lehet-e hozni a kompromisszumot, nem szeretne lemondani a beruházásról. Kitért a HÉV-helyzetre is, aláhúzva, hogy az összes vonalat fel kell újítani és új járműveket kell vásárolni, tehát „azt állítani, hogy a kormány nem akarja Budapestet fejleszteni, nem igaz”.
(Borítókép: Lázár János. Fotó: Karip Tímea / Index)
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Megint kigyulladt egy mozdony, ezúttal Celldömölknél
Két napon belül ez a második mozdonytűz.
március 23., 18:35
- Belföld
A Momentum frakcióvezetője Párizsban mutatja be, hogy „mivel jár, ha hagyjuk a szélsőjobb előretörését”
A politikus a Democracy and Liberty Summit eseményre kapott meghívást.
március 23., 18:08
- Belföld
Másfél nap alatt összegyűlt Hadházy Ákos 12 milliós büntetése
A politikus megindokolta az akciót, és azt is elmondta, miért nem fog több hasonlót tenni.
március 23., 18:05
- Mindeközben
Freddie a szépségről: Hiba a külcsínre építkezni, mert az el fog múlni, és mindig jönnek fiatalabbak, vonzóbbak
-0 perce
- Mindeközben
Ifj. Schobert Norbert gitárt ragadt és énekelni kezdte Elvis Presley egyik legismertebb dalát
2 órája
- Belföld
Tarolt az elítélt ellenzéki jelölt az újpesti választáson
Gyurcsány Ferenc a Fidesznek és a Tiszának is beszólt az eredmény után.
március 23., 19:59
- Belföld
Meglátogatta a kórházban az újdörögdi baleset sérültjeit a honvédelmi miniszter
Szalay-Bobrovniczky Kristóf a sérültek állapotáról is beszámolt.
március 23., 17:24
- Belföld
Ruszin-Szendi Romulusz tiszta vizet öntött a pohárba, tagadta az ellene felhozott vádakat
A volt vezérkari főnök egy videót is közzétett arról, hogy „küzd a zsír és a toka ellen”.
március 23., 20:46
- Belföld
A tavaszi meleg ellenére nem ússzuk meg eső nélkül a jövő hetet sem
Hétfőn és kedden akár 20 fok is lehet, majd a hét további részében 14-15 fokra lehet számítani.
március 23., 19:41
- Belföld
Körbeölelte a Fővárosi Törvényszék épületét a tömeg, testükkel védték a magyar igazságszolgáltatás függetlenségét
Orbán Viktor poloskázása ismét utcára hívta az igazságügyet.
március 23., 18:05
- Belföld
Ismét a melegjogok mellett demonstrálnak Budapesten
Független civilek szervezik az akciót.
21 perce
- Belföld
Orbán Viktor egy füzetbe írta fel a 2030-ban világbajnoki döntőt játszó csapat összeállítását
Egy régi történetet is elmesélt a kormányfő.
március 23., 09:42
- Belföld
Megtámadták a Momentum egyik aktivistáját Erzsébetvárosban
Valaki figyelhette a szélsőséges eszmék ellen kiálló aktivistát.
március 23., 09:50
- Belföld
Földrengés volt Salgótarján közelében
A 2,1-es magnitúdójú rengést több helyen érezhették.
március 23., 21:23
- Címlapon
Döntött a kormány, ez már csak ráadás volt a forintnak Donald Trump után
Nincsenek jó napjai a magyar gazdaságnak.
4 órája
- Belföld
Mentőtiszthallgató láthatott el betegeket a szekszárdi kórházban
Az esetet Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő lebegtette meg.
március 23., 06:20
- Mindeközben
Titokban összeházasodott Henry Kettner és párja, gyönyörű helyen keltek egybe a szerelmesek
4 órája
- Mindeközben
Ez az a videó, amit inkább nem akartunk látni: így bánnak a csomagjainkkal a reptereken
5 órája
- Mindeközben
Egymásba szeretett a Megasztár énekesnője és a Hogyan tudnék élni nélküled? színésze
tegnap, 19:22
- Címlapon
Az EU vészhelyzetre készítené fel a lakosságot, de mit mondanak a magyar prepperek?
Megnéztük, hogyan éljük túl a 73. órát.
8 órája
- Belföld
Babakocsira csukta rá az ajtót egy buszsofőr Debrecenben
Az ügyben vizsgálat indult.
március 23., 06:49
- Belföld
Tűz pusztított a szegedi Dóm téren egykor, most értékes leletek kerültek elő
Az 1879-es nagy árvíz után Szeged nagy részét feltöltötték, most a régészeké a terep.
március 23., 16:57
- Belföld
Orbán Viktor az angolokat kifütyülő gyerekekről: Akkor láttam, hogy itt még lesznek nagy dolgok
A miniszterelnök nemcsak a politikában, hanem a futballban is áttöréseket vár.
március 23., 21:47
- Belföld
Megszólalt a fonói gyillkossággal vádolt férfi barátja: mindenki tudta, hogy „fóliázik”
Egy bolti eladót és két idős embert bántalmazott a nyílt utcán mindenféle előzmény nélkül.
március 24., 05:51
- Belföld
Párjával kapták lencsevégre a börzsönyi vadmacskát
A felvételt a Duna-Ipoly Nemzeti Park tette közé a közösségi oldalán.
március 23., 10:20
- Belföld
Taxi gázolt sötét ruhás, szabálytalan rollerest a Lehel téren
Csoda, hogy túlélte.
március 23., 12:51
- Belföld
Magyar Péter bakot lőtt, amikor a balatonhenyei birtokról kérdezte Orbán Viktort, amit már egy 2021-es cikk megválaszolt
A Tisza Párt elnöke kérdésében a miniszterelnök lányának szerepét firtatta.
március 23., 11:36
- Belföld
Új szabályt vezetne be a parlamenti belépésnél a Fidesz frakciószóvivője
Németh Balázs hiányolja a csomagok átvizsgálását.
március 23., 15:00
- Mindeközben
Előkerült egy férfi, aki jobban hasonlít a Harry Potter sztárjára, Rupert Grintre, mint maga Rupert Grint
tegnap, 17:48
- Címlapon
Robbanás Moszkvában: lángokban Vlagyimir Putyin limuzinja
Az orosz titkosszolgálat főhadiszállásánál történt az incidens.
tegnap, 17:11
- Belföld
Forgalomba állt két új akadálymentes villamos Budapesten
Karácsony Gergely megfogalmazta, mi a cél.
március 23., 13:05
- Belföld
Az esti meccs miatt megváltozik Budapest közlekedése, mutatjuk az eltéréseket
A lezárások és terelések már délután 3 órakor megkezdődtek.
március 23., 15:28
- Belföld
Nem pénzben fizették ki, és még többmilliós bírság is vár a „fémbizniszelő” férfira
Két év alatt 13 tonna fémhulladékot és akkumulátort adott le a kereskedésbe.
március 23., 17:09
- Mindeközben
Emilión nevet a TikTok népe, aki hagyta, hogy a lánya megszépítse, minden az énekes arcára van írva
tegnap, 14:37
- Belföld
Kutyaürüléket öntöttek a Mi Hazánk képviselőjének autójába Gyömrőn
Kisberk Szabolcs szerint állatkínzók állhatnak az eset mögött.
március 23., 14:33
- Belföld
Bűnügyi felügyelet alá helyeztek egy férfit, aki három nőt molesztált Miskolcon
Az elkövetőnél fennállhat a bűnismétlés és a szökés veszélye.
március 23., 14:23