Ritka, ami az Árpád hídi gázolóval történt
További Belföld cikkek
- Teljesen kiégett egy hajó a Tiszán
- Sokan azt hitték, médiahack, de igaz: örökre bezárja kapuit a MikulásGyár
- Káoszról számolt be a bombariadó miatt megszakadt fővárosi buli egyik résztvevője az Indexnek
- Nyolcszáz hátrányos helyzetű gyermek látogatott el a Parlamentbe
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
Az Árpád hídon szabályosan közlekedő kerékpárost gázolt halálra egy Mercedes AMG július 1-jén 0 óra 44 perckor. A gyorsulási versenyeken is használt RACE-001 rendszámú, 690 lóerős sportautó a rendőrség tájékoztatása szerint 137-tel kaszálta el a szalagkorlát mögött tekerő 26 éves férfit úgy, hogy áldozatának két végtagja is leszakadt.
A rendőrség sajtótájékoztatója szerint a Mercedes spontán kezdett el versenyezni a Róbert Károly körút Teve utcai sarkától két BMW-vel. A három autó több szabálysértést is elkövetett, de a tunningolt autó nyomában alig két másodpercre volt csak lemaradva az egyik, 190 lóerős BMW. Az Árpád hídra a Mercedes a megengedett 70 helyett 137 km/h-s sebességgel hajtott fel, majd eddig nem ismert okok miatt a sofőr elvesztette az uralmát az autó felett, amely többször megpördült, és átszakítva a szalagkorlátot, elgázolt egy biciklist.
Az őt szorosan követő BMW még el tudta kerülni az ütközést, ám a második autó belerohant a Mercedesbe.
A Mercedes sofőrje elismerte a tettét, a kórházban állították elő a rendőrök.
Az eset után Karácsony Gergely főpolgármester rendszerszintű problémáról beszélt. Azt is bejelentette, hogy az eset hatására sebességmérő kamerákat felszerelnek fel Budapest-szerte. Erre válaszul a BRFK már tavaly októberben kezdeményezte négy traffibox kihelyezését. A rendőrség az Indexszel azt közölte, ők minden eszközt biztosítottak, de a főváros még nem teljesítette vállalásait.
„Elkezdtük az előkészítését, hogy a város a saját infrastruktúráját használva felhelyezzen 48 ilyen sebességmérő kamerát” – mondta Karácsony Gergely az Index podcastjében csütörtökön, majd a műsorvezető, Rónai Egon kérdésére megerősítette: a kamerákat gyakorlatilag a fővárosi rendészet helyezi fel a fővárosi közútkezelő tulajdonában lévő oszlopokra. Ennek vállalják az üzemelési költségeit úgy, hogy valójában az ebből származó bevétel nem náluk van.
„Én ebben, megmondom őszintén, azért vagyok indulatos, mert valójában nem értem, hogy az elmúlt években ez miért nem történt meg. És ráadásul nem vagyunk abban a pénzügyi helyzetben, hogy mindig oda ugorjunk, ahol valami hiátus van” – emelte ki Karácsony Gergely a podcastben, amelynek 45. percénél hallgathatja meg a főpolgármester részletes álláspontját az üggyel kapcsolatban.
Ritka letartóztatásban
A büntetlen előéletű sofőrt, akinek 13 büntetőpontja gyűlt össze az elmúlt időszakban és több közúti szabálysértése is volt már, a hétvégén a Fővárosi Törvényszék letartóztatásba helyezte. A döntés egyelőre nem jogerős, mert a védelem és az ügyészség is fellebbezett ellene. Várhatóan napokon belül megszületik a másodfokú döntés.
Az Index megkeresésére Borbély Zoltán közlekedési szakjogász elmondta:
Ritka, csupán egy százaléka szokott letartóztatással végződni az ilyen ügyeknek, így ez egy egészen kivételes.
Halálos közúti baleset gondatlan okozása miatt, amennyiben bűnösnek találják, úgy egytől öt évig tartó szabadságvesztéssel is büntethetik a vétkes sofőrt. Súlyosbító körülmény lehet, ha alkohol vagy más kábítószer hatása alatt állva ült a volán mögött, de a BRFK tájékoztatása szerint egyik sofőrnél se mutattak ki ilyet a balesetet követően.
Nagy nyilvánosságot kapó ügyről van szó, de hiába nagy a közfelháborodás és szólal meg politikus, az nem áll első helyen a súlyosbító körülmények között.
Borbély Zoltán hozzátette, nem kell megvárni, hogy ilyen ügyben ítélet szülessen, még az elején azonnal elveszik ebben az esetben a sofőr jogosítványát.
A Fővárosi Törvényszék közleménye alapján a megalapozott gyanú szerinti bűncselekmény körülményeiből és a terhelt szabálysértési előéletéből arra lehet következtetni, hogy a férfi öntörvényű, magát a kötelező normák fölé helyezi, ezért azt nem lehet alappal feltételezni, hogy a bűnügyi felügyelet magatartási szabályait be is tudná tartani, azaz az ehhez szükséges mértékű önkéntes jogkövetési hajlandósággal rendelkezne.
A Mercedes sofőrje egy autókereskedéssel és egy másik nagy teljesítményű autóval is rendelkezik, ezért a törvényszék szerint tartani lehet attól, hogy ismét volán mögé ülne.
A napi.hu-nak nyilatkozott a történtekkel kapcsolatban Major Róbert, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karának közbiztonsági tanszékvezetője, egyetemi docense. A szakember úgy látja, hogy a vezetési engedélyt pszichológiai vizsgálathoz is kötni kellene, mert nem állhat minden autósiskolánál és autószalonban egy rendőr, hogy a potenciális szabálytalankodókat kiszűrje.
Az országos rendőrfőkapitányhoz mennek
Hétfő délután kerékpáros tüntetés indul az Árpád híd budai hídfőjétől, a Serfőző utcától. Örömtekerés helyett biztonságos közlekedésért hajtanak, közben megállnak a tragédia helyszínénél, hogy megemlékezzenek a fiatal biciklisről, mielőtt a Teve utca irányába tovább haladnának, hogy Balogh János országos rendőr-főkapitánynak átadják a követeléseiket. A helyszínről az Index munkatársai is tudósítanak.
Ne tekintsünk a közlekedés járulékos veszteségeként az áldozatokra! Legyen érték minden ember élete! Elvárjuk a rendőrségi vezetőktől, kormányzati, fővárosi és minden önkormányzati döntéshozótól, hogy érezzék át pozíciójukból fakadó személyes felelősségüket az elvesztett, tönkrement életekért. Ne késlekedjenek tovább!
A közleményükben több vezetőhöz, így a rendőrségen kívül a kormányhoz és a fővároshoz is fordulnak a követeléseikkel. Ilyenek például:
- büntessék szigorúbban a szabálytalan autótuningolást;
- a rendőrség 2023. október 1-ig határozza meg a rövid, közép- és hosszú távú balesetszám-csökkentési vállalásait;
- sebesség helyett biztonságra optimalizált úttervezést alkalmazzanak, akár ideiglenes fizikai elemekkel is.
(Borítókép: Ütközésben összeroncsolódott személygépkocsi az Árpád hídon 2023. július 1-jén. Fotó: Mihádák Zoltán / MTI)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.