Vitézy Dávid megmutatta, mi lehetne, ha jönnének uniós források, és azt a közlekedésre költenénk
További Belföld cikkek
- A kormány „egyházi szereplőkkel” bővítené a nevelőszülői hálózatot, de az egyházakat nem értesítették
- A virológus figyelmeztetett: van nagyobb veszély a Covidnál
- Rászoruló gyermekeknek gyűjt karácsonyi ajándékokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat
- Harminchárom éves bűnügy végére tett pontot a rendőrség, elfogták a paloznaki gyilkosság egyik elkövetőjét
- Nagyszabású konferenciát szerveznek a reformátusok a kegyelmi botrány feldolgozásáról
Vitézy Dávid szerint Olaszországban szó szerint vasúti forradalmat indított az Európai Unió helyreállítási alapja, melyből összesen 31 milliárd eurót költ fenntartható és zöld közlekedési fejlesztésekre az ország.
A forrásokat 2026-ig lehet felhasználni, a befejezési határidőket, úgy gondolja, komolyan veszik, ezért „a XIX. század vége óta nem látott vasúti beruházási dömping van az országban”. Vitézy egy listát is összeállított, hogy bemutassa, mik épülnek Olaszországban.
- Észak-Olaszországban bővítik a nagy sebességű hálózatot, kiépül a Brescia–Verona–Vicenza nagy sebességű pálya. Az új kapcsolat Velence és Milánó között 250 km/órára épül ki, az építkezés végig látható az A4-es autópálya mentén már. Összesen 9,8 milliárd eurót (kb. 3700 milliárd forintot) költenek erre a fejlesztésre. További 1,8 milliárd euró (kb. 700 milliárd forint) jut a Velence–Trieszt-vonal teljes felújítására, 200 km/óra pályasebesség elérésével.
- A Velence–Milánó vasúti óriásberuházáshoz kapcsolódóan átépül a teljes veronai vasúti csomópont, ami azért is fontos, mert a kelet–nyugati, nagy sebességű vonatok mellett északról ide futnak majd be a többnyire tehervonatok az új, 2032-re elkészülő Brenner-bázisalagúton Ausztria és Németország (Innsbruck és München) felől is.
- A nagy sebességű pályák fejlesztésével a milánói vasúti csomópontban számos kapacitásbővítő beruházás történik, fővonalakat négyvágányosítanak, csomópontokat többszintűsítenek, hogy a fejlesztések nyomán mind Velence, mind Genova felől bővíthető legyen a vasúti kínálat – a távolsági és teherforgalom mellett az elővárosi forgalom is bővülhet a meglévő pályákon, a távolsági forgalom szétválasztása nyomán. A milánói vasúti csomópontra több mint 1 milliárd euró jut (kb. 380 milliárd forint).
- Milánótól nyugatra a Genova felé vezető vasútvonal átépítése is megkezdődött, mely Nizza és Marseille felé jelent kapcsolatot. A menetidő Milánó és Genova között 100-ról 50 percre csökken, köszönhetően a 250 km/óra sebességre összesen 36 km hosszban kiépült vasúti alagutaknak. Az alagutak, közte az önmagában 27 km hosszú Valico-alagút fúrása már befejeződött, a kapcsolódó vágányépítés zajlik, hogy 2026-ra elkészüljenek.
- Teljesen átépítik a Genova–Torino-vasútvonalat is, kapcsolódva a Torinótól Lyon felé épülő vasúti alagúthoz. Genova és Torino között a ma 2 órás menetidőt lefelezik 1 órára, a ma 100-150 kilométeres pályasebességet 200-250 km/órára emelve a kanyargós hegyi szakaszok kiegyenesítésével, rengeteg új műtárgy beépítésével.
- Torino nyugati kapujában is új nagy sebességű fejlesztések zajlanak, 24 km új nagy sebességű pálya épül, ebből 17 km alagútban, hogy Torino elővárosában a távolsági közlekedést teljesen leválasszák a mai vasúti hálózatról.
- Teljesen átépül a vasúti hálózat a Malpensa reptér körül Milánóban 828 millió euróból (kb. 310 milliárd forint), a ma ott végződő vasútvonalat átmenő fővonallá építik át, 8 km új pálya építésével bekötik északra Svájc felé, ezzel lehetővé téve, hogy a vonatok át is haladhassanak a reptéren.
- Milánó fapados reptere is vasúti összeköttetést kap, a bergamói repülőtérre 5 km új pálya épül részben föld alatt, így Bergamo városa és Milánó felé is 10 percenként lehet majd vonattal eljutni. A kivitelezés idén indul, 170 millió euróból (kb. 65 milliárd forintból).
- Firenzében új vasúti alagút és föld alatti új nagy sebességű pályaudvar épül, az alagútfúrás épp a napokban kezdődött meg.
- Dél-Olaszországban a legnagyobb beruházás a Milánó és Róma felől ma Nápolytól délre, Salernóban végződő nagy sebességű pálya meghosszabbítása egészen le a csizma orrába, a Szicíliába vezető kompok indulópontjáig, Reggio Calabriáig. A beruházás 13 milliárd euróba kerül (mintegy 4900 milliárd forintba), és végig minimum 200, szakaszosan 300 km/óra sebességre épül ki.
- Szimbolikus és óriási vállalkozás Szicília új vasúti hálózatának kiépítése, amely összesen mintegy 11 milliárd euróba kerül (kb. 4200 milliárd forintba). A beruházás eredményeként Palermo és Catania között, Messina érintésével végig 200 km/órás fővonal épül ki 220 km hosszban. Ezzel Palermo és Catania között a vasúti menetidő a mai 3-ról 2 órára csökkenthető, míg az olasz szárazföld felől a vonatokat is szállító kompok érkezési pontja, Messina és Catania között 75 percről 45 percre csökken.
- Dél-Olaszország harmadik szimbolikus erejű vasúti beruházása Nápoly és Bari összekötése nagy sebességű vonatokkal. A Róma–Nápoly-kapcsolat kiépítése óta sűrű és megbízható nagy sebességű vonatok érik el Nápolyt, de tovább nem tudnak menni dél és kelet felé.
- Róma körül jelentős elővárosi fejlesztések történnek, megépül a római körvasút hiányzó északi szakasza, új állomások épülnek a körvasúton, Tor di Quinto néven új átszállócsomópont épül, és több elővárosi vonal külön szintű műtárgyakat kap a római vasúti csomópont kapacitásának növelésére.
- A csizmán át keresztbe nemcsak Bari és Nápoly között épül át a vasút: Rómától a vele egy vonalban található adriai kikötőváros, Pescara felé is teljesen átépül a vasútvonal 200 km/óra sebességre, a munkák már itt is zajlanak. A menetidőt 3 óra 20 percről 2 órára csökkentik Pescara és Róma között.
- Az olasz fővárosból Perugián át Anconába vezető másik adriai vasútvonalon is teljes átépítés történik, 4,4 milliárd euróból (kb. 1660 milliárd forintból). A 200 km/órás pályasebességre átépített fővonalon teher- és személyforgalom is zajlik, a kapacitás óránként 4-ről 10 vonatra nő. A beruházással Ancona és Róma között 30, Perugia és Róma között 15 perccel csökken a menetidő.
- A legutóbbi James Bond-filmből is ismert festői olasz kisváros, Matera is vasúti kapcsolatot kap, a Nápoly felől délre tartó fővonalból egy teljesen új, zöldmezős, 20 km hosszú, egyvágányos villamosított vasútvonalat építenek Materába, így Róma és Nápoly felől is elérhető lesz Olaszország egyik legszebb helye. A beruházás a hegyvidéki környezet miatt igen drága, 430 millió euróba kerül (mintegy 163 milliárd forintba).
- Átfogó állomásfejlesztési program indul, összesen 460 vasútállomás akadálymentesítésére és fejlesztésére írt ki tendereket az RRF-ből az olasz pályavasút az elmúlt hetekben.
Megjegyezte a szakértő, hogy a lista nem teljes, ráadásul számos kisebb regionális, elővárosi vagy városi fejlesztést nem tartalmaz, azokból annyi van, hogy feldolgozni is nehéz. Sőt, valószínűleg a fenti beruházásokban is csúszások nehézségek.
A fenti összefoglalót azért is készítette, mert jól mutatja, milyen léptékben lehet és érdemes a vasútról gondolkodni a 21. században, és ebben a jóval kisebb Magyarország számára is lehet tanulság.
(Borítókép: Vitézy Dávid. Fotó: Papajcsik Péter / Index)