Tíz vasútvonalon megszűnik a közlekedés, egy polgármester már tiltakozik

2023.07.21. 18:49
A MÁV–Volán-csoport augusztus elsejétől további intézkedésig tíz regionális vasútvonalon vonathelyettesítő autóbuszokkal szolgálja ki utasait; ez rövid távon enyhíti a regionális közlekedésben jelentkező járműhiányt – közölte a csoport pénteken az MTI-vel. Az intézkedés miatt az egyik vonal mellett húzódó település polgármestere levélben fordult Lázár János építési és közlekedési miniszterhez.

Az érintett mellékvonalakon korszerű, légkondicionált autóbuszok kiszámítható és a korábbinál kényelmesebb eljutást tesznek majd lehetővé az utasoknak – hangsúlyozták közleményükben.

A döntés érinti 

  • a (Miskolc-Tiszai–) Nyékládháza–Tiszaújváros,
  • a (Mátészalka–) Kocsord alsó–Csenger,
  • az Újszeged–Mezőhegyes,
  • a Mezőhegyes–Battonya,
  • a Somogyszob–Nagyatád,
  • a (Dombóvár–) Godisa–Komló,
  • a Balassagyarmat–Ipolytarnóc,
  • az Abaújszántó–Hidasnémeti,
  • a Karcag–Tiszafüred, illetve
  • a Lakitelek–Kunszentmárton (–Szentes) vonalat.

A közlekedési társaság kiemelte, hogy az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését a jármű- és személyzethiány indokolja.

A közlekedéspolitikáért felelős korábbi vezetés által 2022 decemberében elrendelt teljesítménytöbblet mértéke elérte a 3,5 millió vonatkilométert, amivel összefüggésben a vasúttársaság jelezte az illetékes államtitkárságnak, hogy ilyen mértékű szolgáltatásbővítés mind a járműállomány, mind a humánerőforrás (mozdonyvezetők, jegyvizsgálók) oldalról kockázatot hordoz – emlékeztetnek a közleményben.

Ezeket a kockázatokat az ukrajnai háború miatti alkatrészhiány csak súlyosbította, „így mostanra a vállalatcsoport munkatársainak megfeszített, összehangolt munkájára és minden szakmai tapasztalatára szükség van ahhoz, hogy a vasúttársaság nap mint nap teljesíteni tudja közszolgáltatási feladatait” – olvasható a MÁV–Volán-csoport közleményében.

Egy polgármester már tiltakozik

Balassagyarmat fideszes polgármestere, Csach Gábor levelet írt Lázár János építési és közlekedési miniszternek a döntés miatt, mivel az egyik megszűnő vasútvonal Balassagyarmat és Ipolytarnóc között húzódik.

A városvezető a levelet a közösségi oldalán tette közzé. Bejegyzésében azt írta: információkérés és tiltakozás miatt írt kérelmet Lázár János miniszternek, amelyben azt kéri, hogy legalább a határon átmenő, meglévő vasútpályával rendelkező vasútvonalakat tartsák meg, és indítsák újra a nemzetközi közlekedést.

Csach Gábor a levélben azt írja, hogy ez a vasútvonal az egyetlen, amely meglévő, kiváló állapotú, és teherszállításra ma is használt határon túli kapcsolattal rendelkezik Losoncig.

Nagyfokú felelőtlenség lenne a nemzetközi közlekedési kapcsolatok elvágása, hiszen ezek újraélesztése szinte lehetetlen, hosszú távon az ilyen döntések (lásd a Drégelypalánk–Ipolyság vasút felszedése) a Kárpát-medence »vérkeringésének« további csonkulásával járnak

– fogalmazott a polgármester.

Hozzátette: ráadásul a Balassagyarmat és Ipolytarnóc között húzódó vasútvonalon éppen augusztus 1-jén fejeződnek be az árvízkár miatti helyreállítási munkálatok.