Közlekedő Tömeg: Átgondolatlanság és dilettantizmus a vasúti vonalbezárásoknál
További Belföld cikkek
- Politikatörténeti pillanat volt Menczer Tamás és Magyar Péter találkozása?
- Nemi erőszak és gumibotozás a tiszalöki börtönben – jelentést tett közzé az Európa Tanács
- 2053-ig mindent titkosítottak a Védelmi Beszerzési Ügynökség hekkertámadásáról
- Tűz ütött ki egy gödöllői házban és egy soproni lakásban
- Felmondott a Kutyapárt hegyvidéki képviselője a privát munkahelyén a vagyonnyilatkozata miatt
„Hogy mennyire sürgős volt a mellékvonali vasúthálózat egy jelentős részének szétverése, mi sem bizonyítja jobban, hogy olyan vonalakon is megszűnik a vonatközlekedés, ahol a közelmúltban fejlesztések zajlottak” – hívta fel a figyelmet a MÁV vonalbezárásaival kapcsolatban a Közlekedő Tömeg, konkrét példákat említve:
- Július 31-én fejeződik be a Balassagyarmat–Ipolytarnóc vasútvonal Nógrádszakál és Ipolytarnóc közötti szakaszának júniusi villámárvíz utáni helyreállítása, mely során a teljes vasúti pályát újjá kellett építeni. A vasútvonalat másnap bezárják.
- A Mátészalka–Csenger vasútvonalon jelenleg is zajlik Csenger vasútállomásának felújítása. Az állomás forgalma a vasútvonallal együtt keddtől megszűnik.
- A Dombóvár–Komló vasútvonalon másfél éve került bevezetésre egy napi 2 helyett 5-6 pár vonatot tartalmazó menetrend, míg Csenger térsége közvetlen debreceni kapcsolatot kapott – ennek megfelelően mindkét vonalon emelkedett az utasszám. Most mindkét vonalat bezárják.
Kitértek arra is, hogy „az átgondolatlanság és a dilettantizmus most is abszurd helyzetekhez vezet”. A pótlóbuszok és a vonat menetideje között számos helyen pár perc a különbség, viszont Tiszaújváros felé 17, Komló felé 24 perccel nő a menetidő, „utóbbi helyen gyorsjáratokat is indítanak a vonatokat felváltó lassú buszok kiegészítésére – a jelentős teljesítménytöbblet következtében az olcsóbbnak beállított buszos pótlás sokkal drágább lesz, mint a vonatok közlekedtetése”.
Mindez akár komédia is lehetne, ha nem az ország legnehezebben megközelíthető s emiatt komoly gazdasági nehézségekkel küzdő térségei kárára történne. Márpedig a most bezárásra ítélt vasútvonalak az ország távoli, sokszor határ menti térségeit kapcsolják az országos vasúthálózathoz. A vasúti közlekedés megszüntetése itt hosszú távon is ellehetetleníti a gazdaságfejlesztést, megnehezíti ipari munkahelyek létrehozását, tovább fokozva innen a lakosság elvándorlását
– mutatott rá a Közlekedő Tömeg, hozzátéve: „Sok térségtől ráadásul a megyeszékhelyre vezető leggyorsabb kapcsolatot veszik el (Nagyatád, Tiszazug, Tiszafüred), tovább nehezítve az itt élők oktatáshoz, egészségügyi és szociális ellátáshoz való hozzáférését”.
Gulyás Gergely a csütörtöki Kormányinfón kifejtette: ahol egy-egy vonaton hárman, öten, tízen ülnek, és ugyanennyi idő alatt a Volán jobb szolgáltatást tud nyújtani, ott indokolt lehet a bezárásról szóló döntés. A Miniszterelnökséget vezető miniszter kijelentette: „Azt a luxust nem engedheti meg a magyar állam, hogy egy időben úgy nyújtson két szolgáltatást, hogy arra nincs igény”.