Mire képes a honvédség új szörnyetege?
További Belföld cikkek
- Orbán Viktor: Szeretnék megnyugtató dolgokat mondani, de nem tudok
- „Ott van a sok kölyök, minek tartsam meg?” – élet-halál harcot vívtak egymással a kutyák
- A kormány benyújtotta a magyar kutatási hálózat átalakításáról szóló javaslatot
- Kiutasítottak Magyarországól egy amerikai tanárt, aki 10 éve tanított az országban
- Fehérbe borul a fél ország, figyelmeztetést adott ki a Magyar Közút
Az Airbus 70-es és 71-es oldalszámú közepes, szállító (Troop Transport Helicopter) konfigurációjú gépeket két vízsugárral köszöntötték az MH Kiss József 86. Helikopterdandár területén – számoltunk be júliusi cikkünkben.
A két helikoptert júliusban adtak át az Airbus Helicopters franciaországi, marignane-i gyártó központjában. A honvédelmi és haderőfejlesztési program részeként a honvédelmi tárca tizenhat gépet rendelt. A H225M helikopter magyar katonai típusalkalmassági vizsgálata 2021-ben kezdődött, amelynek során külön figyelem irányult a helikopter magyar konfigurációjának sajátosságaira, a helikoptereket kifejezetten a magyar katonai igények szerint alakítják ki és gyártják.
A minisztérium szakemberei először 2022 márciusában tettek látogatást a gyártónál, ahol szakmai egyeztetést folytattak a helikoptertípus tervezéséért és gyártásáért, valamint az üzemeltetési és karbantartási rendszeréért felelős szakemberekkel. A folyamat végén típusalkalmassági tesztrepüléseket hajtottak végre az IRO 011 gyártói azonosító jelű helikopterrel 2023. február 28. és március 1. között.
Válságövezetekben bizonyított
Két éve az Index exkluzív bejáráson vehetett részt az Airbus dél-franciaországi, Marseille közelében lévő marignane-i üzemében. Egész sorát gyártják itt a különböző típusú helikoptereknek. Az Airbus katonai Super Puma/Cougar családjához tartozó 11 tonnás, H225M típusú, közepes méretű katonai szállító helikoptereket is itt szerelték össze a Magyar Honvédség számára.
Az Airbus által gyártott „Caracal” az első európai helikopter, amelyet kifejezetten a legösszetettebb küldetésekhez, a harc közbeni mentéshez terveztek, továbbá képes a repülés közbeni üzemanyag-utántöltésre is. Az Airbus ajánlása szerint
ez a típus már bebizonyította a megbízhatóságát válságövezetekben, illetve harci körülmények között, így például Libanonban, Afganisztánban, Csádban, Elefántcsontparton, a Közép-afrikai Köztársaságban, Szomáliában, Maliban, továbbá NATO-vezetésű műveleteket támogatott Líbiában. Használják Franciaország, Brazília, Mexikó, Malajzia, Indonézia, Kuvait, Szingapúr és Thaiföld hadseregei is.
Ahogy azt korábban megírtuk: valódi többfunkciós harcászati eszközként a H225M típusú helikopter bárhol és bármikor bevethető. Hajóról és szárazföldről is indítható, bármilyen időjárási körülmények közt, éjjellátó rendszerének köszönhetően éjszaka is.
A két évvel ezelőtti üzemlátogatás során megmutatták, hogy hogyan készül a helikopter, és az előállításnak milyen fázisai vannak, mikor és hogyan építik be a vázba a különböző támogatórendszereket. A marignane-i üzemben elmondták: minden egyes gépet egyedileg gyártanak le az adott megrendelő igényei szerint. Maga a struktúra így legalább 6 hónapig készül, ezt követi egy 4-5 hónapos tesztfázis.
A tervezéssel és a pontos összerakással együtt 3 évnyi munka szükséges, amíg eljutnak a komplett gépig. Összehasonlításképpen: egy felső kategóriás gépjárművet kétezer alkatrészből raknak össze, az Airbus ezen típusú helikopterét azonban tízezer alkatrészből állítják össze egy sokkal komplexebb munkafolyamat során.
Mire képes?
Somkuti Bálint biztonságpolitikai szakértő, hadtörténész, a Mathias Corvinus Collegium Geopolitikai Műhelyének kutatója lapunk kérdésére kifejtette, az Airbus helikopter üzletága a korábbi Eurocopter típusokat viszi tovább kisebb mértékben áttervezve.
Egy helikopternél a megbízhatóság a magas fokú műszaki komplexitás miatt rendkívül fontos szempont. Évtizedek óta üzemelő típusok modern változatairól van szó, modern rendszerekkel ellátva. Az a két gép, ami érkezett, általános szállító változat lesz, közepes kategória, körülbelül a Mi–8-ashoz hasonlóan. Egy feltöltéssel 1300 kilométert tud megtenni, négy tonna terhet tud szállítani, vagy 28 katonát. VIP-szállításban tíz embert képes kiszolgálni, egészségügyi helikopterként tizenegy hordágy és ötfős személyzet elhelyezésére van lehetőség
– részletezte a szakértő.
Somkuti Bálint kitért arra is, hogy a típusnak van olyan változata, amelyet a különleges műveleti erők fognak használni, ez csörlővel van felszerelve, és olyan, nagyrészt titkosnak minősített eszközökkel látják el, amelyek a különlegesek bevetéséhez szükségesek.
„A 225-ösök képesek fegyverzet hordozására, köztük géppuskáéra, gépágyúéra és Spike izraeli páncéltörő rakétáéra is, amelynek 16 kilométer a hatótávolsága. Kérdés, hogy a honvédség vásárolt-e rakétablokkokat, de jó eséllyel igen” – vélekedett Somkuti Bálint, hozzátéve: a H225M, valamint a kisebb H145 is komoly előrelépés a szovjet gyártmányú típusokhoz képest.
És a harci helikopterek?
Az MCC kutatója kérdésünkre jelezte, hogy további típusok vásárlásával kapcsolatban nem történt bejelentés, ugyanakkor aláhúzta:
Közép-Európa gyakorlatilag egyként adta fel a harci helikopter képességét. Dedikált harci feladatokkal megbízott típus nem szolgál, a Mi–24 látja el ezt a területet, de folyamatosan kivonásra kerül. A közös európai fejlesztésű Tiger nem lett akkora siker, az utódjáról egyelőre nincsenek hírek, pedig szükség lesz rá. Az ukrajnai háború megmutatta, hogy a harci helikopterek képesek sikereket elérni.
A Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszterrel készült márciusi interjúnkat itt olvashatja.
(Borítókép: A Magyar Honvédség egyik újonnan rendszeresítendő Airbus H225M típusú helikoptere az MH Kiss József 86. Helikopterdandár területén tartott ünnepélyes átadáson Szolnokon 2023. július 24-én. Fotó: Mészáros János / MTI)