Győrfi Pál a biciklisávbotrányról: Lehet, hogy nem fogalmaztunk érthetően

2023.08.11. 20:37
A héten kisebb vihart kavart az Országos Mentőszolgálat posztja, amely szerint a Váci és az Üllői út kerékpársávjai mellé kihelyezett zöld karók miatt nehezebbé vált a mentőautók közlekedése.

Mint arról az Index is beszámolt, az Országos Mentőszolgálat Budapest új biciklisávjairól tett közzé kritikus véleményt a közösségi oldalán. Szerintük a buszsávokból kialakított kerékpárutak túl keskenyek ahhoz, hogy a mentőautók biztonságosan haladjanak rajta, és az oszlopok helyenként még a parkolást is megnehezítik.

Nem sokkal később Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke, Balogh Samu reagált a bejegyzésre. Azt írta, hogy „korábban parkolósáv volt ott, ahol a mentők szerint bosszúságot okozó kerékpársáv húzódik”, és érdekes, hogy ez korábban a mentőket nem zavarta, valamint reméli, hogy nem politikai kampányról van szó.

Hogy közösen sikerüljön megoldást találni a felmerülő problémákra, kérte a kollégáit, hogy vegyék fel a kapcsolatot a mentőkkel.

Az Index kíváncsi volt arra, hogy pontosan milyen széles a biciklisáv, ezért arra kértük Balogh Samut, mérjük meg a szélességet az Üllői úti helyszínen, és magyarázza el, mit miért csináltak. A mérések eredményeképp az derült ki, hogy bár szűken, de elfér a bringaúton a mentőautó.

Balogh Samu magyarázatképp elmondta, hogy Tarlós István időszakában előterjesztették a Budapesti Mobilitási Tervet, amelyben az szerepel, hogy 10 százalékra kell növelni a főváros közlekedésében a kerékpározás arányát, tehát, hogy minden tizedik utazás biciklivel történjen. Ez elképzelhetetlen lenne, ha a fő útvonalakon nem lehetne bringázni.

Azt is hozzátette, hogy sokan vannak, akik szívesen bicikliznének, de a nagy forgalom miatt tartózkodnak ettől. Nekik is akartak kedvezni azzal, hogy védett, úgynevezett pollerekkel elválasztott biciklisávokat alakítottak ki.

Elég volt az üzengetésből

A Mandiner most Győrfi Pált, az Országos Mentőszolgálat szóvivőjét kérdezte meg a fentebbi esetről. Győrfi azt mondta, hogy „szeretné a sajtón keresztüli üzengetést befejezni és átalakítani egy konstruktív, szakmai egyeztetéssé”. Ennek érdekében a mentőszolgálatot és a Budapest Közút képviselőit szeretnék egy asztalhoz ültetni.

Beszélt a biciklisáv leméréséről is.

Vagy mi nem mondtuk el érthetően, vagy Balogh Samu kabinetfőnök nem értette meg, hogy nem az a kérdés, hogy valahogy be lehet-e illeszteni egy mentőautót a cölöpök és a járda közé, hanem az, hogy a kieső forgalmi sáv okoz-e nehézségeket a járművek gyors és folyamatos közlekedésében

– mondta.

A másik gond, hogy a cölöpök miatt a többi kocsi sem tud lehúzódni, amikor a szirénázó mentőautó feltűnik, pedig ez nagyon fontos a mentő haladása szempontjából

– tette hozzá a szóvivő. 

De meggyőződésem, hogy egyik fél sem a konfliktusok kiéleződésében érdekelt. Mi a betegek érdekeit vesszük elsősorban figyelembe, és remélem, a megbeszélések eredményeként megnyugtató megoldás születik

– fogalmazott Győrfi.