- Belföld
- fidesz
- politikatörténet
- orbán viktor
- elemzés
- ellenzék
- parlament
- országgyűlés
- méltányosság politikaelemző központ
Ezért sem érti a magyar politika a Fidesz-jelenséget
További Belföld cikkek
- Pályahiba miatt nem jár a 3-as metró egy szakaszon
- Mikulásruhát és párásítót lopott a betört kirakatból egy kenderesi férfi
- Egy dologban egyetértenek a történészek: valami nem stimmel a karácsonnyal
- Újabb közös előterjesztéssel rukkolt elő Karácsony Gergely és Vitézy Dávid
- Lázár János beköltözik Hajdú Péterhez, kényes kérdésekre ad választ
„A magyar demokrácia kétséget kizáróan átalakult, olyannyira, hogy ami most van, az sokak szerint már nem is demokrácia. Ebben az írásban nem foglalunk állást a »demokrácia vagy sem« kérdésében. Nem azért, mert szerintünk ez nem fontos kérdés, és el akarjuk mismásolni a magunk válaszát, hanem azért, mert számunkra van egy még fontosabb kérdés: ami történt, miért és hogyan történt” – szögezték le rögtön az elemzés elején.
A Méltányosságnak az a véleménye, hogy túl sok energiát fordítunk a végeredmény minősítésére, ellenben túl keveset az idáig vezető út jobb megismerésére és megértésére, „sok magyarázatkísérlet azért sikertelen, mert az okok láncolatára kevés figyelmet fordít”.
Szerintünk az itt a fő probléma, hogy sokszor hiányosak a magyarázó mechanizmusok, s kevés az olyan magyarázat, amely rendszerszerű, okok és körülmények széles körét igyekszik feltárni. Csak akkor tudunk valami eredetit mondani a magyar demokrácia vagy »demokrácia« természetéről, a változások jellegéről, ha ilyen tágabb kontextusban vizsgálódunk, és körültekintően próbálunk magyarázó rendszereket alkotni
– húzták alá az elemzésben.
Mire jutottak a kevésbé sikeres magyarázatok?
A Méltányosság három pontban foglalta össze, hogy mire jutottak a szerintük kevésbé sikeres magyarázatok:
- Az első magyarázat arról ad számot, hogy a magyar jobboldal az elmúlt több mint tíz évben leépítette a demokráciát és helyébe egy hibrid rezsimet állított.
- A második magyarázat úgy szól, hogy a rendszerváltáskori sokpártrendszer helyébe a Fidesz egy kvázi egypártrendszert állított.
- A harmadik magyarázat pedig az, hogy a magyar társadalomnak csupán egy kisebbsége támogatja valójában a rendszert, amely tehát lényegében csalással, manipulációval és a magyar társadalom elnyomásával tudja fenntartani a hatalmát.
Az elemzésben úgy vélekedtek, hogy a magyarázatok – elismerve a bennük rejlő magyarázatkeresési szándékot és a szakmai felkészültséget – nem elégségesek egy olyan diagnózis felállítására, amelyre építve jobban megérthető a folyamat. A Méltányosság Politikaelemző Központ négy elemből álló magyarázó elvet tart működőképesnek.
„1990 után Magyarországon nem voltak meg a feltételei”
Az első elem a magyar politika megközelítésének szemléleti azonosítása. „A hivatkozott elméletek (2010 után) a demokráciából diktatúrába/autokráciába/maffiaállamba stb. történő átmenetet tartják a legfőbb problémának és ehhez képest minden mást alárendelt jelentőségűnek tekintenek. Mi azt állítjuk, hogy a szemléleti kiindulópont maga a demokrácia 33 éve, mint folyamat” – olvasható az elemzésben.
Akik az antidemokratikus/hibrid rendszer teóriáját képviselik, a demokráciát egy állapotnak tekintik, ami egyszer kialakult, és „úgy is kell maradnia”. Természetesen jó lenne, ha a demokratikus állapot változatlan maradna. Empirikusan azonban nagyon kevés példát tudunk erre mondani. Sokkal több példa van arra, amikor a demokrácia mindenféle változásokon megy keresztül. A változások azonban nem mindig tankönyviek, azaz nem mindig esnek egybe a várakozásokkal. Érteni véljük, az elemzések nagy része miért tekinti ezeket a változásokat (s köztük a Fidesz által érvényesített változást) negatívnak. Azért, mert az 1990-es változás egy új fogalmi konstrukciót szentesített, és ez a liberális demokrácia
– fogalmaztak a tanulmányban, hozzátéve: ezek az elméletek a liberális demokrácia „örökkévalóságából” indulnak ki, és nem feszegetik azt a kérdést, hogy egy győztes rendszer hogyan képes biztosítani a saját önfejlődését.
Rámutattak, hogy még a klasszikus nyugati mintában sem volt ez könnyű, ahol egy hosszú liberális előtörténetre épülhetett a demokratikus fejlődés, és a kettőből jött létre a liberális demokrácia, ráadásul döntően nemzetállami keretek között.
Tézisünk az, hogy sajnálatos módon ennek a nemzetállamon belüli összeszerveződésnek 1990 után Magyarországon nem voltak meg a feltételei, ezért számunkra a változás abból vezethető le, hogy liberalizmus és demokrácia nem tudta a nyugati mintában létező közös fejlődési útját bejárni.
Igazat adnak abban Giovanni Sartori politikatudósnak, hogy „a liberális demokrácia addig fejlődőképes, amíg két alkotóeleme (liberalizmus és demokrácia) összekapcsolódik. Szerintünk a magyar demokrácia megváltozásának egyik magyarázata ott van, hogy 1990 után viszonylag gyorsan kiderül: ez az összekapcsolódás nem, vagy nem úgy történik meg, mint Nyugat-Európában, s nincs elég idő, hogy például az európai partnerek ezt az összekapcsolódást »kivárják«.”
„Magyarországon mindig létrejött a történelemben egy nagy párt”
A második elem a történeti szempontok figyelembevételéről szól, „ez egyszerűen szólva azt jelenti, hogy abban hiszünk, hogy a politika jelenbelisége mellett mindig jelen van egy úgynevezett »második politika« is, amely nem más, mint a történelem során felhalmozódott struktúrák és magatartásmódok hol lazább, hol egyértelműbb érvényesülése”.
Ezzel kapcsolatban kifejtették, vannak periódusok, amikor a történelmi réteg szinte teljesen elhalványul, ilyen volt 1989–90, amikor szinte káros is lett volna történelmet mérlegelni, mert „a történelemre való odafigyelés és hivatkozás talán épp a jelenbeli feladatokról terelte volna el a figyelmet. Ha így nézzük, akkor a sokat emlegetett »történelem vége« tétel egy fontos korigazságot fejezett ki: a demokratizálás nemzedékének cselekvési igényeit. Ezeket az igényeket pedig fel kellett szabadítani, és nem szabadott a történelem béklyójába szorítani.”
Később viszont változott a helyzet, ahogy a magyar demokrácia is. Változott a történelemről való gondolkodás, „merthogy ami a rendszerváltáskor bénító lett volna (a történelemmel való foglalatosság), az később felszabadító jellegűvé vált, főként azok számára, akik a jelent a múlt folytatásaként képzelik el. Hiszen a történelem mégiscsak foglalata annak, amit egy társadalom visszatérően tud és alkalmaz.”
Ilyen értelemben érdemes felfigyelnünk arra, hogy Magyarországon mindig létrejött a történelemben egy nagy párt. A fentebb bemutatott mainstream elemzések azért nem tudnak ezzel mit kezdeni, mert ők 1990-et választják kiindulópontnak, illetve kizárólagosan a nyugati elméleti mércéket alkalmazzák a magyar helyzetre is
– hangsúlyozták a szerzők, jelezve: „Ha pedig nincsenek meg, vagy hiányosak a nyugati struktúrák, akkor – s ez magyarázó elvünk második eleme – a magyar történelem állandó struktúrái könnyen újjáéledhetnek. Mint például a domináns pártrendszer, ami persze nem csak magyar szabadalom.”
„Ami teljesen magyar szabadalomnak tűnik, az valójában nem az”
Az elemzés harmadik magyarázó elve a nemzetközi összehasonlítás. Itt arra hívták fel a figyelmet, hogy „nagyjából az 1960-as években jutott el oda a politikatudomány, hogy egyáltalán felfedezze a kis nyugat-európai országokat. Addig a klasszikus (amerikai és angol) demokrácia elemzése vitte a prímet. Ehhez aztán hozzájöttek a Benelux majd a skandináv országok, de a kelet-közép-európaiak szinte 1990-ig nem. A mi régiónk ugyanis diktatúraként volt számontartva (ami persze jogos), de ennek annyi negatív hozadéka volt, hogy a mélyebb összehasonlítás erre a régióra nemigen terjedt ki. Szinte egyidős tehát a kelet-közép-európai összehasonlítás az 1990-es demokratizálással.”
Ebből azt a következtetést vonták le, hogy bármennyi idő is telt el az átmenet óta, nem igazán alakultak ki fogalmi és módszertani keretek, hogy az újonnan demokratizálódó országokat hogyan hasonlítsák össze például a régebben demokratizálódó országokkal.
Adná magát, hogy ne ugyanazokat a módszereket akarjuk érvényesíteni, ha a fejlődésben nagyon különböző országokat hasonlítunk össze, ez mégsem evidens. Sőt sokszor azt látjuk, hogy univerzális elveket kérünk számon, azaz olyasmiket, amelyeket a nyugati klasszikus demokráciák is csak hosszú idő eltelte után tudtak érvényesíteni.
A tézisük az, hogy „a már említett domináns párti mintát érdemes nemzetközi keretekben is vizsgálnunk. Mindez azért lényeges, hogy megmutassuk: ami teljesen magyar szabadalomnak tűnik, az valójában nem az. Ezzel a pontunkkal azonban az is a célunk, hogy oldjuk a magyar közélet eléggé zárt, csak a magyar határokon belüli eseményekre nyitott jellegét. Akkor tudunk sikeresebb elméleteket alkotni, ha a magyar folyamatokat nemzetközi keretbe is belehelyezzük.”
„Csak azt nem fogjuk érteni, hogy miért jöhetett létre ez a Fidesz-fölény”
A negyedik elem a szereplők közötti interakció, a legtöbb problémát talán itt látják a mainstream elemzésekkel. Ezek kiszakítanak egy szereplőt az összfolyamatból, és azt kvázi önálló, sőt, egyedüli szereplővé teszik. Ezt módszertanilag hibás megközelítésnek tartják, mert a politika mindig sokszereplős.
Példaként a rendszerváltás előtti időszakot (1985–1990) hozták: „Akkor egy sokszereplős palettán zajlott a politika, amelyben formális, hatalmi helyzetben lévő és informális, hatalmon kívüli szereplők is helyet foglaltak. Könnyedén belátható, hogy az 1990 után felálló demokratikus rendszerben ezek között, a korábban már megnyilvánuló szereplők között történt a hatalmi pozíciók és a szellemi szféra felosztása.”
Az tehát, hogy ki került kormányra, és ki ellenzékbe, valamint a megszerzett pozíciókat meddig tudta birtokolni, soktényezős játszmában dőlt el, amelyben a generációs kérdéseken túl szerepe volt például a szellemi erőforrások birtoklásának is.
Kijelenthetjük, hogy ha a politikát és a demokráciát nem állapotként, hanem folyamatként fogjuk fel, akkor ezek az induló pozíciók később nagymértékben változtak, és ennek alapvető kihatása lett a demokrácia általános állapotára is. Magyarán az, hogy a Fidesz 1990-ben még nem volt „kész” párt, továbbá, hogy a szellemi szférában gyengén volt beágyazott, szinte előírta ennek a pártnak, hogy hol kell erősítenie. A nagy rendszerváltó párt, az SZDSZ esetében viszont fordított a helyzet: hiába tett erőfeszítéseket, hogy megőrizze generációs és szellemi erőforrásait, az 1990-es évek végétől ez egyre kevésbé sikerült neki. És így sorban végigmehetnénk az összes párton, megjelölve azokat a pontokat, ahol az adott párt dinamikusan változott. Természetesen nem állítjuk azt, hogy egy ilyen – módszertanilag sokszereplős – politikafelfogásból közvetlenül levezethető lenne a Fidesz kiemelkedése és lényegében egyeduralkodóvá válása.
Azt azonban bízvást állítják, hogy „ha mellőzzük a pártpolitika vagy az értelmiségpolitika összetettségének bemutatását, akkor magyarázatunk megint csak oda lyukad ki, hogy minden a Fideszen múlik. Csak azt nem fogjuk érteni, hogy miért jöhetett létre ez a Fidesz-fölény.”
A teljes elemzés itt olvasható.
(Borítókép: Orbán Viktor miniszterelnök a Karmelita kolostorban tartott kormányülésen 2023. július 26-án. A kormányfő mellett Pintér Sándor belügyminiszter, Orbán Balázs a miniszterelnök politikai igazgatója, Bordás Gábor a Miniszterelnöki Kormányiroda közigazgatási államtitkára, Vargha Tamás a Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára és Nagy István agrárminiszter. Fotó: Miniszterelnöki Sajtóiroda / Fischer Zoltán/ MTI)