Egy amatőr túravezető okozhatta Kozma Zsuzsa halálát?

2023.10.01. 14:52
A Magyar Hegy- és Sportmászó Szövetség közleményt adott ki annak a fitneszedzőnek a haláláról, aki egy hete vesztette életét egy jordániai vezetett túrán. Állítások szerint a túravezetőnek nincs képesítése, és nem először halt meg valaki a túráján.

Pár nappal ezelőtt derült ki, hogy meghalt egy 53 éves fitneszedző, Kozma Zsuzsa, miközben egy vezetett túrán vett részt Jordániában. Napvilágot látott ezzel kapcsolatban egy olyan értesülés is, amely szerint szelfizés közben zuhant le egy szikláról, de ezt a fia cáfolta (szerinte édesanyja éppen egy tájképet készített, mikor megcsúszott egy sziklán, és a mélybe zuhant).

Az esetről azóta a Magyar Hegy- és Sportmászó Szövetség is kiadott egy közleményt, amely a honlapjukon jelent meg. Azt írták, hogy sajnálattal értesültek az esetről, részvétüket fejezik ki a hozzátartozóknak, viszont a túravezetőnek már nem ez volt az első ilyen esete.

„A túrát Hencz G. Tamás szervezte, akinek hegyi túravezetői vagy hegyi vezetői képesítése nincs. Sajnos Hencz G. Tamás által szervezett túrán korábban is történt a mostanihoz nagyon hasonló, szintén tragikus kimenetelű baleset” – írta közleményében a szövetség, majd hozzátette:

Álláspontunk szerint mindkét baleset elkerülhető lett volna, amennyiben a túrákat egy kompetens, képzettséggel és jogosultsággal rendelkező szakember vezeti.

Megjegyezték azt is, hogy jelenleg Magyarországon nem jó a törvényi szabályozás, mert számos vállalkozás és magánszemély kínálhat „balesetveszélyesnek tekinthető hegyi, szikla- vagy egyéb kalandtúrákat”, és ezeket a szolgáltatásokat rendszerint olyan emberek veszik igénybe, akik nem elég felkészültek ahhoz, hogy önállóan részt vegyenek egy-egy ilyen túrán. Véleményük szerint Magyarországon a túrázni kívánók „teljes mértékben kiszolgáltatottá válhatnak a szakma kontárainak”.

A közlemény végén azt írták, amíg a törvényhozók nem lépnek, addig csak növekedni fog a mostanihoz hasonló, tragikus balesetek száma.

A túravezető szerint így történt a baleset

Eközben Hencz G. Tamás is közzétett egy bejegyzést a Facebookon pénteken, amelyben azt írta, hogy a csoporttal hazaindultak Jordániából, de „Zsuzsa nélkül”. Ezután kifejtette, hogy mi történt pontosan a baleset idején.

„A baleset Jordaniában a hétfő hajnali órákban történt. A társaságunk egy fennsíkon várta a napfelkeltét, fotóztunk, pihentünk, beszélgettünk. Zsuzsanna – valószínűsítem – csendre vágyhatott, szerette volna egyedül élvezni a látványt, ezt a pillanatot. A csoporttól eltávolodott, majd egy távolabbi sziklaformátumra kapaszkodott fel.

Itt többen láttuk, hogy fotókat készít, talán meditál, jógázik, mint ahogy azt tette egyéb napokon is. A visszaút során a sziklaformátumról lemászva érhette a baleset, nem láttuk pontosan, de mintha csak egy kézzel támaszkodott volna a sziklafalnál. Valószínűsíthető, hogy egyensúlyát vesztette, megbotlott, és nem tudott korrigálni

– írta, hozzátéve: „A sikítást hallottuk, azonnal abba az irányba fordultunk, néhányan láttuk a mozdulatait, de a fennsík terepadottságai miatt nem volt követhető, mi történt vele. Volt, aki szaladt, hogy lássa, hogy van, volt, aki összeesett, más mozdulni sem tudott. Azonnal tárcsáztuk a 911-et, de mire a mentők a helyszínre értek, már nem tudtak segíteni.” A bejegyzés végén azt írta, hogy a jordán hatóságok még vizsgálják a baleset körülményeit.