Már dolgozik a KRESZ átalakításán Lázár János minisztériuma

2023.10.24. 13:26
A közlekedési minisztérium szerint állami beavatkozást igényel a nagy teljesítményű autók elterjedése, ezért újraírnák a KRESZ-t – értesült az Economx. Azonban vannak, akik attól tartanak, hogy a módosítás ad hoc jellegű lesz.

Ágh Péter államtitkár szerint „az elmúlt időszakban történt tragikus események, illetve a nagy teljesítményű autók ilyen fokú elterjedése állami beavatkozást igényel” – írja az Economx.

Bakos Bernadett LMP-s országgyűlési képviselő kérdezett rá az Építési és Közlekedési Minisztériumnál (ÉKM) arra, támogatja-e a kormány, hogy a nagy teljesítményű személygépkocsik vezetéséhez szigorúbb feltételeket kelljen teljesíteni.

Erről egyébként született egy ellenzéki törvényjavaslat, amit az MSZP-s Molnár Zsolt terjesztett be, de a tárgysorozatba vételét a parlament Gazdasági Bizottsága elutasította október 3-án.

Ez a javaslat korlátozná a friss jogosítvánnyal rendelkezők, valamint a nagy teljesítményű autók tulajdonosait.

A beterjesztő Molnár Zsolt (MSZP) indoklása szerint drámai mértékben megnövekedett azon kirívóan súlyos közúti közlekedési szabályszegések száma, amikor az elkövetők mások élete és testi épsége iránt teljes közömbösséget tanúsítva és a legelemibb közlekedési szabályokat semmibe véve agresszív magatartást tanúsítanak a közlekedésben részt vevő többi személlyel szemben, vagy a közutakat versenypályaként használják.

Szükséges a KRESZ felülvizsgálata

Ágh Péter államtitkár erre reagálva nem csak az állami beavatkozás szükségességét ismerte el, de megerősítette, hogy zajlik a KRESZ felülvizsgálata, és ennek része a nagy teljesítményű gépjárművek kérdésének felülvizsgálata. A KRESZ felülvizsgálatára, érdemi áttekintésére 2009 óta nem került sor. 

Úgy gondolom, hogy a technológiai fejlődés, az új közlekedési eszközök megjelenése, a közlekedési infrastruktúra – és az ehhez tartozó társadalmi szokások – olyan mértékben változtak, amelyet egy módosítás már nem tud hatékonyan kezelni: újat kell alkotni. Olyan közlekedési rendet kell teremtenünk, amely reflektál a XXI. századi európai kihívásokra, amely koherens, mindenki szempontrendszerét a lehető legnagyobb mértékben figyelembe veszi, a biztonságra épül, de támogatja a gazdasági fejlődést

– közölte a közlekedésért is felelős minisztérium államtitkára. Azonban kiemelte, Ágh Péter a legfontosabb lépést a közlekedési kultúra megváltoztatásában látja. 

Van félelem is

Takács Krisztián, a Totalcar újságírója egyébként nem tartja megfelelő kiindulási alapnak kizárólag a járművek kilowattban megadott teljesítményéhez kötni a tervezett módosítást.

A 300 kilowattos határ indokolatlanul magas, ezen küszöbérték feletti teljesítményű személyautóból a statisztikai tűréshatáron belüli számban futnak csak hazánk útjain

– hangsúlyozta.

Elmondása szerint az oktatás-képzés oldaláról szerencsésebb ezen kérdéskör szabályozásának megközelítése. Jogalkotási oldalról úgy vélik a szakportálnál, hogy a KRESZ módosításának kizárólag átfogó és nem eseti, ad hoc jelleggel lehet értelme.