Januártól ritkulhatnak a budapesti HÉV-járatok

2023.12.12. 13:33
A legidősebb HÉV-motorkocsi jövőre betölti a 60. évét. A MÁV-HÉV-kapacitáscsökkentésről szóló jelzésnek a főváros a címzettje, de Dorner Lajos, a VEKE elnöke szerint valójában az államnak küldött vészjelzésként értelmezhető.

Járatritkítást terveznek több budapesti HÉV-vonalon januártól – figyelmeztetett közösségi oldalán Karácsony Gergely főpolgármester, arra emlékeztetve, hogy a fővárosi HÉV-vonalak államosítása még elődje, Tarlós István főpolgármestersége alatt történt, 2016-ban, akkor a HÉV-et a MÁV feladat és hatáskörébe adták át. (Az elővárosi autóbuszjáratok a Volánhoz kerültek.) A döntés nyomán a főváros 14 milliárd forintot spórolt meg. (Ezzel azonban szinte azonos időben és összegben keletkezett az állam felé megfizetendő szolidaritási hozzájárulási kötelezettsége.) 

Tarlós István főpolgármester a döntésről azt mondta, az utasok semmilyen változást nem érzékelnek. Az azóta eltelt években azonban a járműállomány állapota tovább romlott, a legidősebb HÉV-motorvonat jövőre már 59 éves lesz, de a legfiatalabbak is negyven év körüliek. Korábban a kormányzat prioritásként kezelte a HÉV-vonalak és a szerelvények felújítását, sőt a MÁV 2021-ben kiírt egy járműbeszerzési tendert, de végül azt a pályázatot eredménytelennek nyilvánították.

Karácsony Gergely közlése szerint a MÁV-HÉV most arról tájékoztatta a Fővárost, hogy járműhiány miatt több vonalon ritkítják a menetrendet januártól.

A szentendrei HÉV-en naponta 116 ezer ember utazik, ez a legforgalmasabb elővárosi vonal Budapesten, de a ráckevei HÉV is naponta 27 ezer utast szállít.

A kormány nem szórakozhat Budapest és az agglomeráció közlekedésével. Mielőbb tisztán kellene látni, hogy mikor és milyen forrásokból történhet meg a HÉV-vonalak felújítása – és hogy addig mire számíthatnak az utasok

szögezte le a főpolgármester.

A szolgáltatást a BKK rendeli meg az állami MÁV-HÉV-től, és a közlekedésszervezői (menetrend-elkészítés, utastájékoztatás, jegyellenőrzés stb.) feladatokat is a BKK látja el. Az Index információi szerint több HÉV-motorvonat fővizsgája egyszerre jár le, ez okozhatja az átmeneti járműszámcsökkenést. Ugyanakkor ez szakmailag előre látható, sőt tervezhető volt, ezért ha a beavatkozásra váró járművek összetorlódhattak, az aligha történhetett véletlenül, azaz egyfajta jelzésként is értelmezhető, amit a MÁV-HÉV vezetése küld a Lázár János által vezetett szaktárca felé a mielőbbi járműbeszerzés megindítása érdekében.

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke az üggyel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy az IKOP Plusz operatív program tervezetében szerepel új HÉV-szerelvények beszerzése 6,33 milliárd forintos darabáron. (Összehasonlításul: a MÁV-Start emeletes motorvonatai is csak 5,85 milliárdba kerülnek.) Ezekből 12 plusz 6 darabot rendelne a kormányzat a szentendrei HÉV vonalára. Dorner Lajos ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy ennyi motorvonat a szentendrei vonalra nem elég, további ilyen járművek megrendelése viszont nem fér be az operatív programba rendkívüli drágaságuk miatt, ezért a hiányzókat bankhitelből vásárolnák meg.

A közlekedési szakember rámutatott, hogy egy ugyanilyen hosszúságú új metrókocsi kevesebb mint feleennyibe kerül, miközben 27 százalékkal több utast tud szállítani. Műszaki paramétereiben is azonos a HÉV-szerelvényekkel, csak másmilyen peronokat kellene hozzájuk építeni. Összességében tehát

A metróra hasonlító, a gödöllői vonalra tervezett szerelvények beszerzése sokkal gazdaságosabb lenne a HÉV-vonalakra, mint az egyedi járműveké.

A három HÉV-viszonylat közül a szentendrei járatokon már most is reggelente rendszeres Békásmegyernél az utaslemaradás (nem férnek fel a szerelvényre az emberek), és a gödöllői járatok is teljesen telítettek csúcsidőben. Ebből következően a csepeli, ráckevei HÉV-en várható a jelzett kapacitáscsökkentés.

A MÁV-HÉV cikkünk megjelenését követően az Indexet arról tájékoztatta, hogy egyrészt járműállománya mára jócskán túlteljesítette azt az élettartamot, de az 54 új HÉV szerelvény tervezett beszerzését visszavetette az uniós források befagyasztása. Másrészt a HÉV-ek alkatrészellátása akadozóvá vált vagy teljesen megszűnt, alternatív szállítói láncok pedig alig állnak rendelkezésre. E két ok miatt alakult ki az átmeneti járműhiány. 

Azt írják, a H5-ös szentendrei és a H6-os, ráckevei HÉV egyes járatait érintő, január 8-tól életbelépő, kismértékű változtatásokkal biztosítható a szolgáltatás a következő menetrendi időszakban is.