Budapest–vidék ellentét szítása, lopás és bosszú – megszólalnak a bérletvita érintettjei
További Belföld cikkek
- Tűz ütött ki egy díszállat-kereskedésben, minden állat elpusztult
- Holttestet találtak a járókelők a VIII. kerületben
- „Félárú vonatjegyet kérek másodosztályra Miskolcig”, avagy 10 éves a polgári jogi kódex
- A szervező elsikkasztotta a nevezési díjat, ezért nem jutott ki az olaszországi fesztiválra a szolnoki kórus
- Napokon belül igényelhető a koronavírus elleni ingyenes védőoltás
A gödöllői, a csepeli és a szentendrei HÉV vonalán élők választott képviselőinek a tanácstalansága írja le legpontosabban azt a bizonytalanságot, ami a Budapest-bérletek körüli huzavonát jellemzi.
A 2023. december 20-ai kormány–főváros egyeztetés nyomán derült fény arra a szándékra, amely szerint
- elvonnák a fővárost törvény szerint, eddig minden évben megillető közösségi közlekedési normatívát (12 milliárd forint),
- a BKK által az (állami) MÁV-tól és Volántól megrendelt, Budapest határain belüli szolgáltatásért többet kellene fizessen a főváros (1,2 milliárd forinttal),
- nem hosszabbítaná meg a minisztérium a tarifaközösséget is magában foglaló Budapest-bérlet konstrukciót 2024-ben (a főváros azonban fenntartaná). Idén március 1-ig terjedő időszakban egy átmeneti megállapodás teszi lehetővé a régi rend fenntartását.
Ez utóbbi miatt a HÉV útvonalán lakó és azt napi szinten használó utasok lennének a tarifaközösség szétverésének elsőrendű kárvallottjai, ezért voltunk kíváncsiak arra, hogy miként reagálnak, és egyáltalán mit tudnak az érintett kerületek polgármesterei és országgyűlési képviselői a választóikat fenyegető, új agglomerációs közlekedési koncepcióról.
Borbély Lénárd: Karácsony Gergelytől azt kérem, fogadja el, hogy létezik infláció
A Fideszből 2023-ban kitessékelt csepeli polgármester, Borbély Lénárd már tavaly decemberben azt kérte Budapest és a kormány döntéshozóitól, hogy egyezzenek meg a Budapest-bérlet ügyében a közösségi közlekedés finanszírozásáról.
Karácsony Gergelytől azt kérem, fogadja el, hogy létezik infláció. Ezt az áremelkedést a főváros a menetjegyek és parkolási díjak esetében már érvényesítette. Azon fennakadni, hogy a kormány is ezt teszi, nem lehet. A kormány részéről pedig azt kérem, tegyenek meg mindent annak érdekében, hogy a csepeli embereket is jelentősen érintő szolgáltatást az eddig megszokott formában tudjuk megtartani.
Borbély elképzelhetetlennek tartja, hogy az eddig megszokott közösségi közlekedési bérlet felhasználása megváltozzon.
A tervezetről az Építési és Közlekedési Minisztérium semmiféle tájékoztatást nem adott Szabó Szabolcsnak. Csepel momentumos országgyűlési képviselője azt tette szóvá, hogy Csepelt és Soroksárt érintő ügyekről mindig a sajtóból vagy a Magyar Közlönyből értesül. Így volt ez akkor is, amikor bejelentették az M0 egészének fizetőssé tételét, és így van ez a HÉV ügyében is.
Valamiért kezd olyan érzése lenni az embernek, hogy Lázár János leépítésügyi miniszternek kéjes örömet okoz az itt élők újabb és újabb megsarcolása, a hétköznapi életünket kiszolgáló szolgáltatások szétverése. Józan paraszti ésszel belátható ugyanis, hogy teljesen abszurd lenne, ha pl. a csepelieknek két bérletet is vásárolniuk kellene, ha be akarnak jutni a belvárosba, a mostani egy helyett.
A XXI. kerület lakóinak a HÉV az egyetlen nagy kapacitású közösségi közlekedési kapcsolata a belvárossal. A 2016-os államosítás óta pusztul a járműpark, az ott dolgozó szakembereknek egyre nagyobb nehézséget okoz a matuzsálemi korú szerelvények üzemeltetése. A politikus szerint Lázár Jánosnak a modern, alacsony padlós, légkondicionált szerelvények beszerzésével kellene foglalkoznia a Budapesten és az agglomerációs gyűrűben élők számára előnyös tarifarendszer manipulálása helyett.
Arra is emlékeztetett, hogy az olimpiai pályázat kapcsán a kormányzat még a HÉV megszüntetésével számolt (villamossá alakítás szerepelt az olimpiai anyagban). Ezt követően kiírtak egy közbeszerzési eljárást új szerelvények beszerzésére, de ezt érdemi indoklás nélkül visszavonták. Aztán leporolták a szakma által is támogatott tervet, miszerint a Ráckevei és a Soroksári HÉV-et bevezetnék a föld alatt a Kálvin térig (5-ös metró), illetve meghosszabbítanák délre a csepeli HÉV-et, de egyelőre ez sincs napirenden.
Szabó Tímea: Pénzéhség, lopás, ellentétek szítása
Pest megye 3-as számú választókerületének több települése is (Pomáz, Budakalász, Üröm) a H5-ös HÉV vonzáskörzetéhez tartozik. Vitályos Eszter fideszes országgyűlési képviselő az Indexnek azt írta, hogy folyamatosan egyeztet az Építési és Közlekedési Minisztériummal, de a még folyamatban lévő tárgyalásokra tekintettel ennek részleteiről nem adott felvilágosítást. Ugyanakkor a biztonságos üzemeltetéssel és az utasbiztonsággal magyarázta, hogy január 8-ától ritkábban járnak majd a H5 és a H6-os HÉV-szerelvények.
Az Átölel a Pilis–Dunakanyar 2030-ig szóló stratégia társadalmi egyeztetése során egyébként az derült ki, hogy
a térségben élő emberek 86 százaléka a közlekedésfejlesztést tartotta a legfontosabb megoldandó problémának.
Óbuda párbeszédes parlamenti képviselője, Szabó Tímea indulatosan annyit közölt, hogy a megélhetési válság közepén a kormány tovább sarcolja Budapestet és súlyos terheket ró a fővárosban és az agglomerációban élőkre.
Mérhetetlenül visszataszító a kormány Lázár János nevével fémjelzett politikája, amely újra fölkorbácsol egy látszólagos Budapest–vidék ellentétet. A valóságban nincs Budapest–vidék érdekellentét, csak mesterségesen szított gyűlölet, kormánypénzéhség, lopás, és bosszú van azért, amiért a főváros minden kormánypróbálkozás ellenére még mindig virágzik.
Azt is hozzátette, hogy a Karácsony Gergely vezette főváros ellenáll, bár azt nem részletezte, hogy milyen eszközei vannak ehhez a Budapest-bérlet-vitában.
Kukába kerülnek az eddigi vívmányok?
A H8-as HÉV Gödöllő felől a XVI. kerületi Cinkotánál lépi át a főváros határát és Sashalmot átszelve fut be az Örs vezér terére. A kerületet a szocialista Vajda Zoltán képviseli az Országgyűlésben, aki abban bízik, hogy a fideszes vezetésű önkormányzatban helyet foglaló Csizmazia Ferenccel (az MSZP helyi polgármesterjelöltjével) közösen sikerül elérni, hogy a helyi képviselő-testület határozat elfogadásával nyomást gyakoroljon Lázár Jánosra.
Vajda egyébként szintén csak a sajtóból tud tájékozódni, mert ugyan már 2023 elején egyeztetést kezdeményezett Lázár Jánossal a leállított budapesti közlekedési beruházások miatt, erre a mai napig nem került sor. A képviselő arra is felhívta a figyelmet, hogy
a tömegközlekedés a települések határán áthaladó olyan komplex rendszer, aminek az összehangolt fejlesztése fontos társadalmi és környezeti cél.
Ezen dolgozott hosszú időn át az állami Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. is, most viszont az körvonalazódik, hogy az eddigi vívmányok – integrált menetrend, forgalomszervezés, tájékoztatás – a kukába kerülnek csak azért, mert a kormánynak nem tetsző vezetésű a főváros.
Karácsony Gergely a napokban közzétett videójában azonban arra tett ígéretet, nem hagyják, hogy megszűnjön a Budapest-bérlet. Lázár János tárcavezető a közösségi közlekedésben várható tarifarendszer-váltásról kedden tart sajtótájékoztatót. Debrecenben.
(Borítókép: Jászai Csaba / MTI)