- Belföld
- máv-volán-csoport
- buszközlekedés
- volánbusz
- sztrájk
- bértárgyalás
- szakszervezet
- szolidaritás autóbusz-közlekedési szakszervezet
Nem sikerült megállapodni, újra megbénulhat a buszközlekedés Magyarországon
További Belföld cikkek
- Politikatörténeti pillanat volt Menczer Tamás és Magyar Péter találkozása?
- Nemi erőszak és gumibotozás a tiszalöki börtönben – jelentést tett közzé az Európa Tanács
- 2053-ig mindent titkosítottak a Védelmi Beszerzési Ügynökség hekkertámadásáról
- Tűz ütött ki egy gödöllői házban és egy soproni lakásban
- Felmondott a Kutyapárt hegyvidéki képviselője a privát munkahelyén a vagyonnyilatkozata miatt
„A munkavállalói érdekképviseletek válaszaival folytatódtak a bértárgyalások kedden a vasúttársaság székházában. Az egyeztetésen elhangzott, hogy a szakszervezetek többsége – a reálbér értékének megőrzését biztosító garanciák esetén – elfogadhatónak tartja a hosszabb távra szóló bérmegállapodást is. E garanciák kidolgozására a munkáltatói oldal nyitottságot mutatott. A felek megállapodása szerint a bértárgyalások még januárban folytatódnak” – jelentette be a MÁV-Volán-csoport.
A közleményből az is kiderült, hogy a Volánbusz-munkavállalók egy részét képviselő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elutasította a munkáltatói ajánlatot, és eredménytelennek minősítette a bértárgyalást, valamint indokoltnak tartja a januárra tervezett újabb sztrájk megtartását.
A MÁV-Volán-csoport kifejtette: „A múlt heti CsÉT-ülésen megfogalmazott tulajdonosi bérajánlatra adott szakszervezeti válaszok ismertetésével folytatódtak a bértárgyalások a MÁV-VOLÁN-csoport háromoldalú érdekegyeztető tanácsán. Az érdekképviseleti vezetők többsége jelezte, hogy a több évet felölelő bérmegállapodási konstrukció számukra csak garanciális feltételek és konkrét, technikai megoldások beépítése esetén fogadható el, míg a 2024-es éves bérfejlesztés mértékére, annak módjára vonatkozóan további egyeztetéseket látnak szükségesnek”.
A CsÉT-ülésen elhangzottak alapján a munkaadói oldal tárgyalódelegációját vezető Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója úgy látja, a januári megállapodásnak továbbra is megvan az esélye (ez a feltétele annak, hogy a bérfejlesztés eredményei már a februárban kifizetett bérekben érvényesüljenek). „A munkáltatói oldal ugyanis megértette: egy hosszabb távú megállapodás megkötéséhez egyebek mellett arra van szükség, hogy teljesüljön a munkavállalói oldal igénye a reálbér értékének megőrzését biztosító, a megállapodásba beépített garanciákra vonatkozóan.”
A felek megállapodása szerint a bértárgyalások még januárban folytatódnak, míg az egyik Volánbusz-érdekképviselet, a SZAKSZ jelezte, hogy a bértárgyalás legújabb fordulóját eredménytelennek ítéli, a munkaadói bérajánlatot továbbra is elutasítja, a korábban megfogalmazott 25 százalékos bérkövetelését pedig immár 26,7 százalékos alapbéremelésnek megfelelő – havi, egységes 90 ezer forintos – bérkövetelésre módosítja, illetve a hónap végére tervezett újabb sztrájkot továbbra is indokoltnak tartja
– olvasható közleményben.
Kitértek arra is, hogy „a múlt héten megfogalmazott tulajdonosi ajánlat szerint a bérfejlesztési ciklus alatt a cégcsoport munkavállalóinak alapbére átlagosan legalább 25 százalékkal növekedne, míg az első évben, 2024-ben egységesen havi 70 ezer forinttal nőne a vállalatcsoport minden munkavállalójának alapbére. Ez átlagosan 16,8 százalékos, míg például a Volánbusz-autóbuszvezetők esetében 20,5 százalékos béremelést jelentene már az idei esztendőben”.
Kétnapos sztrájk lesz
A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet is kiadott egy közleményt, ebben úgy fogalmaztak, hogy „a mai napra összehívott CSéT-ülésen a munkáltató, az ÉKM három évre szóló bérfejlesztési ajánlatát erősítette meg, és Pafféri vezérigazgató úr kijelentette, hogy az erre az időszakra szóló 25 százalékos keresetfejlesztés, amin belül 2024. évre 70 000 Ft/hó/fő bérfejlesztés a leányvállalatoknál megvalósítható, azt csak egy csomagban lehet kezelni. Tehát az ajánlatot a munkáltató csak akkor tarja fent, ha a szakszervezetek hároméves bérmegállapodás mellett kötelezik el magukat. A kilenc tárgyaló szakszervezetből hét kijelentette, hogy megfelelő garanciális elemek beépítésével és 30–33 százalék körüli béremeléssel aláírnának egy hároméves bérmegállapodást. Ettől eltérően a Volánbusz munkavállalóit képviselő szakszervezetek, a KKSZ és a SZAKSZ elnökei nyilatkoztak, akik csak 2024. évre tudnak a munkáltatóval megállapodni, és bérmegállapodást kötni”.
A SZAKSZ a korábbi 25 százalékos vagy fejenként 112 500 forintos havi keresetfejlesztési igényét fejenként 90 000 forintos havi összegre módosította, amit a mai napon a bértárgyalás során nem tudott a munkáltatóval elfogadtatni, így a hónap végére kilátásba helyezett kétnapos munkabeszüntetés megtartásra kerül.
Ennek megfelelően, az elégséges szolgáltatás biztosítása mellett a SZAKSZ 2024. január 28–29. napján a Volánbusz teljes szolgáltatási területére kiterjedő, kétnapos sztrájkot fog tartani
– jelentette be a szakszervezet.