Viking-kapitány: Egyszerre akartunk beszélni, ezért nem hallhattam, hogy baj van
További Belföld cikkek
- Orbán Viktor: A békéről beszélni Európában olyan volt, mintha ördögöt idéznél
- Kemény üzenetet küldött David Pressmannek lehetséges utódja: Hagyd abba ezt az ostobaságot
- Parázs vita alakult ki Magyar Péter és Fülöp Attila között
- 60 milliós Merci, vagy nincs mit enni? – Anyagi különbségek karácsonykor
- Hamarosan megszólal Orbán Viktor, évértékelő interjút ad a miniszterelnök
Üresen maradt hétfőn a vádlottak padja a Pesti Központi Kerületi Bíróság (PKKB) földszinti tárgyalótermében. A Hableány-katasztrófa egy másik ukrán vádlottját, a Viking Idun kapitányát ismételten videóhívással próbálták bekapcsolni a tárgyalására.
Az idős férfit nem lehet személyesen meghallgatni a bíróságon, mivel jelenleg is Ukrajnában él, és az országot nem hagyhatja el. Negyvenöt perccel később létrejött a kapcsolat, és elkezdődhetett a tárgyalás. Azonban még előtte Topal F. jelezte, hogy gyakoriak náluk a légiriadók, így elképzelhető, hogy a kapcsolat önhibáján kívül, de megszakad.
Hétfőn a vádlott vallomását ismerteti a tanácselnök, ám még előtte a férfi védője indítványozta, hogy hallgassák meg a Viking Sigyn és Idun kapitánya közti rádióforgalmazást. Topal szerint a beszélgetés első felében nem hallhatta, hogy a Sigyn elütött valamit, mert egyszerre akartak beszélni, így nem hallotta Jurij C.-től ezt az állítást. Csupán arra emlékszik, hogy társa kérte, nézze meg, mit lát a Viking Sigyn mögött.
Állítása szerint ő mindvégig biztonságosan próbálta manőverezni a hajóját, olyan viszont nem hangzott el, hogy „ember a vízben”.
Vizi Veronika bírónő ismertette a vádlott vallomását, amiből kiderült, hogy 1995 óta vezet szállodahajókat, és a Viking Idunt is már többször vezette a baleset előtt. Aznap este Románia felé vette az irányt a Vigadó téri kikötőből, majd a Parlament előtt három kishajó előzésébe kezdett. Radaron vette észre, hogy a Viking Sigyn lassításba kezdett, majd a hídon túl megállt. Ez a vádlott szerint tilos volt a Viking hajóinak, ezért telefonon próbálta elérni a kollégáit. Kérdezte tőle Jurij, hogy lát-e valamit a Sigyn mögött, de semmit nem láttak, segítséget nem kért tőle Jurij C. A kikötéskor se közölték vele, hogy baj van, csak később az internetről tudta meg, hogy elsüllyedt a Hableány.
A matrózát nem tudta megkérni, hogy telefonáljon helyette, mert a fiatal férfinak az volt az első napja az Idun fedélzetén.
Nem vallotta magát bűnösnek
Tagadja a bűnösségét, és nem fogadja el az ügyészség mérsékelt ajánlatát. Az ügyészség még tavaly júniusban, az előkészítő ülésen ajánlotta fel, hogy amennyiben beismeri a vádakat, úgy indítványozza a férfi felfüggesztett fogházbüntetését, valamint hogy tiltsák el a vízi járművek vezetésétől.
A vád szerint a terhelt 2019. május 29-én a Viking Sigyn hajó kapitányával történő rádióforgalmazás után tudta, hogy baleset történt, mégsem kezdte meg a Hableányról vízbe került, közvetlen életveszélyben lévő, segítségnyújtásra szoruló sértettek kimentését.
Topal F. azt mondta, már csak akkor értesült a tragédiáról, amikor később délebbre kikötöttek a Viking Idunnal. Ezt megelőzően, a Margit hídtól északra tett fordulójuk után újra elhaladtak a Viking Sigyn mellett, de állítása szerint
AKKOR SEM LÁTTÁK, HOGY BAJ VAN.
A vádlott arról is beszámolt, hogy miután a közelben lévő számos kisebb hajó személyzete érzékelte a történteket, mindenki egyszerre, magyarul kezdett beszélni a rádión, így káosz alakult ki a rádióforgalmazásban, miközben egyszer sem hangzott el németül – a hivatalos dunai hajózási nyelven – az úgynevezett „mayday” jelzés, amely minden, a közelben tartózkodó hajóst kötelez arra, hogy segítséget nyújtson.
A Hableány tragédiáját okozó Viking Sigyn ugyancsak ukrán kapitányát, Jurij C.-t szeptemberben vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetése miatt öt és fél éves, fogházban letöltendő szabadságvesztésre ítélte a PKKB, a bíróság ugyanakkor nem találta bűnösnek a másik vádpontban, a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásában.
Az ügy egyik részét, a koreai családtagok kártérítési perét szerdán tárgyalja a Fővárosi Törvényszék, ahol várhatóan ítélet is születik majd.
(Borítókép: Megemlékező a Hableány balesetének helyszínénél 2020. május 29-én. Fotó: Ajpek Orsi/Index)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.