Hableány-baleset: továbbra is tagadja bűnösségét a Viking Idun kapitánya
További Belföld cikkek
- Gázolt a vonat Velencén, Törökszentmiklósnál pedig kamionnak ütközött egy autó
- Megszólalt az ügyészség K. Endre nyomozásának ügyében
- Nehezen tart lépést az orvosbéremeléssel a magánegészségügy
- Nem akármilyen interjú ment az ATV-n: Magyar Péter ismét leült Rónai Egonnal
- „Még a szirénahangra is ugranak” – elképesztő kihívás elé állítják az ukrán menekült gyerekek az iskolákat
Ez a jármű testvérhajója a Viking Sigyn nevűnek, ami 2019 májusában összeütközött a Hableány sétahajóval Budapesten. A balesetben 27-en meghaltak, egy dél-koreai utast pedig továbbra is eltűntként tartanak nyilván. A tragédia bekövetkeztekor a Viking Idun a Viking Sigyn közvetlen közelében haladt – írja az MTI.
A Pesti Központi Kerületi Bíróságon (PKKB) tartott tárgyaláson az ukrán hajóskapitánnyal távmeghallgatás útján lépett kapcsolatba a bíróság, mivel a férfi a hazájában zajló háború, valamint az egészségi állapota miatt nem tud Budapestre utazni. Tavaly, a júniusi előkészítő ülésen az ügyészség azt az indítványt tette, hogy
a terheltet ítéljék felfüggesztett fogházbüntetésre, illetve tiltsák el a vízi járművek vezetésétől, de ő ezt nem fogadta el.
A büntetőper eredetileg októberben kezdődött volna, de akkor a bíróság technikai okok miatt nem tudott távoli kapcsolatot létesíteni a vádlottal.
A végzetes estén a Viking Idun a testvérhajója mögött haladt, amikor mindkét jármű megközelítette a Margit hidat. Vallomása szerint a vádlott érzékelte, hogy a Viking Sigyn jelentősen lassít, ezért a másik kapitánnyal folytatott egyeztetés után előzni kezdte. Mivel a nagy méretű hajók nem férnek el mindegyik híd alatt, a fedélzet tetején található kormányállásuk behúzható, ilyenkor viszont jelentősen csökken a kormányos látótere.
A kapitány szerint a tragédia estéjén a hatalmas mennyiségű csapadék és az erős szél miatt amúgy is rosszak voltak a tájékozódási feltételek, amit tetézeTT aZ, HOGY A radarképek is elmosódtak az időjárás miatt, ÍGy nem lehetett pontos képet alkotni a hajók környezetéről.
Korábban tett, majd hétfőn ismertetett vallomása szerint a vádlott nem érzékelte, hogy a Viking Sigyn összeütközött a Margit híd alatt a lényegesen kisebb Hableánnyal, és hogy emberek kerültek volna a vízbe, ahogy azt sem, hogy a Viking Sigyn mentőcsónakokat bocsátott le a túlélők mentésére.
Topal F. azt mondta, már csak akkor értesült a tragédiáról, amikor később délebbre kikötöttek a Viking Idunnal. Ezt megelőzően, a Margit hídtól északra tett fordulójuk után újra elhaladtak a Viking Sigyn mellett, de állítása szerint
akkor sem látták, hogy baj van.
A vádlott arról is beszámolt, hogy miután a közelben lévő számos kisebb hajó személyzete érzékelte a történteket, mindenki egyszerre, magyarul kezdett beszélni a rádión, így káosz alakult ki a rádióforgalmazásban, miközben egyszer sem hangzott el németül – a hivatalos dunai hajózási nyelven – az úgynevezett „mayday” jelzés, amely minden, a közelben tartózkodó hajóst kötelez arra, hogy segítséget nyújtson.
Védekezésének egy másik elemében a vádlott arra is hivatkozott, hogy kapitányként elsősorban a
saját hajójáért, a beosztottaiért és az utasaiért tartozik felelősséggel,
ezért a szabályok értelmében csak olyan mentésben vehet részt, amelynek során a felsoroltak közül senkit, semmit nem sodor veszélybe.
A Hableány tragédiáját okozó Viking Sigyn ugyancsak ukrán kapitányát, Jurij C.-t szeptemberben vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetése miatt öt és fél éves, fogházban letöltendő szabadságvesztésre ítélte a PKKB, a bíróság ugyanakkor nem találta bűnösnek a másik vádpontban, a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásában.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.