Nem jöttek ünnepi hangulatba a lájkolók, elmaradt a politikai feltámadás
További Belföld cikkek
- Nemi erőszak miatt elfogatóparancsot adtak ki a TV2 sztárjával szemben
- Emberölés miatt köröz a rendőrség egy 16 éves lányt
- Több autópályán balesetek okoztak torlódást, Budapesten felborult egy autó
- A Bimbó utcai anyagyilkos azt állítja, hogy muszáj volt elkövetnie a gyilkosságot
- Kóczián Péter: Magyar Péter megjelenése új időszámítást indított el a magyar belpolitikában
Igencsak fordulatosra és emlékezetesre sikerült idén a március 15-i ünnep a fővárosban, ahol szinte egymást érték a politikai megmozdulások. Bár a legnagyobb érdeklődést Magyar Péter zászlóbontása hozta, ő még mindig nem rendelkezik párttal, így a pártelnökök népszerűségét vizsgáló sorozatunkban sem számolhatunk vele. Az ugyanakkor biztos, hogy a Diákhitel Központ egykori vezetője, a volt igazságügyi miniszter egykori férje jelentős követőbázist épített már fel magának a Facebookon: több mint kétszázezer követővel rendelkezik,
amivel már a korábbi miniszterelnök-jelöltet, Márki-Zay Pétert (Mindenki Magyarországa) is előzné a listánkon.
De térjünk vissza március 15-re: az ünnepnapot, pontosabban annak politikai részét Orbán Viktor miniszterelnök beszéde indította, a kormányfő népes hallgatóság előtt üzent Brüsszelnek, a Nyugatnak, az ellenzéknek és nagyjából mindenkinek, akik jelenleg témát szolgáltatnak a hazai politikának. Ennek meg is lett az eredménye: lájkolói száma 1 millió 291 ezer közelébe kúszott, reális esélye van, hogy a választásokig akár elérje az 1,3 milliós tábort.
Rajta kívül a Facebookon csak Kovács Gergely, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt társelnöke tudott még érdemi növekedést felmutatni. Az MKKP szintén tartott ünnepi rendezvényt, ám jóval szerényebb keretek között, mint a nagyobb pártok. Minimális, hibahatáron belüli növekedése volt Donáth Annának (Momentum) és Ungár Péternek (LMP), a többiek viszont százakat vesztettek követőtáborukból. A legtöbbet Jakab Péter (Nép Pártján) bukta, aki idén már csaknem 1600 követővel lett „szegényebb”.
Nem az X lesz a megváltó
A néhai Twitteren, azaz az X-en még annyi változás sem történt márciusban, mint a Facebookon, bár itt azért nem árt ismét kiemelni Orbán Viktor diadalmenetét, aki serényen gyűjtögeti a külföldi követőket is. Orbán márciusban újabb 13 ezer követőt szerzett, hamarosan átlépi a 300 ezres határt. A többi magyar pártelnöknek összesen nincs ennyi követője. Hiába népszerű még a platformon Toroczkai László, a Mi Hazánk elnöke, ő is csak 36 ezer követőt tud felmutatni.
Instán lenni jó
Az Instagramon hasonló dolgok történtek, mint a Facebookon, nemhiába tartozik mindkét közösségi platform ugyanahhoz a céghez, azaz míg egyes pártelnökök követőtábora minimálisan nőtt, addig néhányaké valamelyest nőtt. Jelentős változást itt is csak a kormányfő tudott elérni: átlépte a 200 ezres határt márciusban.
TikTokon taktikáznak
A TikTok már más tészta, hiszen érezhetően egyre népszerűbb Magyarországon a platform, és egyre nagyobb energiát fektetnek a rövid videós üzenetekbe a politikusok is. Meglepő módon nem az elsősorban fiatalokra építő ellenzéki pártok. Például a Momentum, a Kutyapárt vagy az LMP sem tud itt érdemben követőket bevonzani, annál inkább a jobboldalra sorolható politikusok. Orbán Viktor táborának növekedése kicsit lassult, ám még mindig toronymagasan vezet 145 ezer feliratkozójával a második Jakab Péter előtt. Őket csak Toroczkai László és Márki-Zay Péter tudja követni, előbbinek kicsivel több mint 105 ezer, utóbbinak pedig hajszállal kevesebb mint 94 ezer követője van.
A videókon a hangsúly
A vizuális kommunikáció és a podcastok terjedésével a YouTube is egyre nagyobb figyelmet kap a választópolgárok, így a politikusok részéről is. Ezen a platformon továbbra sem fér kétség a Mi Hazánk elnökének első helyéhez, aki a februári stagnálás után márciusban új feliratkozókat szerzett, és már összesen 219 ezer emberhez érhetnek el közvetlenül üzenetei. Utána jócskán leszakadva, de sűrűbb mezőny követi: a második és az ötödik helyen álló pártelnökök között mindössze néhány ezer a különbség, de Vona Gábor, a Második Reformkor vezetője még tartja azt 55 ezerrel.
Márciusban az egyik legnagyobb ugrást az oldalon Gyurcsány Ferenc tudta elérni, aki több mint hétezer új feliratkozót tudhat maga mögött, 45 ezer fölé növelte táborát, ezzel megelőzte még Orbán Viktort is, lassan pedig beérheti Márki-Zay Pétert a harmadik helyen.
Gyurcsány elsősorban az Alekszej Navalnij orosz ellenzéki politikus haláláról szóló videókkal tudott feliratkozókat elérni.
A többiek vagy nem is fordítanak túl nagy energiát a YouTube-ra, vagy pedig nem megfelelően teszik azt, érdemi növekedést nem sokan értek el márciusban.
A sorozat előző részei:
Befoghatatlan Orbán Viktor előnye a közösségi médiában, de a fiataloknál ő is le van maradva
Tízezrek álltak be Orbán Viktor mögé röpke néhány hét alatt
Jött egy régi-új belépő a politikába, és rögtön átrendezte az erőviszonyokat
Most már biztos: új TikTok-királya van a magyar politikának
Látványos ajándékot kapott szilveszterre Orbán Viktor
Az új pártelnök rögtön borította az egyensúlyt, és feltette a közösségét a térképre
Orbán Viktor oldalán is nyomot hagyott a kegyelmi ügy, máshol meglepetést okozott
(Borítókép: Németh Emília / Index)