Kiderült, hogyan értékelik majd a pedagógusokat a teljesítményértékelési rendszerben

2024.04.05. 09:29
A következő tanévtől indul a tanárok teljesítményértékelése: a csütörtöki Magyar Közlönyben megjelent belügyminiszteri rendelet alapján többek között vizsgálják majd az adott pedagógus kommunikációját, motivációját, etikus magatartását, de pedagógiai munkájának minőségét is.

Csütörtök este jelent meg a Magyar Közlönyben az a belügyminiszteri rendelet, amelyből kiderül, hogy a 2024/2025-ös évtől, tehát a következő tanévben megkezdik a pedagógusok teljesítményértékelését a teljesítményértékelési elektronikus rendszeren keresztül, mégpedig „a személyre szabott éves teljesítménycélok, valamint a feladatellátás egyes összetevőit megjelenítő egységes értékelési szempontok alapján”. 

A pedagógusokat a saját felettesük, azaz az intézmény igazgatója értékeli majd, de az értékelésbe közreműködőket vonhat be. A nem vezető beosztású és vezető beosztású tanárok is összesen 100 pontot szerezhetnek meg. Előbbi pedagógusok ebből három, személyre szabott, 8 pontot érő teljesítménycél elérésével gyűjthetnek össze legfeljebb 24 pontot. A további hét értékelési szempont elérése adja a maradék 76 pontot.

A vezető beosztású pedagógusoknál ez úgy módosul, hogy négy, személyre szabott teljesítménycélt kell megvalósítaniuk, négyszer tíz pontért, tehát összesen 40 pontot érhetnek el a személyre szabott teljesítménycélok teljesítésével. 

Legalább 50 százalékot kell majd teljesíteni, hogy megfeleljenek

A 80 százalék vagy a feletti teljesítményt értékelik majd kiemelkedő teljesítményszintként. Átlagos teljesítményszintűnek számít majd az a pedagógus, aki az elérhető pontszám legalább 50 százalékát eléri, vagy 80 százalék alatti teljesítménnyel bír. Aki pedig 50 százalék alatt teljesít, azt a fejlesztendő teljesítményszintű pedagógus kategóriába sorolják. 

A személyes teljesítménycélokat a vezető és a beosztott pedagógusok június 30-ig határozzák meg, ezt speciális esetekben is legkésőbb szeptember 30-ig kell megtenni. Az értékelendő pedagógus teljesítményének értékelését június 30-ig, óvodában augusztus 15-ig kell elvégezni. 

A nem vezető beosztású pedagógusoknál a következő szempontok és pontszámok érvényesülnek:

  • Pedagógiai munka minősége, eredményessége 28
  • Feladatvállalás mennyiségi mutatói 12
  • Munkavégzés megbízhatósága, határidők betartása 8
  • Kommunikáció, együttműködés 6
  • Tehetséggondozás, felzárkóztatás 8
  • Motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás 6
  • Egyedi intézményi értékelési szempont 8
  • Három, személyre szabott teljesítménycél 24

A vezető pedagógusok és intézményvezetők teljesítményértékelésénél pedig az alábbiak szerint járnak el:

  • Intézményi feladatellátás eredményessége 10
  • Erőforrásokkal való gazdálkodás 10
  • Stratégiai szemlélet 10
  • Vezetői kommunikáció és irányítás 10
  • Külső kapcsolatok 10
  • Motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás 5
  • Fenntartó által meghatározott, az adott intézmény sajátos
  • helyzetét tükröző értékelési szempont 5
  • Négy, személyre szabott teljesítménycél 40