Egy szaklap szerint vasútvonalakat zárhatnak be Magyarországon, Lázár Jánosék cáfolnak

2024.04.12. 13:44
Az Indóház Online vasúti szakportál egy pénteki cikkben azt írta, hogy a kormányzat nyolc mellékvonalon igényfelmérésbe kezd, mert az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) intézkedési tervet kért „a vasúton egyre súlyosbodó mellékvonali dízelmotorvonat-hiány, a fennálló aktuális helyzet miatt”. Az említett tárca később közleményben cáfolta meg az állítást.

Az Indóház Online – egy birtokukba került, állítólag „a MÁV-Startban íródott” levél alapján – azt írta, hogy a nyolc mellékvonal jövője kérdésessé vált.

A cikkben azt írták, hogy az utasszámlálást, igényfelmérést április 20-tól június 15-ig tartanák meg a nyolc vonalon. Azt is hozzátették, a levél szerint Lázár János szándéka is az volt, hogy a vonatok helyett a Volán autóbuszaival oldják meg a közlekedést.

Miniszter Úr világosan kifejezte számunkra, hogy ő örülne, ha a Volán autóbuszaival ki lehetne váltani pár vonalon a vasúti közlekedést. (Módváltás 2.0)

– írták állítólag a levélben.

Az írás az elrendelt utasszámlálást a mellékvonali dízel motorvonatok, azaz a Bz-k hiányával indokolja, de Mohács felé például Desirók is járnak. Ezután felsorolták a konkrét mellékvonalakat is:

  • 4. sz. vasútvonal (Nyergesújfalu–Komárom);
  • 14. sz. vasútvonal (Pápa–Csorna);
  • 23. sz. vasútvonal (Zalaegerszeg–Rédics);
  • 35. sz. vasútvonal (Siófok–Kaposvár);
  • 66. sz. vasútvonal (Villány–Mohács);
  • 94. sz. vasútvonal (Sajóecseg–Tornanádaska);
  • 106. sz. vasútvonal (Sáránd–Nagykereki);
  • 127. sz. vasútvonal (Gyoma–Szeghalom).

„A szándék tehát egyértelmű, a vasúti személyszállítás leállítása, a Módváltás 2.0 elnevezés is ezt jelzi. Az időzítés se lehet véletlen. Noha a tavaly augusztusban bezárt tíz mellékvonal ügye nem váltott ki országos ellenállást, azért a június 9-i önkormányzati választásba nyilván nem akarnak belezavarni, így a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium a választás utánra időzíti a bezárásokat” – írta az Indóház Online.

Reagált a tárca, szerintük az egész „fikció”

A szakportál a cikk tartalmával kapcsolatban megkérdezte a MÁV-Volán-csoportot is, ők azt írták nekik: „Nem nyolc, hanem egyetlen újabb mellékvonal esetében sincs döntés módváltásról vagy bezárásról, ilyen döntés előkészítése nem zajlik a vasúttársaságnál. A levél tartalmát tehát nem tudjuk megerősíteni, annak keletkezési körülményeit, okait vizsgáljuk, az idézett levél szövege így semmiképp sem tekinthető hivatalos MÁV-Volán-álláspontnak.”

„A MÁV-START Zrt. egyébként folyamatosan figyeli a szolgáltatási területén az utasszámok alakulását, a vonatok kihasználtságát, időközönként – beleértve a nagy forgalmú vasútvonalakat is – utasszámlálási illetve piackutatási tevékenységet folytat, ám a megkeresésben foglalt vasútvonalakat érintően nem került kiadásra utasszámlálási feladat vagy azzal kapcsolatos engedélyezés” – tették hozzá.

A cikk publikálása után az ÉKM is kiadott egy közleményt Vakvágányra futott a szaklap címmel, amelyben azt írták: „Egy magát közlekedési, logisztikai szaklapként meghatározó hírportál ma állítólagos belső információkra hivatkozva vasúti mellékvonalak bezárásáról jelentetett meg cikket, amit több sajtóorgánum is átvett.

Nem tudjuk, hogy az elfogott ál- vagy valódi levél a vasúti mellékvonalak utasszámlálásáról milyen miniszterre hivatkozik, egyet azonban tudunk: biztosan nem Lázár Jánosra. Az építési és közlekedési miniszter ugyanis egyetlen újabb mellékvonal esetében sem döntött módváltásról vagy bezárásról, ilyen feladat előkészítésére nem utasította a vasúttársaságot, így a cikkben említett 8 mellékvonallal kapcsolatban sem kezdődhetett ilyen munka, illetve célzott utasszámlálás. A levél valakinek az írói munkássága részét képezheti: fikció

– írta az ÉKM.

Erre reagálva az Indóház Online közölte: „amennyiben fentiek igazságtartalmához nem férhet kétség, az érintetteket megkövetjük, és elnézésüket kérjük”.