Ömlenek ránk a politikai hirdetések, de nem ugyanazt a stratégiát követi a Fidesz és az ellenzék

2024.05.11. 13:15
A Meta rendszerében megjelenő politikai hirdetéseket vizsgáló kutatás alapján a kormány és a kormányközeli szereplők az előző héten jelentősen többet költöttek erre a kampányeszközre, mint az ellenzékiek.

Április 29. és május 5. között kicsit több mint 178 millió forintot költöttek a Meta rendszerében politikai hirdetésekre a pártok, a kormány, valamint a pártokhoz köthető szereplők. Az összeg 84,67 százalékáért a kormány és kormányközeli aktorok felelnek – derült ki a Közösségi kalandozások kutatásából.

Lévai Richárd marketingspecialista az adatokkal kapcsolatban a Népszavának elmondta: ez az arány hetek óta a legalacsonyabb,

április első hetében például a hirdetési összegek 93,35 százaléka kötődött a kormányhoz.

„A Fidesz mint párt a múlt héten bő 26 millió forintot fizetett a hirdetéseire, az ellenzéknél ugyanez 2,5 millió forint. A legérdekesebb különbség az influenszerek esetében van, a Megafonnál és a hozzá hasonló oldalaknál csak a múlt héten 45 millió ment el. Az ellenzéki oldalon viszont ez nulla forint, nincs ilyen hirdetés, mert nekik nincs influenszer-holdudvaruk” – összegzett a szakértő.

Az is kiderült, hogy a kormányoldalhoz köthető portálok 36 millió forintot fordítottak hirdetésre, az ellenzékhez sorolhatók 3 milliót. A személyeket illetően ennél kisebb a különbség, a Fidesz-KDNP politikusai 41, az ellenzékiek 17 millió forintot költöttek. A kutatás szerint Magyar Péter a vizsgált felületeken nem költött hirdetésre.

A kutatás kitért arra is, hogy a hirdetéseket illetően fővárosközpontú az ország, Budapesten 14,5-szer annyi hirdetés ment el, mint mondjuk Tolna megyében. A kormányoldal sokkal kiegyensúlyozottabban költ országosan, mint az ellenzék, utóbbi fókusza leginkább Budapest. A főpolgármester-jelöltek közül kiemelkedik Szentkirályi Alexandra, aki az összes, 43 millió forintos költésből 31 millió forintot fordított kampányára.