A háború miatt nem lehetett meghallgatni a Viking kapitányát

2024.05.23. 11:08
Gyenge internet, majd az orosz–ukrán háború miatt nem tudta folytatni a bizonyítási eljárást a bíróság a Viking Idun kapitányának ügyében. A vád szerint a férfi 2019. május 29-én segítségnyújtás nélkül hajózott tovább az elsüllyedt Hableány mellett.

Csütörtök reggel folytatódott volna a Viking Idun kapitányának a meghallgatása, azonban több tényező is nehezítette a tárgyalás megkezdését. A Pesti Központi Kerületi Bíróságon (PKKB) több mint egy órán át próbálták elérni Topal F. vádlottat videóhívás útján.

A férfi jelenleg is Ukrajnában tartózkodik, az országot pedig nem hagyhatja el, így ez jelenleg az egyetlen mód, hogy csatlakozzon a tárgyalásához. Vizi Veronika bírónő tájékoztatása szerint több mint egy órán át igyekeztek bekapcsolni az idős férfit a hívásba, de azt több dolog is megnehezítette.

Kezdetben csak az internete nem volt elég erős Topal F.-nek, majd a lakhelyéhez közel légiriadót rendeltek el, amiért óvóhelyre kellett menekülnie. Ezzel a csütörtöki tárgyalás elmarad, helyette júniusban folytatódik a bizonyítási eljárás.

A mai napon a két Viking hajó közötti rádióforgalmazást szemlézte volna a bíróság, miután a vádlott legutóbb arra hivatkozott, hogy a két kapitány egyszerre beszélt, ezért nem hallották egymást. Csupán arra emlékezett, hogy társa kérte, nézze meg, mit lát a Viking Sigyn mögött. Állítása szerint ő mindvégig biztonságosan próbálta manőverezni a hajóját, olyan viszont nem hangzott el, hogy „ember a vízben”.  

Nem vallotta magát bűnösnek

Tagadja a bűnösségét, és nem fogadja el az ügyészség mérsékelt ajánlatát. Az ügyészség még tavaly júniusban, az előkészítő ülésen ajánlotta fel, hogy amennyiben beismeri a vádakat, úgy indítványozza a férfi felfüggesztett fogházbüntetését, valamint hogy tiltsák el a vízi járművek vezetésétől.

A vád szerint a terhelt 2019. május 29-én a Viking Sigyn hajó kapitányával történő rádióforgalmazás után tudta, hogy baleset történt, mégsem kezdte meg a Hableányról vízbe került, közvetlen életveszélyben lévő, segítségnyújtásra szoruló sértettek kimentését.

Topal F. azt mondta, már csak akkor értesült a tragédiáról, amikor később délebbre kikötöttek a Viking Idunnal. Ezt megelőzően, a Margit hídtól északra tett fordulójuk után újra elhaladtak a Viking Sigyn mellett, de állítása szerint

AKKOR SEM LÁTTÁK, HOGY BAJ VAN.

A vádlott arról is beszámolt, hogy miután a közelben lévő számos kisebb hajó személyzete érzékelte a történteket, mindenki egyszerre, magyarul kezdett beszélni a rádión, így káosz alakult ki a rádióforgalmazásban, miközben egyszer sem hangzott el németül – a hivatalos dunai hajózási nyelven – az úgynevezett „mayday” jelzés, amely minden, a közelben tartózkodó hajóst kötelez arra, hogy segítséget nyújtson.

A Hableány tragédiáját okozó Viking Sigyn ugyancsak ukrán kapitányát, Jurij C.-t szeptemberben vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó gondatlan veszélyeztetése miatt öt és fél éves, fogházban letöltendő szabadságvesztésre ítélte a PKKB, a bíróság ugyanakkor nem találta bűnösnek a másik vádpontban, a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásában.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport