- Belföld
- magyar közlöny
- kormányrendelet
- autóverseny
- rali
- felelősségbiztosítás
- biztosítás
- rendezvény
- autó
Döntött a kormány, rendelettel vennék elejét a ralibaleseteknek
További Belföld cikkek
- Sulyok Tamás karácsonyi üzenete: Sose tekintsünk a másik magyarra ellenségként!
- Műtét közben tanul az új budapesti robotsebész, de egyedül mégsem operálhat
- „Megszólalt a Kicsi” – karácsonyi különkiadást kapott a Menczer–Magyar-csörte
- Padlógázzal ment szemben a forgalommal egy ámokfutó sofőr Szolnokon
- Három hónapos csecsemő halt meg Budapesten
Megjelent a magyar kormány rendelete a gépjárműsport-rendezvényekre és az azokon részt vevő gépjárművekre kötött felelősségbiztosítás szabályairól a hétfői Magyar Közlönyben.
A rendelet hatálya a gépjárművek részvételével, korlátozottan megközelíthető és körülhatárolt területen szervezett versenyre, edzésre, tesztre és bemutatóra terjed ki, ha az megfelel a sportról szóló 2004. évi I. törvény 1. § (2) bekezdésében szereplő sporttevékenységnek, vagy közvetlenül ahhoz kapcsolódik (együtt gépjárműsport-rendezvény). Versenygépjárműnek számít a rendelet értelmében az olyan szárazföldi jármű, amelyet beépített erőgép hajt, valamint a közúti közlekedés szabályairól szóló rendeletben foglaltaktól eltérő gépjármű is, amely gépjárműsport-rendezvényen vesz részt.
A KORMÁNYRENDELET KIMONDJA, HOGY ILYEN RENDEZVÉNY KIZÁRÓLAG RENDEZVÉNYSZERVEZŐI FELELŐSSÉGBIZTOSÍTÁS ÉS A VERSENYGÉPJÁRMŰVEKRE VONATKOZÓ FELELŐSSÉGBIZTOSÍTÁS MEGKÖTÉSÉVEL TARTHATÓ.
Az esemény szervezőjének vagy rendezőjének legkésőbb az időtervben szereplő első hivatalos program kezdetéig intézkednie kell a rendezvényszervezői felelősségbiztosítás megkötéséről, amelynek az esemény teljes időtartamára biztosítani kell a szervező hibájából bekövetkező, harmadik fél részére okozott károk megtérítését.
Legkésőbb a rendezvény megkezdésének napját megelőző napig a szervezőnek intézkednie kell a versenygépjárművekre vonatkozó felelősségbiztosítás megkötéséről, vagy – ha a felelősségbiztosítást a jármű tulajdonosa vagy üzemeltetője köti meg – biztosítani, hogy a rendezvényen kizárólag versenygépjárműre vonatkozó felelősségbiztosítással rendelkező gépjármű vehessen részt. A felelősségbiztosítás a versenyző által a járművével a rendezvény során harmadik fél részére – kivéve a versenyzők által egymásnak – okozott károk megtérítésére szolgál.
A szerződésnek a motorsport szakágak körébe tartozó események esetében káreseményenként legalább 14 millió forint, az autósport szakágak körébe tartozóknál legalább 20 millió forint összeghatárig fedezetet kell biztosítania. A rendelet a kihirdetését követő tizenötödik napon lép hatályba, és 60 napos türelmi időt ad a felelősségbiztosítási szerződések felülvizsgálatára.
A nézők miatt felfüggeszthetik és befejezhetik a versenyeket
A rendelet aktualitását mutatja, hogy – ahogyan arról az Index is beszámolt – március 24-én tömegszerencsétlenség történt az Esztergom–Nyergesújfalu ORB-futamon, amikor egy raliautó csapódott a nézők közé. A tömegbalesetben öten meghaltak és sokan megsérültek, a helyszínre nyolc mentőautó és négy mentőhelikopter érkezett. Egy 49 éves anya két gyermekével állt ott, ahol kisodródott a versenyautó, a helyszínen életüket vesztették, valamint a halálos áldozatok között volt egy édesapa és annak fia is, akik a Komárom-Esztergom vármegyei Bajnán éltek.
A mostani rendelet a sportrendezvények biztonságáról szóló kormányrendeletet is kiegészítette, amely szerint ha a gépjárműsport-rendezvény résztvevőinek magatartása annak biztonságos megtartását veszélyezteti – különösen, ha azt a nézők egy része a nézők elől elzárt területről kísérli meg figyelemmel kísérni –, és magatartásukat felszólítás ellenére sem szüntetik meg, a szervező köteles az eseményt a további felszólítás eredményessége érdekében felfüggeszteni, vagy ha az eredményre nem vezet, befejezetté nyilvánítani.