Elfogyott a türelem: újabb fogyasztóvédelmi vizsgálat indul a légitársaságok ellen

2024.07.04. 17:21
Tűrhetetlennek tartja, ahogyan a légitársaságok az utasokat kezelik a nyári időszakban, ezért újabb fogyasztóvédelmi vizsgálatokat indított Tuzson Bence igazságügyi miniszter – közölte az Igazságügyi Minisztérium (IM) csütörtökön az MTI-vel.

Tuzson Bence újabb nyolc vizsgálatot rendelt el az elmúlt napokban tapasztalt szélsőséges járatkésések és járattörlések miatt, így összesen már tizenegy vizsgálat van folyamatban. A most indított eljárások a Ryanair és a Wizzair légitársaság járatait érintik.

„Tűrhetetlen az a gyakorlat, amit a légitársaságok alkalmaznak. Éppen ezért nyolc új fogyasztóvédelmi vizsgálatot indítottam el, összesen pedig már tizenegy van folyamatban. Véget kell vetni annak, hogy a légitársaságok semmibe veszik az utasok kényelmét és jogait, és adott esetben családok jól megérdemelt pihenését tegyék tönkre. Az utasok nem lehetnek kiszolgáltatottak, a jogszabályokat be kell tartani. Ha a légitársaságok nem tesznek eleget jogi kötelezettségeiknek, súlyos fogyasztóvédelmi bírságra számíthatnak” – mondta a miniszter.

Tuzson Bence hozzátette: a légitársaságok annyira „túlfeszítik” a saját menetrendjeiket, hogy egy reggeli járat késése a nap végére akár többórás csúszást is eredményezhet.

Mindez Külön kihívás a repterek üzemeltetőinek is, akik szintén elszenvedői a „túlfeszített, átgondolatlan” menetrendeknek.

Az IM közleménye szerint a fogyasztóvédelmi vizsgálat során a fogyasztóvédelmi hatóság vizsgálja, hogy a légi utasok jogaira vonatkozó úgynevezett EK-rendeletben foglalt körülmények és feltételek megvalósulása esetén a légifuvarozók a repülőtéren adtak-e írásos tájékoztatást az utasoknak, szükség esetén biztosították-e az átfoglalás lehetőségét vagy a jegyár visszatérítését.

Az utasok részére meghatározott ellátást kell biztosítani.

A legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén ez étkezést és frissítőket jelent, adott esetben éjszakai szállást és reptéri transzfert, illetve két ingyenes telefonhívás vagy e-mail küldési lehetőséget. A fentiek mellett távolságtól függően 250, 400 vagy 600 eurós átalány-kártalanítást is kell fizetni az utasnak – ismertette a tárca.

A Wizz Air korábbi közleményében a késéseket és járatkimaradásokat azzal indokolta, hogy azokat időjárási viszonyok okozták, amelyekre az európai légiirányítási rendszerek nem voltak felkészülve.

Az Igazságügyi Minisztérium honlapján rövid tájékoztatót tett közzé arról, hogy a légi utasoknak késés, járattörlés esetén milyen jogaik vannak. 

Ahogy arról több cikkünkben is beszámoltunk, hetek óta hatalmas gondok vannak a fapados légitársaságok járataival. Daniel Liebhart légiforgalmi irányító, az osztrák Vida nevű szakszervezet légiközlekedési osztályának vezetője szerint az európai légiközlekedésben megszaporodott késések egyik fő oka a Hungaro Control. Emellett – többek között – arról is olvashattak az Indexen, hogy Robert Carey, a Wizz Air Holdings Plc. elnöke a napokban távozott a légitársaságtól, hogy „más érdekeltségeivel foglalkozhasson”.