Drágulhat a jogosítványszerzés a kormány új rendelettervezete miatt

GettyImages-1785560083
2024.08.07. 18:48
Drágulhat a jogosítványszerzés a kormány közúti járművezetők és közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának szabályait módosító rendelettervezete miatt. Papp Endre, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezete (AVOSZ) elnökségi tagja az Indexnek elmondta: a szeptember 1-jén hatályba lépő szabályozás jelentős kiesést okoz az autósiskoláknak, amit nagy valószínűséggel áremeléssel korrigálnak majd.

A kormány 2023 augusztusában jelezte először, hogy a B kategóriás jogosítvány megszerzésének szinte teljes költségét megtérítené a középiskolásoknak és az állami szakképző intézményekben tanulóknak. Később Tuzson Bence igazságügyi miniszter is megerősítette a hírt: azt írta Facebook-oldalán, hogy szeptember 1-től válik ingyenessé a tanulók jogosítványszerzése.

A miniszter egy következő posztjában azonban korrigálta magát, és hozzátette, hogy egyelőre pilot jelleggel indítják el az ingyenes gyakorlati képzést, és csak a KRESZ- és az egészségügyi oktatás válik a középiskolai oktatás részévé. Arról, hogy pontosan milyen formában és miként lesz megszervezve a középiskolai tanfolyam, nem adott tájékoztatást.

rendeletről 2024 augusztus 2-án derült ki több. A Magyar Közlönyben társadalmi egyeztetésre közzétett dokumentum szerint a diákok középiskolai keretek között sajátítják el a B kategóriás járművezetői engedély megszerzéséhez szükséges ismereteket, a közlekedési alapismereteket, a járművezetés elméletét, a szerkezeti és üzemeltetési ismereteket, valamint az elsősegélynyújtást.

Digitális tananyagot biztosítanak hozzá

Az oktatást zárt rendszerű elektronikus formában tartják, és akkreditált, digitális tananyagot biztosítanak hozzá, amit a tanulók a tanulmányi rendszeren keresztül érhetnek majd el.

Az új szabályozás értelmében a középiskolai tanfolyamok elméleti vizsgáin nem lesz lehetőség szóbeli vizsgára, csak online, számítógépes formában.

Azok a középiskolás járművezetők, akik egészségi állapotuk, nemzetiségi, nyelvi igényeik vagy hallássérülésük miatt nem tudnak részt venni az online képzéseken és vizsgákon, támogatást vehetnek igénybe. A támogatás mértéke legfeljebb 50 ezer forint lehet, amely magában foglalja a tanfolyam és a vizsgák díját is. 

Az intézmények a tanulmányi rendszeren keresztül tájékoztatják a képzésre jogosult tanulókat a képzésről és a jelentkezés módjáról. Kiskorú tanuló jelentkezése esetén viszont szülői beleegyezéssel lehet csak elkezdeni a tanfolyamot.

Drágább lesz a jogosítványszerzés?

A hatásvizsgálati lap alapján a jogszabály-módosítás 281 iskolát és nagyjából 100 ezer embert fog érinteni, a teljes költségvetési hatása pedig 28,25 millió forint lesz. Az összeget azonban valószínűleg elírták, ugyanis még abban az esetben is milliárd fölötti összeget kapunk, ha csak a jogosítványszerzés kisebb költségeit (elméleti oktatás, elméleti- és gyakorlati vizsga) szorozzuk meg 100 ezerrel.

Papp Endre, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezete (AVOSZ) elnökségi tagja az Indexnek elmondta, hogy a rendelet az autósiskolák számára is jelentős kiesést jelent, eddig ugyanis átlagosan 50 ezer forintot fizettek az elméleti oktatásért a diákok.

A középiskolás korosztály nagyjából 30 százalékát tette ki az autósiskolák tanulóinak, ezt a hiányt fogja most nagy valószínűséggel áremelkedéssel korrigálni a piac

– fogalmazott Papp Endre. Azt viszont egyelőre a szakember sem tudja, hogy minden tanuló többet fog-e fizetni, vagy csak azok számára lesz magasabb a gyakorlati oktatás költsége, akik nem autósiskolában végezték el a szükséges elméleti tanfolyamot, hanem valamelyik állami középiskolában, szakképzési intézményben vagy gimnáziumban. 

Januárban egyeztettek az autósiskolákkal

A gyakorlati órákkal kapcsolatban úgy tudni, ezeket egyelőre csak a katonai szakközépiskolákban teszik elérhetővé. Minden más középiskolás vagy szakképzésben tanuló ugyanúgy, mint korábban is, autósiskolában tudja elvégezni a gyakorlatot, és ugyanúgy, ahogyan eddig, fizetniük kell érte” – tette hozzá a vezetésoktató.

A Belügyminisztérium januárban egyeztetést kezdeményezett az autósiskolák képviselőivel. A megbeszélésen arra kérték a résztvevőket, hogy állítsanak össze egy javaslatot a rendelettel kapcsolatban. Papp Endre szerint azonban az ajánlásokból eddig semmi sem valósult meg a gyakorlatban.

Lapunk a rendelettervezettel kapcsolatban az Oktatási Hivatalt is kereste. Kérdéseinkre a Belügyminisztériumtól kaptunk válasz, akik azt írták:

[...] az Oktatási Hivatalnak küldött megkeresésére  illetékességből  válaszolva tájékoztatjuk, hogy a vonatkozó kormányrendelet-tervezet társadalmi egyeztetése folyamatban van, ezért arról és a részletszabályozásról döntés még nem történt.

(Borítókép: Nataliya Dmytrenko / Getty Images Hungary)