Bejelentést tett a MÁV: eltűnhetnek a kalauzok, de kíméletlen bírságok jönnek
Szeptember 2-től a MÁV-START a kalauz nélküli (KN-es) közlekedést kiterjeszti, és egyben pilotüzem keretében vizsgálja a kalauz nélküli közlekedés szabályainak átalakítását – tájékoztatott erről a vállalat közleményében.
Szintén szeptember másodikától a kijelölt pilotzónán belül közlekedő valamennyi vonatra az állomásokon csak előre váltott menetjeggyel lehet felszállni.
Ennek hiányában a pótdíj összege jelentősen eltér a korábbiaktól, egységesen 25 ezer forint lesz.
Ha a kötelező jegyelővételi zónán belül száll fel bármilyen vonatra (függetlenül, hogy az KN megjelöléssel vagy anélkül közlekedik), a fedélzeten csak 25 ezer forint pótdíj megfizetése mellett vásárolhat menetjegyet az utas. A pótdíj mértéke a helyszínen, illetve 30 napon belül 25 ezer forint, 30 napon túl 50 ezer forint.
Majd kiemelték, hogy a pótdíj összege független attól, hogy a menetrendben a vonat KN (kalauz nélküli közlekedés) jelzéssel került meghirdetésre, vagy sem, illetve hogy adott vonaton teljesít-e jegyvizsgáló szolgálatot, vagy sem.
A MÁV kitért arra is, hogy a tesztidőszak kezdetén a rendszeres vagy szúrópróbaszerű ellenőrzést végző jegyvizsgálók átmenetileg nem büntetnek, csak figyelmeztetik a változásra a jegy nélkül utazókat.
A kötelező jegyelővételi zónába az alábbi vasúti vonalszakaszok, illetve állomások tartoznak:
- 1-es vonal: Budapest-Déli / Budapest-Keleti – Győr;
- 2-es vonal: Budapest-Nyugati / Rákos – Esztergom;
- 30a vonal: Budapest-Déli / Kőbánya-Kispest – Székesfehérvár;
- 40a vonal: Budapest-Déli – Pusztaszabolcs;
- 70-es vonal: Budapest-Nyugati – Szob;
- 71-es vonal: Budapest-Nyugati – Vác;
- 80a vonal: Budapest-Keleti – Hatvan;
- 100a vonal: Budapest-Nyugati – Szolnok;
- 120a vonal: Budapest-Keleti – Nagykáta;
- 142-es vonal: Budapest-Nyugati – Pestszentimre.