Vitézy Dávid páros lábbal szállt bele Lázár Jánosba és a kormányba

2024.10.12. 12:09
Továbbra sem csillapodnak a kedélyek a budapesti közlekedést érintően. Vitézy Dávid a Magyar Közlönyben megjelent egyik dokumentumra hivatkozva azt állítja, hogy a következő tíz évben a vasútra és a HÉV-re is nulla fejlesztést tervez a kormány. A volt közlekedési államtitkár – aki most a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője Budapesten – siralmasnak nevezte a helyzetet, hozzátéve, hogy Lázár János építési és közlekedési miniszter a gyakorlatban már megbukott.

A fővárosi képviselő közösségi oldalán ismertette, hogy siralmasnak tartja a magyar kormány 2035-ig szóló átfogó fejlesztési tervét, amit Lázár János javaslatára fogadtak el.

Vitézy Dávid a Magyar Közlönyben megjelent hivatalos közlekedési stratégiára hivatkozik, amely szerint a kabinet 9 ezer milliárd forint értékben köteleződik el az autópályák fejlesztésére, és további 6700 milliárd forint értékben a főutak fejlesztésére, míg a vasúti pályafejlesztésre egy forint sem jutna.

A következő tíz évben a kormány nulla vasútfejlesztéssel tervez, a HÉV-fejlesztés törölve, Budapest összes közlekedési beruházása törölve, egyetlen típusú közlekedési fejlesztés van tervben: autópályák mindenhova, ami csak az orrán-száján kifér

– hangsúlyozta Facebook-bejegyzésében Vitézy Dávid.

Hozzátette, hogy 2035-ig gyakorlatilag a meglévő vonalakat valahogy karbantartja a kormány, de fejlesztést sehol nem vállalnak. Úgy látja, hogy „két lehetőség van: vagy gyakorlatilag lemondott a magyar kormány 2035-ig a magyar vasút fejlesztéséről, és a megmaradt egyetlen ambíció tényleg a pályák kalapálása. A másik eset, hogy Lázár Jánoséknál már annyi, vasúthoz értő szellemi kapacitása sincs, hogy a Facebookon gyakran elhangzó nagy ígéreteiket egy ágazati koncepcióba foglalják”. 

„A vasútfejlesztési rész siralmas, lesújtó”

A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője kijelentette, hogy a dokumentumot „egy középiskolás dolgozat szintjén abszolválták”.

A vasútfejlesztési rész siralmas, lesújtó. Kizárólag építési engedély nélküli pályafelújításokat tervez a kormány a dokumentum szerint 2035-ig. Ez azt jelenti, hogy egyetlen magyar vasútvonalon sem épülnek akadálymentes peronok, új biztonsági berendezések, egyetlen vonalon sem emelik a pályasebességet vagy bővítik a pályakapacitást.

„Lázár János a gyakorlatban már megbukott, teljesen alkalmazhatatlan beruházási törvénye írja elő a kormánynak, hogy alkosson 2035-ig szóló fejlesztési koncepciót minden ágazatra, így a közlekedésre is. Ez egy új műfaj, ez az első ilyen átfogó, Magyarország fejlesztéséről szóló távlatos stratégia tehát – sokat elmond, hogy egy szót nem kommunikált róla a kormány” – tette hozzá. 

Írása legvégén úgy összegzett: 

Sikerült tehát a 2035-ig szóló kormányzati stratégiában rögzíteni: a kormány lemondott a magyar vasút fejlesztéséről, viszont amíg a költségvetés bírja, vagy még azon is túl, leaszfaltoznák az egész országot. Siralmas.

Csütörtök óta dagad a HÉV-ritkítási botrány

Mint írtuk, december 15-től három fővárosi HÉV-vonal járatait is ritkítanák. A csütörtökön kiszivárgott terv szerint a jelenlegi hat kocsi helyett csak hárommal, illetve ritkábban közlekednének a szerelvények a ráckevei, a gödöllői és a csepeli viszonylatokon. 

A fővárosi politikusok személyeskedéstől sem mentes vitában üzengetnek egymásnak. Karácsony Gergely főpolgármester közölte, hogy a főváros biztosan nem járul hozzá a járatszámok radikális csökkentéséhez, majd nyilvánosságra hozta a levelet is, amit a BKK illetékes igazgatója írt az állami MÁV–HÉV megkeresésére. A dokumentumból kiderül, hogy a cég valóban három szakaszon tesz javaslatot járatritkításra. Mint írta, Vitézy Dávid állítása nem helytálló, ugyanis a főváros jóváhagyása nélkül semmiféle HÉV-ritkítás nem lehetséges.

Lázár János a járatritkítással kapcsolatban azt írta: „az Építési és Közlekedési Minisztérium vagy a MÁV vezetésében senki semmilyen döntést nem hozott a HÉV működésével vagy menetrendjével kapcsolatban! Minden más állítás nettó hazugság. Arról viszont döntött Orbán Viktor és kabinetje, hogy több száz milliárdból fejlesztjük a pályát és a járműparkot.” A helyzetre Tarlós István korábbi főpolgármester is reagált az Indexnek, amiről itt írtunk hosszabban.

Csütörtök délután kiderült, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) elbocsátotta Nagy Gábort, a fővárosi agglomeráció elővárosi vonatait működtető MÁV–HÉV Zrt. vezérigazgatóját. A döntés mögött a korábban említett kiszivárgott dokumentum állhat.

Vitézy Dávid szerdán közölte, hogy hétfőre összehívja a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának rendkívüli ülését, hogy megakadályozza Lázár Jánosnak a HÉV-ek tervezett ritkítására vonatkozó terveit. A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője előterjesztésében négy döntés meghozatalát javasolja a szakbizottságnak. Péntek délután Szentkirályi Alexandrának is üzent HÉV-ügyben.