A közlekedési államtitkár bemutatta, Vitézy Dávid lehúzta a debreceni Közlekedési Múzeum pályatervét

2024.10.16. 20:24
Lezárult a debreceni Közlekedési Múzeum tervezésére kiírt ötletpályázat, bemutatták a győztes pályázatot. Míg Lánszki Regő, az Építési és Közlekedési Minisztérium építészeti államtitkára szerint az új múzeum az innováció központja lesz, addig Vitézy Dávid szerint alig lesz látogató, és a hetvenes évek szemléletét idézi.

Az Archiko Építőipari Tervező Kft. nyerte a debreceni Közlekedési Múzeum tervezésére kiírt ötletpályázatot – közölte Lánszki Regő, az Építési és Közlekedési Minisztérium építészeti államtitkára a Facebook-oldalán.

Mint írta, a terv ikonikusságával és bátorságával emelkedett ki a többi pályamű sorából. Szerinte a múzeum harmonikus és elegáns épület lesz, amely más művel nem téveszthető össze. Kiemelte még, hogy a múzeum egy nagy, egybefüggő teret rejt magában, továbbá belső galériák, hidak teszik izgalmassá. Az épület külső részéről szólva pedig kiemelte az azt körülvevő tavat, és az annak mentén futó gyalogos sétányt és a tesztpályát, amelynek gyakorlatilag a belsejében helyezkedik el a „szoborszerű épület”. 

Lánszki Regő beszédet is mondott a díjátadón, ahol megemlítette többek között, hogy „az új Közlekedési Múzeum az innováció központja lesz, ami a jövő egész magyar iparát meghatározza”. Arról is beszélt, hogy debreceniként különösen büszke, hogy ott épül meg a Közlekedési Múzeum. 

Nem is kell különösebben magyarázni, hogy Debrecen ideális hely a múzeum számára. A város neve is a honfoglaló magyarok egyik török nyelvű népcsoportjának „mozogjon” szavából ered

– magyarázta, majd hozzátette, hogy Debrecen az autóipar új csillaga. 

A politikus azzal támasztotta alá, hogy jó ötlet Debrecenbe költöztetni a múzeumot, hogy az ország egyik legnagyobb városa mellett az egy egész napos turistalátványosság lesz.

Különösen itt a Hortobágy pusztaságában kiemelkedve, és ezzel turisták tízezreit vonzza majd mágnesként a városba, akik Debrecen és a Hortobágy nevezetességei mellett a közlekedés hagyományait és legújabb innovációit is meg akarják majd ismerni

– vélte, majd hangsúlyozta, hogy szerinte Budapesten soha nem lett volna olyan jelentősége a múzeumnak, mint amilyen Debrecenben lesz neki.

Vitézynek nem tetszik a terv

És bár Lánszki Regő azt írta, nem kell különösebb magyarázat, hogy miért is Debrecenben épül az új Közlekedési Múzeum, Vitézy Dávid, a Fővárosi Közgyűlés Podmaniczky Mozgalom-frakciójának vezetője azonnal reagált a posztra. 

Gyakorlatilag az 1970-es évek szemléletében akar új Közlekedési Múzeumot építeni Debrecen külterületén, a pusztaság közepére, az autópálya és a BMW gyár mellé Lázár János, aki ma mutatta be a terveket

– véleményezte a volt főpolgármester-jelölt a közzétett terveket. 

Szerinte Lázár János csak bosszút akar állni a budapestieken a múzeum elköltöztetésével.„Autópálya-csomópont, hamis Calatrava-dizájn, zéró tömegközlekedési kapcsolat, Debrecen belvárosából is háromnegyed órára” – tette hozzá. 

Vitézy szerint semmi értelme a tervnek, és Budapestnek, valamint a teljes Dunántúlnak is kárt okoz, mert szerinte nem lesznek látogatók, legalábbis „tizede sem annak, amennyi Budapesten lenne”. Bejelentette még, hogy október végén kezdeményezni fogja a Fővárosi Közgyűlésben, hogy álljanak ki közösen az országos budapesti múzeumok, a Közlekedési és a Természettudományi Debrecenbe költöztetése ellen. 

Korábban már írtunk arról, hogy nem osztja a múzeumok költöztetésének ötletét Vitézy Dávid, aki azt írta a közösségi oldalán, hogy teljes tévútnak tartja a budapesti múzeumok elköltöztetését. Erről, és Lázár Jánosnak a debreceni gazdaságfejlesztési beruházások koncepciójával foglalkozó munkacsoport ülését követő sajtótájékoztatón tett kijelentéseiről, ebben a cikkünkben írtunk részletesen.