Vitézy Dávid: Ki kell jönnünk abból a politikai mocsárból, ahol mindenkinek megvan a maga dumája

2024.10.16. 07:51
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője az InfoRádiónak adott, kedden megjelent interjújában többek közt beszélt a Fővárosi Közgyűlés működéséről, a budapesti közlekedésről és városfejlesztésről, és a HÉV-ek jövőjéről is.

„Jó javaslatokat kell tenni, amelyek a budapestiek igényeivel találkoznak, és ha ezek mögött megvan a társadalmi támogatottság, akkor meglesz előbb-utóbb a politika is” – hangsúlyozta Vitézy Dávid az InfoRádiónak adott, kedden megjelent interjújában.

A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője többek közt az alábbiakról beszélt:

  • A Fővárosi Közgyűlésben való munkához alappontnak azt tekinti, amit programként meghirdetett a főpolgármester-választáson. Mint mondta, nem az a dolga, hogy az országos politikába beszálljon, azt akarja elérni, hogy legyenek olyan érdemi ügyek, ahol „egy picit a vitatkozó felek megállnak, és egyet tudnak érteni abban, hogy a városnak mire van szüksége”.
  • Azt is javasolni fogja, hogy a teljes közútkezelés rendjére vonatkozó fővárosi szabályokat nulláról írják újra.
  • Arról igyekszik beszélni mindenkivel, hogy hogyan tudnak egyetértésre jutni a különböző kérdésekben. „Jó javaslatokat kell tenni, amelyek a budapestiek igényeivel találkoznak, és ha ezek mögött megvan a társadalmi támogatottság, akkor meglesz előbb-utóbb a politika is” – jegyezte meg.
  • A közgyűlésben szerinte most sokkal több egyeztetésre és előkészületre lesz szükség olyan helyzetben, ahol bizalmatlanság van.
  • A Fideszen kívül az összes frakció egyetértett és ki tudott állni amellett, hogy mondjanak nemet a HÉV-ek ritkítására, és mondjanak igent, sőt követeljék a kormánytól, hogy kezdje el a HÉV-ek fejlesztését és a járművek cseréjét, amit nyolc éve vállalt.
  • A nyári hónapokban az egyetlen olyan szereplő, aki magára vállalta azt, hogy megpróbáljon valamilyen szintű egyeztetést kezdeményezni, Magyar Péter volt. „Egyet tudtunk például abban érteni, hogy a cégvezetők, az igazgatóságok kapcsán képezze le az új személyi összetétel azt a tényt, hogy nem egy DK-s, MSZP-s többség van a fővárosi közgyűlésben, magyarul új szereplőkre szükség van, ami nem azt jelenti, hogy pártembereket kell odaültetni. Én biztos nem szeretnék a Podmaniczky Mozgalomból BKK-vezetőt delegálni, de mégiscsak szakemberekkel és nem pártemberekkel kellene feltölteni ezeket a testületeket” – fűzte hozzá.
  • Mint mondta, Magyar Péterrel abban is egyet tudtak érteni, hogy senkinek nem az a célja, hogy most új választás legyen. Szerinte a közgyűlésben kell együtt dolgozniuk a pártoknak, de rengeteg új szereplő jelent meg, és ezt le kell képeznie a fővárosi működésnek.
  • Óriási teendőjük van abban, hogy Budapestet élhetőbbé tegyék. Hangsúlyozta, hogy válságban van a főváros, nincsen elég zöldfelület, elnéptelenedik a belváros. Hozzátette, hogy fontos lenne, hogy a közterületek minősége javuljon, több legyen a sétálóutca, minőségi zöldfelületek és parkok legyenek, de a közlekedésbiztonság terén is van teendő, emellett szerinte a külső kerületek élhetőségén is radikálisan javítani kell.
  • Beszélt a 15 perces városok elméletéről is. „Az a 15 perces város, ahol az ember gyalog negyedórán belül talál patikát, pékséget, kisboltot, nagyboltot, zöldségest, drogériát és akár még általános iskolát, óvodát, bölcsődét is. Tehát az utazásainknak a munkába járáson kívüli részét el tudjuk végezni gyalog, biciklivel vagy akár egy-két megállóra villamossal. [...] Budapesten és végképp az agglomerációban nagyon sok olyan városrész van, ahol ez nincs meg. [...] Az lenne a cél, hogy amikor fejlesztünk új városnegyedeket, azok minél inkább megfeleljenek ennek az elméletnek.”
  • Kiemelte, hogy nagyon nehezen viseli, hogy Budapest lemaradó pályára került a környék nagyvárosaihoz képest. „Nyilván a nyers politikai logika alapjain meg lehet azt magyarázni, hogy ez valahol a kormánynak, ha nem is érdeke, de politikailag racionális, mert vidéken vannak inkább a Fidesz szavazói”, ugyanakkor hozzátette, hogy a nap végén súlyos gazdasági válságban van az ország, és a magyar gazdaságnak megkérdőjelezhetetlen motorja Budapest, a főváros pedig nem lehet egy Budapest–vidék szembeállítás áldozata, amit szerinte Lázár János építési és közlekedési miniszter gyakran zászlajára tűz. Szerinte képesek kell legyünk Budapesten felismerni azt, hogy ez a világ egyik legjobb városa. „Egyszerűen ki kell jönnünk abból a politikai mocsárból, ahol mindenkinek megvan a maga dumája, de a vége az, hogy a város akármelyik részére is nézünk, nem fejlődik.”
  • Káros politikának tartja, amit Lázár János képvisel, hogy gyakorlatilag minden budapesti fejlesztést leállított, a HÉV-eket és a vasútfejlesztéseket is, de autópályára viszont 15 700 milliárd forintot akarnak elkölteni.
  • A HÉV-járatritkításáról elmondta, hogy amikor kirobbant ebből egy vita, ő is és Karácsony Gergely főpolgármester is kijelentette, hogy Budapestnek nem érdeke az, hogy a HÉV-eket ritkítsák, Lázár János viszont „tett egy egészen alpári stílusú kirohanást, [...] a legtrágárabb és legalpáribb stílusú megszólalás volt, amit minisztertől én hallottam valaha Magyarországon, és aztán elkezdték tagadni, hogy nem is lesz járatritkítás, aztán a MÁV-vezérigazgató azt mondta, hogy lesz, csak nem pont akkor és nem pont olyan”. Mint mondta, jelenleg nincs döntés a kérdésben, és szerinte talán most már ott tartanak, hogy visszatáncolnak ebből. Kiemelte, hogy jó pár évig még a HÉV-eket életben kell tartani, ameddig új járművek jöhetnek.