Hat éve újították fel azt a vasútszakaszt, amit most lezártak Veszprém és Ajka között
További Belföld cikkek
- Összegyűltek a miniszterek, megkezdődött a karácsony előtti utolsó kormányülés
- Itt a lista a helyekről, ahol ki lehet kapcsolódni advent utolsó hétvégéjén
- A tét Budapest működése: a Pásztorok, pásztorok dallamára esnek egymásnak a képviselők
- Kis híján hatalmas baleseteket okozott két bénázó sofőr az utakon
- A nemzetiségek napjára emlékeznek a képviselők
A MÁV kedden bejelentette, hogy a Veszprém és Ajka közötti vasúti pályaszakaszt szerdától lezárják a pálya romló állapota miatt. A pályafelújítás várhatóan hat hónapig tart. A lezárás különösen bosszantó az utasok számára, mert az érintett 200 méteres szakaszt mindössze hat éve újították fel, egy nagyobb, 400 méteres szakasz részeként, a pálya alépítményének problémái miatt.
A 24.hu arról írt, hogy a 2018-as felújítás után azonban már jelezte a kivitelező, hogy egy előre nem látott szivárgó vízszakasz miatt további munkálatokra lesz szükség. Bár a problémát forgalomszünet nélkül lehetett volna orvosolni, a MÁV csak 2023 novemberében írt ki közbeszerzést. A szivárgó víz azonban mostanra olyan mértékben károsította az alépítményt, hogy azonnali vágányzár vált szükségessé.
Ez az eset a vasúti infrastruktúra karbantartásának hiányosságaira és a korábbi döntések következményeire mutat rá, továbbá rávilágít a költséghatékony és előrelátó karbantartási stratégiák fontosságára.
A Sínek világa szaklap egy korabeli tanulmányában részletesen bemutatta a 2018-as pályafelújítás hátterét és azokat a problémákat, amelyek a beruházás során felszínre kerültek. A Veszprém–Ajka vonalon található szakasz állapota már 2018-ra kritikus lett, részben az 1950-es években beépített rossz teherbírású salak miatt. A környező forrásvizek és rétegvizek az alatta lévő agyagréteget eláztatták, ami a pálya alatti süllyedésekhez és repedésekhez vezetett.
A tanulmány kiemelte, hogy a problémák orvoslása érdekében akkoriban az egész pályaszerkezetet elbontották, és egy új, korszerű alépítményt építettek ki, beleértve a töltéseket, árkokat és rézsűket. Azonban a projektre szánt keret nem volt elegendő minden feltárt szivárgás kijavítására. Egy jobb oldali mélyszivárgó kamerás vizsgálatát például csak részben végezték el, mivel az károsodott. A szakértők javaslatot tettek arra, hogy egy második ütemben, vonatzavarás nélkül folytassák a munkálatokat, de erre nem került sor.
Radvánszky Réka, a MÁV alépítményi szakértője már akkor figyelmeztetett, hogy amennyiben a szivárgásokat nem kezelik időben, az eredeti alépítmény-problémák rövid időn belül visszatérhetnek. Emellett hangsúlyozta, hogy a vonal más szakaszain is jelentős károsodások figyelhetők meg, amelyek veszélyeztethetik a forgalom biztonságát. A mostani események sajnálatos módon az akkori előrejelzéseket igazolják.
Hónapok óta 10 kilométer per órás sebességkorlátozás volt érvényben a szakaszon
A MÁV közleményére Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője Facebook-bejegyzésben reagált. „Most a vidék jön!” – elevenítette fel a frakcióvezető Lázár János építési és közlekedési miniszter szavait, majd hozzátette:
Nem sejtettük, hogy így érti. A szemünk előtt omlik össze a kivont források, elhalasztott nagyberuházások és a súlyos irányítási válság miatt a Dunántúl egyik fontos vasútvonala.
A frakcióvezető kiemelte, hogy a vonalon szükséges munkák megvalósítását Lázár János utasítására állította le a MÁV, akik akkor költségcsökkentésre hivatkoztak.
Valamint Vitézy arról is ír, hogy a szakaszon hónapok óta 10 kilométer per órás sebességkorlátozás van érvényben, „ami már önmagában vérlázító”, és csak további késéseket okoz.
„2024 egész éve nem volt elég arra, hogy a vasút leromlott infrastruktúráját kijavítsák. Miközben a miniszter hetente bejelenti, hogy miként vinné sikerre azt a vasúttársaságot, ami már a működési feltételeit sem tudja biztosítani. A pálya lezárása egy jelentős beruházást vetít előre, azonban a munkavégzés terve egyelőre nem szerepel sehol. Az, hogy egy ismert problémákkal rendelkező pályát egyik napról a másikra le kell zárni, az egy »új mélypont«. Az elmúlt években Lázár János nevével fémjelzett „közlekedéspolitika teljes kudarcot vallott” – fogalmazott Vitézy.