Adminisztratív úton szigorítanák a közpénzből hirdetők plakátkampányait
További Belföld cikkek
Nehezebb dolga lesz és több buktatóval szembesülhet az ellenzék, ha a jövőben közpénzből akar kampányolni.
A Népszava információi szerint a Miniszterelnöki Kabinetiroda (karácsony előtt társadalmi egyeztetésre bocsátott) kormányrendelet-tervezete szerint tovább szigorítanák az utcai plakátolás szabályait. A jogszabályok szerint a felületek tulajdonosainak eddig is el kellett küldeniük a listaárakat Budapest Főváros Kormányhivatalának, ám ezek a szabályok tovább szigorodnak, ugyanis akár teljes kampányok állhatnak le, amennyiben az érintettek nem teljesítik az új előírásokat.
Az új jogszabály értelmében ugyanis
a közpénzekkel való felelős gazdálkodásra kötelezett szervezetek nem tehetnek közzé reklámot, amennyiben nem listaáron helyezték el a hirdetéseket,
vagy a listaártól való eltérésre a közbeszerzésekről szóló törvény alapján közbeszerzési eljárásra kötelezett reklámozó esetében a uniós nyílt eljárás vagy beszerzési eljárás alkalmazása nélkül került sor. A lap szerint szintén kizáró ok lesz, ha a reklámozó nem küldi el a szerződést a kormányhivatalnak, amit annak megkötésétől számított öt munkanapon belül kell megtennie. Ezt egyébként nyilvánosan is elérhetővé kell tennie.
A rendelkezések betartásában a közterület-felügyelet nyújt segítséget, de akár rendőrség segítsége is igénybe vehető lesz, az illetékes hatóság hivatalból ellenőrzi a jogszabály betartását. Ez olyan esetekben valósulhat meg, amikor szabálytalanul helyeznek ki egy hirdetést. Emellett szigorodnak a szankciók is, ugyanis kimondanák, hogy ismételt vagy többrendbeli jogsértés esetén bírság kiszabása tekintetében nincs mérlegelési lehetősége a hatóságoknak.
A szabályok valós hatása nyilván attól függ, hogy a kormány mennyire szigorúan és pártatlanul alkalmazza őket, különösen a saját reklámkampányaira.
Bonyolultabb a kérdés, ha egy európai parlamenti frakció Magyarországon indít kampányt.
Bár az európai parlamenti frakciók nem magyar közpénzből működnek, a magyarországi kampányokra vonatkozó reklámszabályokat nekik is be kell tartaniuk. Az új szabályozás tehát rájuk is hatással lesz a jövőben.