Karácsony Gergelynek Priusa van, a Kutya Párt vezetője lovon jár

443837694 1030484521773552 4009990472725292319 n
2024.12.28. 13:55
2025. január 1-jétől ugyan változik a fővárosban a parkolási rend, de ez a budapesti autóhasználat szabályait megalkotó döntéshozókat aligha befolyásolja eddig kialakult közlekedési szokásaikban. A főpolgármestert és a frakcióvezetőket arról kérdeztük, városon belül mivel és hogyan közlekednek.

A vezető politikusokról alkotott képhez már nem tartozik hozzá a luxuslimuzin. Budapest vezetőihez legalábbis biztosan nem. A szén-dioxid-kibocsátás csökkentését elősegítő, korlátozott városi gépkocsihasználat azonban szintén nem. A szokás pedig nagy úr, így összességében megállapítható, hogy – miként a főváros útjain autóval közlekedők nagy többsége esetében – érdemben nem változtak városvezetőink közlekedési szokásai sem.

Karácsony Gergelynek Priusa van

Karácsony Gergely főpolgármester maga ugyan nem vezet, de a családjában van egy 18 évesbenzines Toyota Corolla Verso, amelyet családi utazásokra használnak, egyébként nem túl gyakran, havonta csupán néhány alkalommal.

A márka melletti elkötelezettségét a hivatali autója is visszatükrözi, amiben már megjelenik a zöldszemlélet.

A főpolgármester egy 2020-as gyártású, Toyota Prius plug-in hibriddel hajt sürgős hivatali kiszállások esetén, az autót sofőr vezeti. (Kiss Ambrus főpolgármester-helyettesi időszakában maga vezette a hivatali autót.) Kérdésünkre azt válaszolta, helytől és időtől függ, hogy Budapesten belül mikor milyen járművet választ.

Volt, aki már látta biciklin ülni, a budai várba V. Naszályi Márta polgármesterhez (baloldali képviselőkkel közösen) a 16-os busszal ment fel az V. kerületből, az alkalmi metrózás pedig szinte hivatali kötelessége.

A BKK szolgáltatásait erős közlekedési alternatívának érzi, amit a közlekedési társaság vizsgálatával támasztott alá. Eszerint a rendszeresen közösségi közlekedést használók körében tízből kilenc utas elégedett a BKK szolgáltatásaival. A főváros közlekedési céljait meghatározó Budapesti Mobilitási Terv számai szerint azonban a budapesti utazásoknak még mindig csak kevesebb mint a felét (47 százalékot) bonyolítanak a közösségi közlekedés járműveivel, a személygépkocsi használat pedig 35 százalék.

A Tisza Párt fővárosi frakcióvezetője ugyan nem válaszolt a kérdéseinkre, de az tudható, hogy Ordas Eszter szintén a japán márka elkötelezett híve. A három kisfiút nevelő jogtanácsos, politikus egy 2020-ban gyártott igazi nagycsaládos kocsit hajt, egy Toyota Proace City Versót.

Vitézy Dávid ritkán ül autóba

Az autóhasználat tekintetében mindenképpen kakukktojásnak számít a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetőjének gyakorlata. Vitézy Dávid eszmélése óta a kötöttpályás közlekedés elkötelezett híve.

Se jogosítványa, se saját autója nincsen, viszont rengeteg sofőrje, ugyanis így tekint minden BKK-járművezetőre.

Ebből az is következik, hogy szinte csak közösségi közlekedéssel utazik; ritka kivétel, amikor sok csomaggal, nagy esőben, vagy két program között, szűk idősávban kell eljutnia helyszínre, vagy a XII. kerületi otthonába. Ilyenkor – havi egy-két alkalommal – taxiba száll.

Gyerekkorom óta rendszeres használója vagyok, a hálózat számos eleme mai formájának kialakításában volt részem civil aktivistaként vagy később BKK-vezetőként. A hálózat lefedettsége európai összehasonlításban is jó

– jegyezte meg Vitézy, aki ugyanakkor a budapesti közösségi közlekedési rendszer három problémájára is felhívta a figyelmet:

  1. Az utazási szabályok betartása, a higiéniai, együttélési, közbiztonsági előírásokat be nem tartó utasokkal szembeni fellépés hiánya – erre válasz a BKK-rendészet.
  2. Külső kerületek nagy csomópontjainak riasztó állapota – jó példa KöKi, volt is róla videója, de a probléma általános.
  3. Külső kerületek és agglomerációs irányból a kötöttpályás kapcsolatok versenyképtelensége, leállított és elmaradt fejlesztései a HÉV- és a vasúti hálózatnak.

Az építési és közlekedési minisztert célzó, MÁV-ot illető kritikája mellett is a vasutat választja belföldi utazásaihoz. Legutóbb Miskolcra utazott vonattal.

Szentkirályi Alexandra és a Superb

Szentkirályi Alexandra vagyonnyilatkozatában nem szerepel a vagyontárgyak között személyautó. Az önkormányzati kampányban – ahol a egy idősebb Renault Meganból szállt ki – arról beszélt, hogy Budapest útjain csaknem 440 ezer 10 évnél idősebb autó közlekedik. Az említett gép feltehetően csak a témához tartozó díszlet lehetett, mivel szemétszedésre már egy VW Caravellel érkezett. Mindennapi közlekedéséhez egyébként jelenleg a Fidesz biztosít számára egy másfél éves, benzines Skoda Superbet.

A párt fővárosi frakcióvezetője arra nem válaszolt, hogy a BKK járműveit mennyire tartja erős alternatívának saját autóhasználata vonatkozásában, azt viszont hangsúlyozta, arra törekszik, hogy mindenki maga választhassa meg, épp melyik közlekedési forma ideális számára.

Persze, ehhez szükség van arra is, hogy a döntéshozók birtokában legyenek minden tapasztalatnak, ami az életszerű belátásához szükséges. Így például, ha a közlekedésről döntő politikusoknak nincs jogosítványa, mint ahogy sem a főpolgármesternek, sem újdonsült helyettes-aspiránsának, Vitézy Dávidnak sincs, nem meglepő, hogy nem akarnak tudomást venni azokról, akik a mindennapi ügyeikhez, munkájukhoz az autós közlekedést kénytelenek választani

– jegyezte meg, hozzátéve, hogy Karácsony és Vitézy nem foglalkozik azokkal, akik a magas padlós villamosok miatt a babakocsit és gyermeküket autóval szállítják, és a betonkeverőt sem lehet a trolin vinni. Nekik az autó szükséglet, nem opció.

Utazással kapcsolatos kérdéseinkre az egyébként személygépkocsival nem rendelkező Kovács Gergely, a Kutyapárt vezetője adta a legautentikusabb választ, amikor szerteágazó kérdéseinkre összefoglalóan csak annyit közölt, mindenhová lóval jár.

(Borítókép: Karácsony Gergely / Facebook)