További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Madrid tartomány kormánya az elmúlt négy évben 90 kilométer új metrót és 80 állomást épített a spanyol fővárosban, tudta meg az Inforádió a tartomány Közlekedési és Infrastrukturális Tanácsadó Testületének sajtóirodájától.
A munkák során a város különböző pontjain 17 építkezés folyt, és egyszerre tíz alagútfúró dolgozott. A vonalak fele mélyalagútban fut, a másik fele pedig felszín közeli, olcsóbb szerkezetű. A teljes projekt összesen 4,4 milliárd euróba, azaz 1144 milliárd forintba - a budapesti 4-es metró árának mindössze kétszeresébe - került.
A testület sajtóirodája szerint a madridi autonóm kormány egy, a budapestihez hasonló, mintegy 7 kilométeres metrószakaszt tervezéssel és kivitelezéssel együtt körülbelül három év alatt tudna elkészíteni.
Becslésük szerint egy ilyen terjedelmű projekt hozzávetőlegesen 370 millió euróba, azaz 92 milliárd forintba kerülne.
10 km 511 milliárdért
A budapesti négyes metró megvalósíthatósági tanulmánya a nyomvonaltervvel 1994-ben készült, a beruházás pedig, ha minden jól halad, 18 év után, 2012-ben fejeződik be. (Ha igaz.)
A budapesti metróköltség folyamatosan emelkedik, s habár még a beruházás az elején tart, már túllépte az 500 milliárd forintot. Az összehasonlításhoz hozzátartozik, hogy a jelenlegi 511 milliárd forintos költségnek része a 163 milliárd forintos Baross tér-Bosnyák tér közötti plussz három kilométeres szakasz is.
A madridi sajtóiroda közölte, hogy a nagy közlekedési bonyodalmakat jelentő párhuzamos építkezések ellenére minden új vonalat és állomást az előre tervezett határidőre adtak át, és egy beruházás esetében sem lépték át a megadott költségkeretet.
A következő négy évben a spanyol fővárosban további 75 kilométer metró, elővárosi vasút és úgynevezett metróbusz épül. A madridi hálózaton a menetjegy ára egy euró, azaz 10 forinttal olcsóbb, mint a BKV-jegy.
Nemcsak Madridban, hanem más spanyol városban is gyorsan megy a metróépítés. Tavaly áprilisban adták át Palma de Mallorcán egy nyolc és fél kilométeres szakaszt, amely két év alatt készült el, összesen 32 milliárd forintért. (Szeptemberben egyébként a standard üzemet sorozatos beázások miatt leállították.)
Az építőknek itt azonban nem kellett alagutat fúrni, mert a vonal csak 8 méterrel halad a felszín alatt. Az új metrót négy hónapig ingyen használhatták az utasok.