További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Nem közeledtek az álláspontok a BKV dolgozóit képviselő szakszervezet és a cégvezetés között, derült ki a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének szerda délutáni sajtótájékoztatóján. A szakszervezetek eltökéltek abban, hogy kedden üzemkezdettől délután egy óráig - két mozgássérülteket szállító járat, valamint a budai alvállalkozói buszok kivételével -, a BKV egyetlen járata sem közlekedik.
Vágh Péterné, Nemes Gábor és Bartha Pál
A sztrájk törvényességéről három napon belül dönt a Fővárosi Munkaügyi Bíróság, de a szakszervezetek szerint a munkabeszüntetés törvényes.
A BKSZSZ részéről Vágh Péterné elmondta, hogy megszüntetnék a keresetek közötti nagy különbségeket, ezért nem százalékban, hanem fejkvótában gondolkodnak. Minden BKV-dolgozó bérét átlagosan tizenkilencezer forinttal (ez tízszázalékos béremelést jelentene) emelnék, szemben a BKV által ajánlott tizenegyezer forinttal (hat százalék).
A szakszervezeti vezetők elmondták, hogy a BKV 12 600 dolgozója közül ötezer fő átlagbére 138 ezer forint, négyezeré 168-170 ezer forint, míg a fennmaradó dolgozók 250 ezret visz haza havonta.
Szerdán már tizennegyedik napja folytak a bértárgyalások a BKV Rt. és a cég összes dolgozóját tömörítő öt szakszervezet között, hogy megállapodjanak a 2005-ös bérfejlesztés ügyében.
|
Az üzleti tervbe nem fért bele
A BKV dolgozóit képviselő, öt szakszervezet tömörítő Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége kedden este jelentette be, hogy egy hét múlva, február 15-én általános sztrájkot tartanak üzemkezdéstől délután egy óráig. Ilyen mértékű munkabeszüntetés még nem fordult elő a cégnél.
Szilágyi Eleonóra elmondása szerint a BKV azért nem tervezett 2005-re béremelést (a nullaszázalékos emelés a 6,9 százalékos infláció mellett reálértéken egyenesen bércsökkenést jelentene), mert az idén 24 milliárdos állami és önkormányzati támogatáshoz szigorú üzleti tervet kell teljesítenie a cégnek, ezért ott kímélnek költséget, ahol tudnak.
A társaság tavaly 8,5 százalékkal emelte dolgozói bérét (plusz 0,5 százalék jutott még teljesítményarányos bérfejlesztésre), így összesen 24,7 milliárd forint volt a tavalyi bérköltség, ami az eredeti elképzelések szerint 2005-re is maradt volna.
Tíz a hathoz, hogy sztrájk lesz
A cég jelenlegi hatszázalékos álláspontját (ami előbb nulláról háromra, majd onnan emelkedett hatra) az Országos Érdekegyeztető Tanács ajánlása alapján alakították ki, mondta el Szilágyi Eleonóra.
Hány százalék lesz az emelés? (Fotók: Barakonyi Szabolcs)
A tizennegyedik tárgyalási napon a szakszervezetek 10,2 százaléknál tartottak, arra a felvetésünkre, hogy - a volánosok béralkujához hasonlóan - nyolc százalékhoz mit szólna a BKV, Szilágyi elmondta, ha ott tartanának, már nagyon örülne a cég vezetése.
A cég személyi igazgatója, miként Aba Botond vezérigazgató szerint is, jövő kedden nem lesz sztrájk, hétfőig meg fognak tudni állapodni a dolgozókkal.
A sikert a sztrájk jelenteni
Nem így vélekedett az Index által Angyalföldön megkérdezett buszsofőr, aki szerint a sofőrök túlnyomó többsége támogatja a munkabeszüntetést, mert csak így tartják elképzelhetőnek fizetésük tízszázalékos emelését. A BKV egyik szakszervezeti bizalmiként bemutatkozó munkatársa azt mondta, hogy szinte biztos, hogy lesz sztrájk, és bízik annak sikerében is.
Most még jár a villamos