További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
"Minden uniós programba mártott 4-es metró a súlyából annyit veszt,
amennyi az általa kiszorított projektek összsúlya"
(Akárkimédész)
Mióta a kormány tavaly ősszel bejelentette, hogy a 4-es metró beruházását a korábbi tervektől eltérően uniós forrásokból finanszírozzák, nagy a hallgatás metróügyben mind az állam, mind a főváros részéről, holott a háttérben zajlanak az események.
A fővárosi közlekedési ügyeket a főváros új vezetési struktúrájában a szocialista Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes vette át, aki miután Aba Botond BKV-vezér menesztését bejelentette, váratlanul biztost nevezett ki a metróprojekt élére.
![](http://index.hu/cikkepek/0702//belfold//4metro1.jpg)
Állomás épül a Móricz Zsigmond körtéren
Becker Lászlónak egy intézkedési tervet kell készítenie, ami az ígéretek szerint tisztázza a projekt valódi költségeit, és alapanyagként szolgál az uniós forrásokra való pályázáshoz. A január 31-re ígért intézkedési terv azonban késik, a főváros szűkszavú magyarázata szerint azért, mert még nem dőltek el a finanszírozás részletkérdései.
A 4-es metró 4 hibája
Információink szerint ugyanis egyre több fővárosi vezető húzza be a kéziféket a 4-es metró ügyében, aminek legalább négy oka van:
- a projekt horribilis túlköltekezésben szenved
- a következő, 2010-es választásra nem lesz kész, talán 2011-re, de inkább 2012-re, vagyis a kampányban nincs mit mutogatni a választópolgárnak
- a 4-es metró óriási költségeinek átemelése az uniós programok közé azt eredményezi, hogy nemcsak 4-es metrót, de más nagyobb projektet sem lehet mutogatni
- egyre többen látják be, hogy a 4-es metró projektje szakmailag elavult, az alternatívák közt az egyik legrosszabb megoldás Budapest közlekedési problémáira, túl sok pénzbe kerül ahhoz képest, hogy mennyit segít
135 milliárdtól 470-ig
Még mindig nem tudni, hogy valójában mennyibe fog kerülni a 4-es metró - törvényben rögzített - két szakaszának (Kelenföldi pályaudvar-Keleti pályaudvar-Bosnyák tér) megépítése, a városházán senki nem tudja megjósolni, vagy bevallani.
A metrótörvény ugyanis az egyetlen dokumentum, amely a metró valódi árával foglalkozik, de korántsem reális összegeket tartalmaz. Információink szerint ugyanis a projekt minden részletét átlátó DBR és a döntéshozók előtt az összköltség már elérte, sőt túllépte a 470 milliárdot.
Ez pedig azt jelenti, a 4-es metró költségei 3,5-szeresére nőttek az első metrószerződésben foglaltakhoz képest. A Medgyessy Péter akkori pénzügyminiszter és Demszky Gábor főpolgármester között 7 éve, 1998 áprilisában köttetett szerződés az első szakaszra 514 eurós vagyis 130-135 milliárd forintos becsült összeget határozott meg (60% állami, 40% fővárosi vállalással). A szerződést az Orbán-kormány felbontatta.
Az újabb, törvényben rögzített finanszírozási szerződés 2003-ban született meg, 194 milliárd forintos összköltséggel számolt az első szakaszra, de ez is csak az alapberuházásra vonatkozott, vagyis a felszíni (térrendezés) és egyéb kapcsolódó beruházások (közlekedési csomópontok) nem voltak bekalkulálva. 2004-ben újabb módosítás történt: bekerült a projektbe a második szakasz (Keleti pu.-Bosnyák tér), az alapberuházás összköltsége 264,4 milliárd forintra nőtt, a kapcsolódó beruházásokat azonban nem tartalmazta, a főváros feladatainak tekintette.
| ||||||||||||||||||||
1998 | szerződés | 242.97 | 135,000 | 60-40 | 81,000 | 54,000 | 0 | 135,000 | ||||||||||||
2003 | törvény | 242.97 | 194,900 | 79-21 | 153,971 | 40,929 | 0 | 194,900 | ||||||||||||
2004 | törvény | 242.97 | 194,900 | 69,540 | 79-21 | 208,908 | 55,532 | 0 | 264,440 | |||||||||||
2006 | friss árfolyamon | 264.27 | 211,986 | 75,636 | 79-21 | 208,908 | 55,532 | 23,182 | 287,622 | |||||||||||
2007 | becsült alap- beruházás | 264.27 | 301,000 | 85,000 | 79-21 | 208,908 | 55,532 | 121,560 | 386,000 | |||||||||||
2007 | becsült alapb. és kapcsolódó beruházások | 264.27 | 351,000 | 119,000 | 79-21 | 208,908 | 55,532 | 205,560 | 470,000 | |||||||||||
Millió forintban a DBR és a TED adatai alapján |
A jelenleg is hatályos metrótörvény azt határozza meg, hogy, ha a főváros vállalja a 264,4 milliárdos beruházás 21 százalékának finanszírozását, az állam hozzáteszi a maga 79 százalékát, 209 milliárd forintot, de csak ennyit. A projekt "központi költségvetésből történő támogatása nem növekedhet akkor sem, ha a projekt tényleges költsége a tervezettet meghaladja".
Márpedig a projekt jócskán meghaladja a tervezettet. Egyrészt ki kell fizetni a kapcsolódó beuházások 65-110 milliárdos költségeit, a 2002-es forint-euró árfolyam mai árfolyamra való átszámításából eredő pluszköltségeket. Szembe kell nézni továbbá a rohamtempóban, előnytelenül kötött szerződésekkel, a pótmunkák kifizetéséből és a projekt csúszásából eredő kötbérekkel.
Szakmai körökből származó információink szerint jelenleg 470 milliárd forintos a 4-es metró két szakaszának összköltsége, de ez a szám folyton emelkedik, és meghaladhatja az 500 milliárd forintot is. A projekt tehát négyszer annyiba is kerülhet, mint ami az első metrószerződésben szerepelt, ám a főváros számára még nagyobb problémát jelent, hogy miből keríti elő a pluszköltségek - a törvény szerint - rá eső legalább 160-200 milliárd forintját (lásd 1. tábla).
|
Arról már nem is beszélve, hogy a metróprojektnek a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) által kiszámolt költséghatékonysági mutatója tovább romlik: az első szakaszra elköltött 350 milliárd forint 32 év alatt mindössze 90-170 milliárdot hozhat vissza, miközben 180-260 milliárd forintot "eléget" a projekt (a megvalósuló utazásszámtól és utazási időtől függően - 2. tábla).
A második szakasz költségei is megszaladnak
Miközben a metró nem épül, a 470 milliárdos összköltségből eddig 45 milliárd forintot költött el a DBR, de összesen 250 milliárd forintra vállalt már kötelezettséget, a szerződések megköttettek. Az első szakaszból még hátra van három nagyobb tender (állomások beépítése, járműtelep, vágányzat), amit összesen 40-45 milliárd forintra becsülnek.
![](http://index.hu/cikkepek/0702//belfold//4metro2.jpg)
Építkezés a Szent Gellért térnél
A második szakasz még tervezési stádiumban van, csak a metrószerelvényekre, illetve a tervezési feladatokra kötött szerződést a DBR, mintegy 10 milliárd forint értékben. Tekintve, hogy a tervezés és a tendereztetés között az első szakasz ára másfélszeresére ugrott, a jelenleg 120 milliárdra becsült második szakasz is elérheti a 160-180 milliárd forintos összköltséget.
A költségeket tovább növeli, hogy a metrótervezők az egész projekt összköltsége tíz százalékának megfelelő 39 milliárdos összeget az utólagos, felmerülő költségek fedezésére szánják.
Több kapcsolódó projekt elmarad
Szakmai körökből és a DBR vezetője, Gulyás László közlése alapján úgy tudjuk, a túlköltekezés miatt egy sor kapcsolódó, felszíni beruházásról már lemondott a főváros és a tervezők: nem a metrópojekt részeként újul meg a kiskörúti villamos (a Vámház és Múzeum körúton), nem hosszabbítják meg a 19-es villamost a Műegyetem rakparton a Petőfi hídig, és a Gellért téri parkoló - ha egyáltalán - magántőkéből valósul meg, ahogy a Szabadság-híd felújítása sem a metróprojekt része lesz.
Nem lesz továbbá vasúti összeköttetés a 4-es és a 3-as (és az 5-ös) metróvonalak között a Kálvin téren, az összekötő alagút túl drága lenne, vagyis az összefüggő, átjárható budapesti metróhálózatnak is valószínűleg lőttek.
A horribilis túlköltekezésért forrásaink a DBR-t okolják, a folyosói pletykák pedig arról szólnak, az iroda vezetésében változások lesznek. Az átgondolatlan projektet azelőtt kezdték építeni, hogy meg lett volna tervezve, emiatt számos áttervezésre (Fővám tér, Gellért tér) volt szükség, miközben a projekt vezetése is katasztrofálisnak mondható, több egyszer már megépült beruházást kellett lebontani és átépíteni (Bocskai út, Móricz Zs. körtér), hogy csak a legismertebb baklövéseket említsük.
Miből fizetjük ki?
A kérdés tehát az, milyen lehetőségek állnak a költségvetési hiány és a tartalékok tekintetében igencsak gyatrán álló állam és fővárosa előtt a projekt finanszírozására. Az uniós pénzek megszerzése sem egyszerű, pláne egy olyan - hihetetlenül gyenge költséghatékonysági mutatókkal rendelkező - projekt esetében, mint a 4-es metró.
Három forrás kínálja magát: a közlekedési nagyprojekteket tartalmazó kohéziós alap közlekedési programja (Közop), amely az alapberuházás jelentős részét finanszírozná, a kisebb, kiegészítő fejlesztéseket tartalmazó strukturális alap (a Közép-Magyarországi Operatív Program - KMOP) és az Európai Fejlesztési Bank (EIB) piaci kamatokkal terhelt hitelei.
A kormány által Brüsszel elé terjesztett közlekedés operatív programban (Közop) a metró projektje 1358 millió euróval, vagyis - 265-ös forint-euró árfolyamon számolva - 360 milliárd forinttal szerepel. Ennek az összegnek nem az egészét finanszírozza az EU, de hogy mekkora hányadát, még nem tudni.
Úgy tudjuk, korábban az összeg 80-85 százalékával (288-306 milliárd forint) számolt a magyar fél, ám ennél feltehetően szerényebb összegre, a projekt 55-70 százalékára (198-252 milliárd forintra) számíthat. A "támogatási intenzitás" ugyanis nagyban függ attól, hogy az unió mennyire tartja megalapozottnak, költséghatékonynak a projektet.
Tervezés, építés, újraszámolás
Korábban már beszámoltunk arról, hogy a VEKE által - a metró megvalósíthatósági tanulmánya alapján - kiszámolt költséghatékonysági mutató a hivatalos állásponttal szemben rettentő gyenge.
![](http://index.hu/cikkepek/0702//belfold//4metro3.jpg)
Februárban érkezett a fűrópajzs
Bár ezt azóta sem a DBR, sem a főváros nem ismerte el, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) azóta új költséghatékonysági számításokat végez, amit az unióban elfogadott módszer alapján kell tennie. Ennek eredményétől sok minden függ. (Most tekintsünk el attól, miért csak akkor számolunk utána valaminek, ha már elköltöttünk rá 300 milliárd forintot.)
A metróberuházáshoz lazábban kapcsolódó felszíni beruházásokat a strukturális alapokból (a KMOP alapján az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az ERFA-ból) is lehet finanszírozni, kérdés azonban mit fogadnak be a döntéshozók ezekből. A fővárosból és Pest megyéből álló régióban szereplő fejlesztések egy jelentős részét kiszoríthatja a projekt, miközben csak 2010-ig áll rendelkezésre jelentős forrás a régióban, és kérdés, eljut-e addigra a metróprojekt a felszíni beruházásokig.
A kiszorított projektet súlya
Előreláthatóan tehát a metró költségeinek 45-30 százalékát a fővárosnak vagy az államnak kell előteremtenie. A metrótörvény alapján ugyan a fővárosnak kellene állnia a túlköltekezést, de mivel csődbe Budapest nem mehet, vagy a metrótörvényt kell újraírni, vagy a főváros újabb több tíz (száz?) milliárdos hiteleket vehet fel az EIB-től, amire viszont az állam vállal garanciát. Ha pedig az évi 420 milliárd forintos költségvetésű főváros fizetésképtelenné válik, az állam fizethet majd.
Vagyis a 4-es metró a budapesti és a Budapest környéki közlekedési fejlesztés 22-es csapdája. Annál is inkább, mert mind a Közopból, mind az ERFA-ból sokkal fontosabb projekteket fog kiszorítani 2013-ig.
Nem, vagy jóval kisebb mértékben valósulhat a meg az agglomerációs és peremkerületi utasok számára gyors és kényelmes városba jutást jelentő elővárosi MÁV-fejlesztés, az 1-es és a 3-as villamos évtizedes ígéretnek számító meghosszabbítása, az 5-ös metró (Szentendre és Ráckeve közötti elővárosi vasút és metró) első szakasza, továbbá új debreceni, a szegedi és a pécsi villamosvonalak. Ezek a projektek jelenleg a Közopban szerepelnek.
Noha a kormány hurráoptimista bejelentéseivel szemben alig vannak előkészítve a közlekedésfejlesztési programok, kisebb, de annál hatékonyabb közlekedési beruházások is veszélybe kerülnek: a 17-es és a 19-es villamosok összekötése, illetve meghosszabbításuk, a Lágymányosi hídig; a kiskörúti villamosok (47, 49) meghosszabbítása a Lehel térig, és még számos projekt (lásd a keretest).
Bár a nyilvánosság felé rettentően szűkszavúak metróügyben a fővárosi potentátok és a metrótervezők, a mélyépítők lapjából egészen sok minden kiderül, pl. az is, hogy a metró alapberuházása már 386 milliárd forintnál jár. Lukács Gábor 2006 októberi cikkéből az is kiderül, mi építhető a 4-es metró árából:
- "4 db új budapesti Duna-híd (a hozzákapcsolódó úthálózattal) 150 mrd
- 5 km alagút (a hegyvidék és a pesti Belváros összekapcsolása) 50 mrd
- a budai alsó rakpart négysávosítása (É-D-i irányú tranzitforgalom biztosítása, budai kerületek tehermenetesítése) 20 mrd
- a fővárosi autóbuszpark kétharmadának cseréje (kb. 1000 jármű) 50 mrd
- villamosjárműpark és -pályák korszerűsítése (az UV-k kivonása a forgalomból) 50 mrd
- a rossz minőségű utak felújítása (500 millió/km-rel és 100 km-rel számolva) 50 mrd
- a Moszkva tér átépítése 20 mrd
- a rendelkezésre álló összeget még el sem költöttük, mégis látványos forgalomcsökkenést tapasztalnánk a városban. Ha ehhez hozzáadjuk az M0-ás befejezését, amivel a tranzit-teherforgalmat kizárjuk Budapestről, ugyan kicsit meghaladjuk a keretet, de az esetenkénti útfelújításokon kívül nem találkoznánk dugókkal, a közlekedési zaj kikerülne a gyérebben lakott külső városrészekbe, sőt még a tömegközlekedés helyzetén is javítottunk." (Forrás: Mélyépítő Tükörkép Magazin)
Ki mint vet, úgy arat
Ha pedig az elszabadult metróprojekt csekélyebb mértékben köti le az uniós forrásokat, önerőből kell megépíteni többet, vagyis más uniós projektek önrészére nem marad pénz.
Jelentősen csökkentené a költségeket, ha a főváros és a kormány lemondana - a költséghatékonysági szempontból, ha lehet még rosszabb mutatókkal rendelkező - második szakasz megépítéséről. Fővárosi pletykák szerint ezen megy a vita Demszky Gábor főpolgármester és helyettese, Hagyó Miklós között. A 2010-es választáson állítólag már nem induló Demszky ugyanis ragaszkodik hozzá, a főpolgármesteri ambíciókat dédelgető Hagyó nem.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Megérkezett a kormány válasza: Guruló dollárokból megrendelésre hazudik a Transparency
Szerintük a szervezet a Soros György és a demokraták által pénzelt hálózat része.
február 11., 15:08
- Belföld
Az ország több pontján is veszélyessé vált a levegő minősége
Tíz település kifogásolt minősítést kapott.
február 11., 15:25
- Belföld
Kiderült, mi lesz a legfontosabb témája Alice Weidel és Orbán Viktor találkozójának
Nagy a visszhangja az egyeztetésnek.
február 11., 14:55
- Mindeközben
A vallás miatt fordult nagyot a VV-ből kizárt Zsuzsi élete - drogfüggő volt, aztán sztriptíztáncos lett
48 perce
- Mindeközben
Ilyen is ritkán történik: kifogott a Kincsvadászokon a régiség, fogalmuk sem volt róla, mi érkezett hozzájuk
2 órája
- Belföld
Vérfagyasztó mészárlást rendezett, két idős asszonyt végzett ki az encsencsi rém
A rendőrség szokatlan részletességgel számolt be az esetekről.
február 11., 14:35
- Belföld
A MÁV szerint műszaki meghibásodás okozhatta a Keleti pályaudvaron történt mozdonytüzet
A tűz keletkezésének pontos okát továbbra is vizsgálják.
február 11., 17:05
- Belföld
Új műsor indul a KözTér csatornáján
A műsorban népszerű influenszerek fognak közéleti kérdésekről beszélgetni.
10 perce
- Címlapon
Megtörtént az első lépés a béke felé, Ukrajna láthatja kárát
Az oroszok szerint Vlagyimir Putyin dönt a folytatásról.
1 órája
- Belföld
A Demokratikus Koalíció kezdeményezi a fővárosi frakcióvezetők összehívását Rákosrendező ügyében
Tartanak attól, hogy a terület kálváriája a Mini-Dubaji elkaszálásával sem ért véget.
február 11., 14:57
- Belföld
Óriási vita a stúdióban, kitiltották Deák Dánielt az ATV műsorából?
„Ide nem jössz többet” – csattant fel a műsorvezető.
február 11., 14:24
- Címlapon
A rijádi tárgyalásokon máris kiderült, hogy mi Moszkva legkeményebb feltétele a békéhez
9 órája
- Címlapon
Az oroszok nyilvánosságra hozták, hogy Orbán Viktor miért adhatott ultimátumot Brüsszelnek
Rekordot döntött a Török Áramlat.
6 órája
- Belföld
Magyar Levente: Ukrajna hátba szúrta Magyarországot
A parlamenti államtitkár Kijevbe utazik, hogy magyarázatot kérjen.
február 11., 11:59
- Címlapon
Orbán Viktor: Figyelem! A félelmeink beigazolódtak
A kormányfő szerint nem dőlünk be ennek még egyszer.
2 órája
- Belföld
Vitézy Dávid a 34-es és 106-os buszok sűrítését javasolta a Flórián téri felüljáró felújítása miatt
Jelentős korlátozások lépnek érvénybe az óbudai térségben.
február 11., 18:07
- Belföld
Orvoshiány Mezőtúron, átmenetileg nem működik a szülészet
A két szakorvos nyugdíjba vonul.
február 11., 13:11
- Belföld
Forgalommal szemben akart haladni egy autós az M85-ös úton, de az útellenőrök hamar kapcsoltak
A sofőr nem értette, mi a probléma.
február 11., 12:52
- Belföld
Megvannak a rendőrségi felelősök a meggyilkolt japán nő ügyében
A belső vizsgálat mérlege: hat fegyelmi, egy áthelyezés, egy felmentés, az admint leváltották.
február 11., 10:53
- Címlapon
Nagy Márton belengetett egy új javaslatcsomagot, hatalmas változások jönnek bizonyos kiadásokban
Most tárgyalják Brüsszelben.
2 órája
- Belföld
Ukrajnába ment zsoldosként harcolni egy magyar férfi, hazatérve a testvérét akarta megölni
Az ukrán hadsereg a pszichés állapota miatt küldte haza.
február 11., 09:13
- Belföld
Menczer Tamás: Amíg Orbán Viktor vezeti Magyarországot, ez nálunk soha nem fordulhat elő
Magyarországot meg akarják őrizni magyar országnak.
február 11., 09:06
- Belföld
Szijjártó Péter: A közel-keleti béke szempontjából kulcskérdés Libanon stabilitása
A tárcavezető elmondta, 16 magyar katona vesz részt a békefenntartásban.
február 11., 10:01
- Belföld
Vitézy Dávid ízekre szedte Karácsony Gergely legújabb bejelentését
Kellenek-e Budapestnek a metróbuszok?
február 11., 11:18
- Belföld
Szabályosan halálra kínoztak egy rabot a társai a börtönben
Éheztették, túlevésre kényszerítették, majd kegyetlenül összeverték.
február 11., 11:17
- Címlapon
Az Európai Parlament is beszáll a Magyarország elleni perbe
Beszállnak a Európai Bizottság oldalán.
1 órája
- Belföld
Egyre jobban keresnek a városi önkormányzati képviselők, többszörös emelés is előfordult
Emelkedtek a tiszteletdíjak.
február 11., 10:07
- Belföld
Elfogták a tápiószentmártoni férfit, aki kislányokat erőszakolt meg, és korábban egy kisfiú fejét is levágta
A bíróság elrendelte a letartóztatását.
február 11., 16:03
- Címlapon
Prieger Zsolt: A tökéletes tisztaságot B. Gergő és társai sem tudják bemocskolni
Az Anima Sound System vezetője nagyinterjút adott az Indexnek.
3 órája