További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Öt év alatt csaknem hárommilliárd forintot fizethet ki a BKV tanácsadásra az AAM Vezetői Informatikai és Tanácsadói Zrt.-nek, derül ki az Index birtokába jutott szerződésekből, tenderkiírásokból.
Számonkérés lesz
Szerdán Demszky Gábor főpolgármester felszólította a BKV felügyelőbizottságát, hogy vizsgálja meg, milyen tevékenységet folytat az AAM. A főváros városüzemeltetési bizottsága pedig úgy döntött, hogy csütörtökön a BKV-nek a közgyűlés előtt kell beszámolnia a tanácsadói szerződésről.
A tanácsadó cég a BKV nagyobb projektjeinek (4-es metró, elektronikus jegykezelés stb.) lebonyolításában segédkezne, de volt hónap, hogy kilentmillió forintot kapott "jegyzőkönyv-vezetéséért".
Az Index birtokában van két szerződés, amelyeket Antal Attila, a BKV vezérigazgatója és az AAM vezetője-tulajdonosa, Kornai Gábor írt alá 2007. december 22-én.
"A 4-es metró beruházással összefüggő szakértői támogatásról" kötött szerződés alapján a BKV 375 millió forintot fizet az AAM-nek évente, inflációkövetéssel öt éven át, 2012. december 22-ig. Jóllehet a 4-es metró első szakaszának várható átadási határideje 2011.
Van másik, hatmilliárdért
A szerződés alapján a cégnek a metróberuházás adminisztratív lebonyolítása, ennek koordinálása, a fejlesztési koncepciók kidolgozása, a döntés-előkészítési folyamatok támogatása a feladata. A cég szakértői óradíja 15 és 35 ezer forint (+ áfa) között van.
Pedig a 4-es metrónak már van projektvezetési tanácsadója: A "projektvezetési tanácsadói szolgáltatások megvalósítása" címen kiírt tendert az Eurometro Kft. nyerte meg még 2006-ban, nem kevés pénzért, hatmilliárd forintért.
Sőt a metró a külsős tanácsadók nélkül sem maradna gazda nélkül. A BKV-nak külön vezérigazgató-helyettese van erre a célra: Olti Ferenc, Demszky főpolgármester szomszédja. A DBR projektiroda vezetője is az építkezést irányítja, sőt a főváros oldaláról egy metróbiztos koordinál, de Hagyó Miklós főpolgármester-helyettesenek is kiemelt feladata a folytonos költségtúllépésekkel és határidőcsúszásokkal küszködő metróprojekt istápolása.
Az AAM tulajdonosai között van Kornai János közgazdász fia, Kornai Gábor közgazdász, valamint Szirmai Ákos és Szűcs Zoltán. Az AAM számos magyar állami cégnél végzett tanácsadói munkát, de román, macedón és bolgár projektekben is részt vett. 2006-ban 3,5 milliárd forintos árbevételt könyvelhetett el. Ehhez hozzájárul az AAM Technologies Kft. leányvállalat, amely pénzintézeteknek (pl. az OTP Banknak) fejleszt alkalmazásokat.
Sok feladat, sok tanács
Úgy tudjuk, az AAM 2007-ben került a képbe, ekkor szervezte át a BKV új menedzsmentje a metróberuházást menedzselő céget, a DBR-t, leváltották a cég vezetőjét Gulyás Lászlót, és Becker László személyében biztost is kapott a projekt, a metró ügye pedig Demszky Gábor kabinetjétől átkerült Hagyóhoz.
Az AAM egyébként már nyár óta - vagyis e szerződések megkötése előtt - havonta adott számlát a DBR-nek. A cégnek a BKV öt hónap alatt (szeptembertől januárig) 92 millió forintot fizetett ki.
A havi tíz-húszmilliós számlák tartalma a jegyzőkönyv-vezetéstől a háttéranyagok készítésén át a "szervezeti információs rendszerek nyomon követéséig és minőségbiztosításáig" terjedt. Akármit is jelentsen az utóbbi, az biztos: sokba kerül.
(Ehhez képest például a 4-es metró uniós pályázatának őszi, nagy módosításához készült kockázatelemzés csak 6,5 millió forintjába került a DBR-nek.)
A másik, ugyanezen a napon köttetett szerződés a BKV-s kiemelt projektek megvalósításának szakértői támogatásáról szól. A szerződés hatálya ugyancsak öt évre terjed, az éves keret 125 millió forint.
Az AAM ugyanakkor sikerrel pályázta meg a BKV egy másik, tanácsadói tevékenységre kiírt tenderét. Az uniós tenderfigyelő szerint a cég - lenyomva egyetlen versenytársát - 257-278 millió forintért adhat tanácsot az "Elektra" fantázianévre hallgató elektronikus jegyrendszer bevezetéséhez. (A BKV évek óta próbálja megreformálni jegykezelési rendszerét, az Aba-érában volt már szó konkrétan csipes bérletről is, de eddig nem jutottak révbe.) Úgy tudjuk, ez a cég felügyeli, ad tanácsot a forgalomirányítási rendszer átalakításának projektjében is.
Sokkal aggasztóbb azonban, amit BKV-s forrásaink állítottak az AAM gyakorlati munkájáról. Megjelennek a BKV vezetői értekezletein, jegyzőkönyveket írnak, vagyis gyakorlatilag egy titkárnő munkáját végzik, és közben a cég mindenről értesül, ami a BKV-nál történik. A legvadabb elképzelések szerint így bizonyos körök percre pontosan értesülnek, ha a közlekedési cég valamilyen projektbe kezd, pénzforrást kötne le valamire.
Egy BKV-s vezető arról számolt be, hogy gyakorlatilag úgy érzi, minden mozdulatát követik és ellenőrzik, miközben a prezentációk készítésén kívül valódi, hozzáadott értékkel bíró tevékenységet nem végeznek.
Másik forrásunk arról beszélt, hogy az az egyik feladatuk, hogy a BKV-s előterjesztések egyformán nézzenek ki, formátumuk azonos legyen. Számon kérik a BKV középvezetőit, ellenőrzik a határidők betartását, vagyis gyakorlatilag főnökként viselkednek, holott szakértelemmel nem járulnak hozzá a BKV munkájához, sőt egy uniós anyag készítésénél az is kiderült, hogy az angol szaknyelvet sem ismerik. És különben is felmerül, hogy nem éppen az lenne a cég vezetőinek dolga, amit az AAM végez?
"Hogy az AAM tevékenysége nem hozza vissza a szolgáltatásra költött pénzt, az garantált" - jelentette ki egyik forrásunk.
Harmadik - névtelenséget kérő - forrásunk azt állította, nehéz lenne 350 középvezetőt kirúgni, és helyettük alkalmasabb munkatársakat felvenni, ezért alkalmazzák inkább a céget. (Antal Attila 2007-es kinevezésekor átalakították a cég struktúráját, több igazgatóságot, üzemegységet megszüntettek, több száz alkalmazottat elbocsátottak.)
Milyen tanács kell még?
A két szerződés szerint egyébként nem lehet egyenrangú a kapcsolat a BKV és az AAM között, ugyanis kapcsolattartóként az előbbi oldalára Antal Attila vezérigazgató van megjelölve, míg a tanácsadó cég részéről egy bizonyos Horváth Edit, aki viszont nem szerepel az AAM honlapján a vezető munkatársak között.
A tanácsadó cég iránti, összesen 2,8 milliárd forint közpénzt felemésztő bőkezűség különösen érdekes annak fényében, hogy a BKV 10%-os teljesítménycsökkentést tervez 2008-ra, mert a menedzsment és a fővárosi vezetés az üzemeltetési költségeken, azaz az utasokat szállító buszokon, villamosokon, trolikon akar megtakarítani hatmilliárd forintot.
A BKV-t szóra bírni nem tudtuk, ezért írásban érdeklődünk, pontosan hány, mekkora összegről szóló szerződés van hatályban tanácsadói szolgáltatásról az AAM-mel.