Judit
3 °C
7 °C

Pár milliárdot spórol a BKV, 14-20-at bukik a gazdaság

2008.03.28. 08:52
Csak a hosszabb utazási idő 14-20 milliárdnyi munkaórát venne el a nemzetgazdaságtól a 6 milliárdért cserébe, derült ki a járatritkítás első tervezetéhez készített gazdasági hatásvizsgálatból, amit máris újra kell számolni, mert a tervek szerint már csak 3 milliárdot akarnak a hálózaton spórolni.

A fővárosi járatritkítással megtakarítani kívánt 6 milliárd forintnak a többszöröse jelentkezett volna veszteségként nemzetgazdasági szinten, derül ki a gazdasági és externális hatásokat vizsgáló tanulmányból, értesült az Index neve elhallgatását kérő BKV-s forrásokból.

A vizsgálat számai ugyan a BKV hatmilliárdos csökkentési tervének leállításával elavultak, az eredmény mégis tanulságos.

A vizsgálatot a közlekedési cég azután készítette el, miután február végén vázolta 2008-ra tervezett paraméterkönyvének (összmenetrendjének) egy olyan verzióját a Városházán, amely 10 százalékkal csökkentette volna a BKV járműveinek teljesítményét. A fővárosi képviselők, köztük Demszky Gábor főpolgármester hiányolták a 6 milliárd forintos megtakarítással járó átalakítás gazdasági megalapozottságát.

A járatritkítási tervet ugyanis a BKV igazgatóságának egy határozata eredetileg úgy rendelte meg, hogy ugyanakkor nem kérte az intézkedés negatív hatásainak fölmérését. Sőt, nemcsak a magánautókba átülő utasok miatti várható nagyobb dugók környezetszennyezési, idővesztési hatásaival nem kalkuláltak, de a vállalatnál jelentkező közvetlen bevételkieséssel sem. Pedig nyilvánvaló, hogy a ritkább, zsúfoltabb járatok miatt inkább autóval, kerékpárral vagy gyalog közlekedők nem vesznek jegyet, esetleg bérletet, utánuk állami támogatás se jár.

A járatritkítás kritikusai szerint a teljesítménycsökkentés nagyobb autóforgalommal, hosszabb eljutási idővel, a károsanyag-kibocsátás növekedésével és utasvesztéssel jár. Az elvesztett utasokat pedig sokkal többe kerül később visszacsábítani, mint most megtartani.

Kedden végül meghátrált a városvezetés, és a hatmilliárdos tervet hárommilliárdra csökkentette a főpolgármesteri kabinet kedden. A BKV-nak szűk egy hete van kidolgozni az újabb paraméterkönyv-tervezetet az újabb gazdasági hatásvizsgálattal együtt.

A BKV-nak jobb, a gazdaságnak rosszabb

BKV-s forrásaink arról számoltak be, hogy a 10%-os teljesítménycsökkentés forintosítható hatása elsősorban a hosszabb eljutási időkben jelentkezik. A ritkább járatok és a több átszállás miatt több időt kell az utasoknak utazásra vesztegetniük. Ezt az időt az átlagórabérrel felszorozták. Így jött ki, hogy 14-20 milliárd forintnyi munkaóra esne ki a hálózat-átalakítás utáni első évben.

(Pontos számokat azért nem tudunk közölni, mert ezt a tanulmányt nem hozták nyilvánosságra, csak a főpolgármesteri kabinet ülésén került elő, forrásaink eltérően emlékeztek a számokra.)

Forrásaink hangsúlyozták, ez a 14-20 milliárdos veszteség nem jelentkezik közvetlenül sem a BKV, sem a főváros költségvetésében, vagyis a járatritkítás mérlege fiskális alapon, a BKV szemszögéből nem mínuszos. (Más kérdés, hogy a dolgozónak a többletidőt vagy a munkaidején vagy a családjára fordított időn vagy a pihenésre szánt időn kell megspórolnia.)

Nem tudják megbecsülni

A hatástanulmány szerint az externális hatások, vagyis a környezetszennyezés, a zaj, a balesetek által okozott károk eltörpülnek az utazási idő mellett. A vizsgálatot a BKV állította össze a COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft. segítségével.

Forrásaink ugyanakkor hozzátették, ezt a számítást arra alapozták, hogy csupán 1%-ra becsülték a tömegközlekedésről autóba ülők számát, és a teljes utasvesztés mértékét is csupán 5% alá lőtték be. (A BKV évtizedek óta folyamatosan veszti el utasait, jóllehet 2007-ben évek óta először volt - igaz, kis mértékben - több utasa, mint előző évben.) Forrásaink szerint egy ilyen komplex rendszerben lehetetlenség pontosabban becsléseket adni.

Mivel a vizsgálat szerint minimális lesz a fizetőutasvesztés, nem kalkuláltak a jegyekből és bérletekből, illetve az állami normatív támogatásból eredő bevételek csökkenésével. A BKV-menedzsment szerint a bevétel még növekedhet is, a járatritkítás kritikusai szerint azonban épp ellenkező hatással kell szembenézni: kevesebb utas kevesebb bevételt fog hozni a tarifaemelés ellenére is.

Így nehéz pontosan megbecsülni azt is, vajon a nullszaldó eléréséhez egy 6, vagy egy 3 milliárd forintos spórolás az üzemeltetésen egy év múlva valódi megtakarításként jelentkezik-e.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?