További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Megint csúszhat a 4-es metró építése, miután kedden a bíróság két hónappal elhalasztotta a Kálvin téri aluljáró édességboltja és a főváros, illetve a BKV közötti per tárgyalását.
A metróépítés miatt április 5-én zárnák le a teret, illetve az aluljáró egy részét, bezárna többek között a Cha-cha-cha nevű szórakozóhely, a mellette lévő édességbolt és a pékség is.
Búcsú- vagy engedetlenségi buli lesz?
Azonban a felek egyelőre nem tudnak megegyezni: a kereskedők vagy boltjuk árát vagy alkalmas cserehelyiséget vagy visszatérési lehetőséget szeretnének, a főváros és a BKV pedig egyelőre nem tudja bizonyítani, hogy rendelkezik az építkezéshez szükséges engedélyekkel, így a kiürítést sem kérheti. A BKV erről úgy nyilatkozott az Indexnek, hogy a közműkiváltáshoz megvannak az engedélyeik, és így megkezdhetik a munkákat az előre bejelentett április 5-i időpontban.
Eközben az aluljáróban a kivitelező munkásai fenyegetik meg a boltosokat, hogy hétvégéig kitakarítják őket, mert "a 4-es metró akkor is megépül, ha nincs rá pénz".
A Cha-cha-chában csütörtöktől nonstop búcsúbuli kezdődik, de ha nem változik a helyzet, a buli engedetlenségi mozgalomba csap át, mondják az érintett bérlők.
Nem ajánlottak megfelelő kártárítést
A metróberuházást igazgató DBR projektirodát, illetve a három bolt fölött a bérbeadói jogokat gyakorló Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt.-t tavaly októberben perelte be az üzlethelyiségeket bérlő vállalkozók, mert bérleti szerződésüket - miután a BKV az általa felbecsültetett érték 10 százalékával akart kártalanítani - felmondták.
Az építkezés előtti állapot, pirossal az érintett szakaszok
A 4-es metró állomásának lejárata sárgával
Az eljárás a felmondás jogellenességének megállapítására irányul. Ha a bíróság a felperes javára dönt, az építkezés nem folytatható, mondta el az Indexnek a felperes ügyvédje, Spielmann Éva.
Ugyan adva volna az egyéves felmondási idő, ezt azonban a beruházó DBR nem akarja tudomásul venni, és a közérdekű metróépítés ütemezésére hivatkozva szeretné az aluljárón kívül látni a három vállalkozót.
Pedig egyikük sem ellenezte a beruházást, amikor a tulajdonos főváros először levélben fordult hozzájuk az üzlethelyiségek kiürítése miatt, csakhogy egyelőre sem alkalmas - hasonló méretű és forgalmú, a működési feltételeknek megfelelő - csereüzletet, sem a 100 százalékos kártalanítást, összesen 80 millió forintot nem ajánlott fel a terület tulajdonosa, a főváros.
A DBR álláspontja szerint a felajánlott csereüzletek megfelelők voltak, a vállalkozók szerint viszont nem: sem a Bocskai úti, sem a III. kerületi üzlethelyiségek - a többi között - nem feleltek meg a működési feltéleknek (élelmiszert árusító üzleteknél a kétoldali bejárat például kötelező).
A peronzáron kívül és belül
Lenne egy harmadik lehetőség, de abba a DBR nem akar belemenni: a bérleti szerződésben ugyanis az szerepel, hogy a bérlők - az átalakítási munkák befejezése után - visszatérhetnek bérleményükbe.
A beruházó arra hivatkozik, hogy az érintett aluljárószakasz a 4-es metró új állomásának peronzárába - magyarul arra a területre, ameddig az ellenőrök elkérhetik a jegyet - esik. Csakhogy számos példa van arra - így a Kálvin téri 3-as metró állomásán belül működő Princess pékségé is ilyen, hogy azon belül is működnek boltok.
A felperes vállalkozók szerint nehéz elképzelni, hogy a felújított aluljáróban ne nyitnának ki majd boltok, de úgy gondolják, őket egyszerűen ki akarják hagyni az üzletből.
A három közül az egyik per érdekessége (SZMREK Kft. kontra DBR-BKV), hogy kedden eljárásba vonták a BKV-t is, mint beruházót harmadrendű alperesként. [A DBR nem, csak a BKV tekinthető jogi személynek, a metrótörvény (1059/2005.) szerint ő a beruházó.]
Veszélyben az uniós források
Ez akár a metró uniós pályáztatását is megnehezítheti, az EU-s források elnyeréséhez a BKV-nak ugyanis nyilatkoznia kell, hogy a pályázó projektben nincs olyan per alatt álló terület, ahol a beruházó alperesként szerepel.
Az építkezéshez szükséges, érvényes engedélyeket a perben nem tudta bemutatni a DBR, noha április 5-től már nemcsak az aluljáró egy részét, az egész teret lezárnák az építkezés miatt, sőt a 47-es, 49-es villamosok vonalát is "visszavágják" a Lónyai utcáig. Az aluljáróban építkező Swietelskynél (Swo "Metro4" Kálvin tér Építő Kkt.) is azt mondják, az építési engedélyt legutóbb április 5-re ígérték.
Sem a metróberuházás alapokmányának tekinthető vasúthatósági (létesítési) engedélyt, sem az érintett kerület építési engedélyét nem tudta bemutatni a DBR, ezért a bírónő nem látta bizonyítottnak, hogy a beruházó jogszerűen megkezdheti az építkezést (ebben az esetben a DBR ideiglenes kiürítési engedélyhez folyamodhatna, vagyis ki tudná rakni a boltosokat).
Pedig a Nemzeti Közlekedési Hatóság közlése szerint a 4-es metró vasúthatósági engedélye hatályos, és nemrégiben kiadták az állomásszerkezet kiviteli terveihez is az engedélyt, bár a határozat még nem jogerős a Kálvin tér, illetve a Népszínház utca, a Rákóczi tér és a Kelenföldi pályaudvari állomások esetében sem. A BKV tájékoztatása szerint rendelkeznek a közműkiváltási engedéllyel is - erről szerda késő délután nyilatkozott az Indexnek Regőczi Miklós, a társaság kommunikációs igazgatója.
Engedély nélkül építkeznek
Becker László metróbiztos a napokban nyilvánosságra kerülő, a 4-es metró beruházásának valódi állapotainak értékelésén alapuló intézkedési terve sem állít mást a Kálvint térrel kapcsolatban: "Az állomás lemaradása szintén kulcseleme a projektnek, ugyanakkor az állomás kivitelezése "kritikus úton" van." A jelentés szerint amennyiben az engedély nem kerül kiadásra 2007. áprilisában, az állomás építése akadályozhatja az alagútépítést.
A csúszást a Becker-jelentésben szereplő adatok is valószínűsítik: a Kálvin téri felszíni rendezéshez (járda, vágányok, térrendezés) szükséges engedélyeket csak április 30-ra, a metróépítéshez kapcsolódó egyéb beruházások (aluljáró építése) engedélyét szeptember 30-ra (!) becsüli a jelentés.
A jelentés továbbá azt is megállapítja, a metróépítésnél eddig is gyakorlat volt az engedély nélküli építkezés, lehet, hogy a Kálvin tér esetében sem lesz másként?
"A kezdési időpontra nem állt rendelkezésre az Építéshatósági engedély, ennek ellenére 2006. szeptember 13-án megkezdődtek a kiviteli tervezési munkák a benyújtott építési engedéllyel nem rendelkező tervek alap-ján." - fogalmaz a jelentés.
Szoros ütemterv
A metró új ütemterve igen szoros határidőket állapít meg, ha a legutóbbi ígéretekhez híven a BKV tényleg 2011-re akarja átadni a metrót.
Eszerint a Kálvin téren a területmegszerzések és az engedélyek késedelmei miatti csúszás március 31-ig van betáblázva, utána két és fél hónap jutna a mérnök és hatóság általi jóváhagyásra, majd május közepén kezdődne a kivitelezés. Az aluljáróban az építkezést április 5-én kezdenék, bár a vállalkozókat már szombaton kitennék.
A főváros egyelőre nem kívánta kommentálni az ügyet, mint mondták, megvárják, míg a bíróság határozata hozzájuk is megérkezik.
A három futó per közül a keddi tárgyalását május 31-re halasztotta a Pesti Központi Kerületi Bíróság, a másodiknál a döntést felperesi fellebbezés követte, a harmadik ügyben még nem tűzték ki a tárgyalást.
Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs igazgatója az Indexnek elmondta, hogy a BKV számára is új helyzetet teremt, hogy részese lett a pernek. Éppen ezért a mielőbbi megegyezésre rtörekednek, így péntek reggel kilencre várják egy egyeztetésre az érdekelt vállalkozókat.