További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Ha nem változik semmi a vállalat életében, feltehetően nem a nagykörúti villamos felújítása körüli botrány lesz a BKV utolsó zűrje, hiszen az elmúlt években számos rossz döntés született a cégnél.
A BKV-nak nincs szerencséje az új járművek beszerzésével, bár a sorozatos fiaskókról túlzás lenne azt állítani, hogy szimplán a balsors volna az okozójuk. Az új metrószerelvények beszerzéséről már ejtettünk szót, lássuk a többit.
Az első 50 darab Volvo beszerzésénél nem gondoltak a légkondicionálóra. A következő 100 buszba már került, de egy részük nem működik, így az új buszokon sem szokatlan kánikulában a 40 fok. Többnyire nem üzemeltetik a világ leghosszabb villamosába szerelt légkondicionálókat sem, és ami még ennél is meglepőbb, az a BKV érvelése: "a magyarországi klíma nem teszi szükségesé".
Lerobbanó buszok és lángoló társaik
Pénzkidobás volt a legkisebb Ikarusok, a 405-ösök évekkel ezelőtti beszerzése is. A buszsofőrök általános utálatát elnyerő minibuszok állandósuló műszaki problémái végül odavezettek, hogy nagy részüket be kellett vonni, a székesfehérvári buszgyár pedig régi Ikarusok buszok átépítésével azóta is pótolja a károkat. Még rosszabbul járt a cég az első alacsony padlós Ikarusok, a 412-esek beszerzésénél. Állandóan kigyulladtak.
Még szerencse, hogy vannak Budapesten tűzoltók, a közlekedési cég különös módszerrel ígérte kijavítani a hibát: hőérzékeny kamerákkal követték volna a buszokat. A beígért kamerákról azóta sem tudni semmit, és a BKV végül kénytelen volt azt is bevallani, hogy nemcsak a konstrukciós hibák, hanem a karbantartás hiánya is hozzájárult a tüzekhez.
Új troli sehol, a régi ráz
Még nagyobb buktát volt kénytelen elkönyvelni a cég a magyar–lengyel gyártású Solaris trolikkal. Budapesten még mindig a régi szovjet trolik közlekednek. A cég összesen harminc darabot rendelt belőlük, de a Transelektro csődje miatt egyelőre úszni látszik a projekt. Ha néha feltűnik egy-egy vonalon a hat új troliból egy, az inkább annak köszönhető, hogy a BKV - kampánycélból - minden nap más vonalon járatja őket.
Maradtak a régi, ZIU típusú trolik. Esős időben ráznak, utast és sofőrt egyaránt, még szerencse, hogy a BKV megnyugtatta a közönséget, az áramütés nem halálos. A BKV a tavalyi sorozatos áramütések után a legolcsóbb megoldást választotta: egy kis lámpa jelzi a sofőrnek, ha rossz a földelés.
Bár saját bevallása szerint anyagilag jól került ki az ügyletből, nem volt botrányoktól mentes a nagykörúti Siemens villamosok beszerzése sem. A német cég konstrukciós hiba miatt a világ minden tájáról visszahívta Combinóit, a BKV villamostenderét megnyerő cég mégis versenyben maradhatott; 50 Volvo árát kitevő kárpótlásért szállíthatja az átalakított villamost.
A 38 éves 4-es metró
A szakmai átgondolatlanság esete a 4-es metróé is. Korábban az Index és a Népszabadság is foglalkozott vele, hogy a városvezetésen és a BKV-n kívül a legtöbb szakmabeli elavultnak tartja a belvárosi nehézmetró ötletét. Nem is csoda, a 4-es metrót 38 éve tervezték meg, azóta jócskán megváltozott a közlekedéstudomány felfogása, még akkor is, ha a BKV-é vagy a metrót presztízskérdésnek tekintő Demszkyé nem.
A projekt horribilis összegeket, több mint 300 milliárd forintot emészt fel, és lassan a világ leglassabban megvalósuló beruházásává válik. Ebből az összegből számos hasznosabb fejlesztésre is futná, olyanokra, amilyeneket - célszerűségük miatt - az Unió is finanszírozhatónak tart. Ilyen például az agglomerációt és a belvárost összekötő észak-déli 5-ös metró is.
Reméljük, a 4-es metró szempontjából nem számít rossz előjelnek, de a BKV-összefonódásokra jellemző, hogy a 4-es metró BKV-n belüli projektcégét, a DBR-t vezető Gulyás László felesége, Gulyás Lászlóné a Combino-projekt egyik felelőse.
A visszafelé haladás tipikus példája a kötött pályás közlekedés visszaszorítása, számos villamosvonal megszűnése (23, 43, 67, 44, 58). Ez is a BKV mérnökeinek a fejében dőlt el. Noha a világon mindenütt újra hódít az autóforgalomtól függetlenül közlekedő villamos, Budapesten csökken a villamosvonalak száma. Az ok nagyon prózai: a BKV-nak azért nem éri meg a környezetkímélőbb és gazdaságosabb megoldás, mert míg a buszok okozta úthibákat a fővárosnak kell javítania, a síneket a BKV-nak kell fenntartania, tovább növelve a cég veszteségeit.
Silány felújítások
Nem volt botrányoktól mentes a 2-es metró korábban felújított szakaszainak átadása sem. Miután az Index fotóriportere lesújtó képriportban mutatta be a metrófelújítás gyatra minőségét, illetve a Batthyány téri beázást - az átadás után két nappal -, a BKV-nak újra munkához kellett látnia.
A felújítás felújítása végül úgy-ahogy megtörtént, a tervezésből fakadó hibákat - a vakvezető sávok kihagyását (a 4-6-os vonalán is!), az állomások színének tájékozódást nehezítő egységesítését, a mozgássérült liftek hiányát - azonban már nem lehetett kiküszöbölni.
Fejetlenségről, átgondolatlanságról tanúskodik a 4-6-os vonal átalakításának tragikomikus esete is, amely - a 2-es metró felújításával együtt - jelenleg a fél belváros közlekedését lassítja. Ha eltekintünk az új, de annál igénytelenebb megállóktól (ahol az utasbeálló sem a naptól, sem a széltől, sem egy nagyobb esőtől nem véd), érthetetlen, hogyan adhat át úgy egy vonalat Demszky Gábor és Aba Botond, hogy még nincs kész. Ráadásul többször is.
A kampány hevében a figyelmeztetések ellenére még a városvezetésnek sem tűnt föl a Margit hídi balesetig, hogy a villamosok azért állnak le nap mint nap, mert az elöregedett feszítőelemek nem bírják el Combinónak szánt nehezebb felsővezetéket.
Trükkös pénzügyek
Írtunk arról is, hogy a cég zavaros helyzete, állandósult adósságrendezési problémái jó táptalajnak bizonyultak a kétes ügyeletekhez, pénzügyi trükközésekhez.
1998-ban rendőrségi vizsgálat is folyt a cégnél, mivel a cég eladott, több mint 800 millió forintos társadalombiztosításai tartozását az adósságot átvállaló közvetítő cég csak három évvel később fizette ki (HVG, 1998/32).
2005-ben hasonló ügy robbant ki a BKV két leányvállalatánál. Az anyacéghez hasonlóan - a karbantartási megbízások elmaradása miatt - ezek a cégek is óriási veszteségeket halmoztak fel.
A 2004-ig buszok javításával foglalkozó Gépjármű-javító Szolgáltató (GJSZ) 2002-ben, amikor az állam átvállalta a cég adósságait, fizetés helyett állampapírban fialtatta pénzét. Az ügy amolyan BKV-san ért véget: a GJSZ addigi vezérigazgatója, Székely Péter a BKV-s gazdasági vezérigazgató-helyettes, Szentgyörgyi Tamás pénzügyi tanácsadója lett, 1,2 milliós havi apanázzsal (HVG, 2005/06).
Kis Tocsik-ügyként vált ismertté a cég 2005-ös adósságrendezése körüli trükközés is, erre is a HVG derített fényt. Mielőtt a BKV 500 milliót folyósított a buszjavítónak az adósságok rendezésére, a követelőző hitelezőket "váratlanul", két nappal korábban megkereste egy adósságrendező cég, és 25 százalékkal olcsóbban megvásárolta a cég adósságait. A GJSZ mint járműjavító egyébként megszűnt, a BKV, ahogy 1993-ban a szakértői tanulmányok is javasolták, külső cégekkel javíttat.
Hasonlóan gyanús pénzügyi trükközések történtek a cég villamosjavító leányvállalatánál, a Vasúti Járműjavító és Szolgáltató Kft.-nél (VJSZ) is. A történet jól példázza a BKV-ban uralkodó következménynélküliséget. A HVG megírta, hogy a cég 2003 és 2004 között megpróbálta elkendőzni egymilliárd forintos veszteségét, ami a profitot jelentő megrendelések elmaradásán túl többek között abból adódott, hogy a cég kb. 100 millió forintért vásárolt fűtéshez pakurát - holott már egy éve átálltak gázfűtésre.
A BKV saját magán elvégzett vizsgálata (!) végül megállapította, hogy "szándékosság nem történt", tavaly ősszel - egyes hírek szerint érintettsége miatt - Szentgyörgyi Tamástól "közös megegyezéssel", 30 millió forintos végkielégítéssel végleg búcsút mondtak, helyére egy hasonló veteránt, Szirmay Tamást, a BKV addigi vezérigazgató-helyettesét ültették.
Ócskavasnak eladott nosztalgiavillamosok
A felelőtlenség és az épelméjű gondolkodás hiánya érhető tetten a cég marketingstratégiáján is. Miközben jut pénz az új 4-6-os villamos fölösleges reklámozására, a BKV megbocsáthatatlan kárt okozott azzal, hogy néhány hete egyszerűen szétfűrészelték a cég (a GJSZ) tulajdonában álló régi járműveket, és - anélkül, hogy legalább az érdeklődő közlekedésbarátokat, civileket beavatták volna - eladták ócskavasnak.
Pedig a fejlett világban a közlekedési cégek kihasználják a nosztalgiajáratok közönségvonzó hatását. San Franciscóban, Bécsben, Londonban, Bradfrodban, Amsterdamban (stb.) menetrendszerűen járnak a régi járművek, többek között azért, hogy a gyerekek kirángassák az autóból és villamosra ültessék apjukat.
Az alvállalkozók szabadon garázdálkodnak
Említettük, hogy elmaradt a budapesti tömegközlekedés privatizációja. Némi előrelépés a szocializmushoz képest történt, bár meglehetősen kétes eredménnyel: mivel a BKV-nak kizárólagos szerződése van a fővárossal a közforgalmú közlekedésre, magánvállalkozások csak mint alvállalkozók próbálkozhatnak a monstrumnál hatékonyabb működésre.
Jelenleg tíz, nem BKV-s járat közlekedik Budapesten, több-kevesebb sikerrel. Mivel az útvonalat is előíró közlekedési cég semmiféle kontrollt nem gyakorol felettük, a forgalomirányítási rendszerében nem szerepelnek. Gyakori panasz, hogy kimaradnak járatok, szervezetlen a közlekedésük.
A BKV látszólag a nyilvánossággal sem tud mit kezdeni, és most tekintsünk el attól, hogy a sajtóosztály szenvedélyes, kioktató hangú közleményeket ad ki.
A cég saját alkalmazottaitól is fél, ezért a "kiszivárogtatókat" lebuktatják, sőt az alkalmazottak emailjeit is ellenőrzik. Bár a cég tagadta a Budapesti Reggel állításait, végül elismerte a megfigyelést. Előfordult továbbá olyan eset is, hogy a menedzsment egyik tagja a Magyar Hírlap újságírójának adva ki magát, bebuktatta egyik alkalmazottját, aki olyan dolgokat merészelt elmondani egy újságnak, amit a cég jobbnak látott titkolni.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Drámai videón mutatja be Orbán Viktor, mi vár ránk 2025-ben
A felvételen megjelenik egy nő bontókalapáccsal a kezében, ami sokak számára ismerős lehet.
február 23., 19:33
- Belföld
Szétesik a front Magyarország fölött, kiadták a figyelmeztetést
Az éjszakai fagyok enyhülni látszanak.
február 24., 06:31
- Belföld
Magyar–német óriáscég alakult a Leopardok karbantartására
A gödöllői székhelyű vállalatot a német KNDS fegyvergyártó és a magyar HM Currus Zrt. közösen hozta létre.
február 24., 05:51
- Mindeközben
PSG Ogli reagált a Trump-Zelenszkij-találkozóra: Trump egyértelműen be akarja fejezni azt a háborút, amit Joe Biden elkezdett
2 órája
- Címlapon
Ezért kiabált egymással Donald Trump és Volodimir Zelenszkij
Már előtte is láthatóak voltak a repedések Washington új vezetése és Kijev között.
4 órája
- Belföld
A Második Reformkor szerint Orbán Viktor azt a buborékot értékelte, amibe a valóság elől menekült
A párt ámokfutásnak nevezte Orbán Viktor évértékelőjét.
február 23., 21:58
- Belföld
Karácsony Gergely ukulelézve, napszemüvegben jelentette be Budapest két új szabadstrandját
Tiszta Hawaii.
25 perce
- Belföld
Népszava: Lánya boltján keresztül üzentek Orbán Viktornak
„Az Európai Unió legszegényebb polgárai a magyarok” – többek között ez állt a kirakat üvegén.
február 23., 16:46
- Belföld
Kenyér Zoltán Károlyt választották polgármesternek Szóládon
Függetlenül jelölt nyert a Somogy vármegyei Szóládon.
február 23., 20:48
- Címlapon
Időkapszulát hagyott a rab a hegedűben, és még a halál árnyékában is szabadkozott
A világon nincs még egy ilyen történet.
8 órája
- Mindeközben
Majka Szoboszlai Dominik játékáról: Túlmutat a Liverpool csapatán is, ha van ennél feljebb, akkor ott van a helye
4 órája
- Belföld
Orbán Viktor: Ellenfeleink súlyos sebet kaptak, és most először látom a szemükben a félelmet
A miniszterelnök szerint lebecsülni őket hiba lenne.
február 23., 08:55
- Belföld
Karácsony Gergely: Indul a per, Budapest visszakaphatja a jogellenesen elvont milliárdokat
Szembeszáll a kormánnyal a főváros.
február 24., 08:34
- Belföld
Jókai Mór és Mikszáth Kámán „fogolyháborúja”: madarakkal licitáltak egymásra
Kapcsolatukat sok-sok civakodás, apróbb-nagyobb csetepaté színesítette.
február 23., 16:38
- Belföld
Itt az új javaslat, így gyorsítaná fel a fővárosi közösségi közlekedést Vitézy Dávid
Metróbuszok helyett inkább a villamosokat fejlesztené a Podmaniczky Mozgalom vezetője.
február 23., 16:07
- Belföld
Egy átlagos nyugdíjasnak 2000 forintnál nem jelentene többet az áfa-visszatérítés
A nyugdíjasoknak hatékonyabban is lehetne segíteni, véli egy szakmai szervezet.
február 24., 08:04
- Belföld
Gyurcsány Ferenc kés alá fekszik
Nem ő válaszol ma Orbán Viktornak a Parlamentben.
február 24., 08:39
- Belföld
Magyar Péter: Orbán Viktor meghirdette az átverés évét
A Tisza Párt elnöke több dolog miatt is bírálta a kormányt a szombati évértékelő után.
február 23., 08:28
- Belföld
Tökfőzelék, rántott cukkini, zöld tea – így készült Orbán Viktor az évértékelő beszédére
Éhgyomorra lépett pódiumra a miniszterelnök a Várkert Bazárban.
február 24., 07:32
- Címlapon
Drámai fordulat a Trump–Zelenszkij-találkozón, ezt minden magyar megszívta
Volt nagy veszekedés, kiviharzás a Fehér Házból, még a forint is hátraarcot vett.
11 órája
- Belföld
Kocsis Máté: Ami az amerikaiaknak jó, az Magyarországon is jó lesz
A frakcióvezető szerint dollármilliókba került, hogy seb keletkezzen az ország szuverenitásán.
február 23., 12:24
- Belföld
Vitézy Dávid beperelné a kormányt az Óbudai Gázgyár ügyében
Öt javaslattal készül a Podmaniczky Mozgalom a Fővárosi Közgyűlésre.
február 23., 12:05
- Belföld
Menczer Tamás üzent Magyar Péternek: Az igazság mindig utolér, az igazsággal együtt pedig én is
Szerinte a Tisza Párt elnöke korábban azért sírt, hogy az első sorban tapsolhasson Orbán Viktornak.
február 23., 13:41
- Belföld
„Láttunk tömegsírokat, kínzókamrákat és lerombolt városokat”
Demonstrációt tartottak Budapesten a háború harmadik évfordulója alkalmából.
február 23., 15:47
- Címlapon
Vészjósló üzenet Emmanuel Macrontól, szerinte Vlagyimir Putyin Moldován át Romániáig meg sem áll
11 órája
- Belföld
Gyurcsány Ferenc közveszélyes kiskakast és technácit emlegetve szállt bele Orbán Viktorba és Donald Trumpba
„A Titanic süllyed, a kapitány italt és zenét rendel” – a Demokratikus Koalíció elnöke is évet értékelt.
február 23., 11:51
- Belföld
Orbán Viktor: Vannak dolgok, amikben nem engedhetünk, és nem is fogunk
A miniszterelnök felsorolta az öt nagy csatát, amiben a kormány vitézkedik Brüsszellel szemben.
február 23., 12:59
- Belföld
Meghalt egy 14 éves lány Zalaszentgróton
A rendőrség szerint baleset történt, a körülményeket még vizsgálják.
február 23., 17:51
- Címlapon
Óriási büntetésekbe kezdett egy BMW-s az autópályán, mert nem engedték száguldozni
Szívatott mindenkit, akit csak tudott.
8 órája
- Belföld
Halálos kutyatámadás történt Miskolcon
Sokan csak karóval a kezükben mernek az utcára menni.
február 23., 10:52
- Címlapon
Hiába a zokogó szülők, egy nap alatt 9 óvoda bezárásáról döntöttek
Az érintett csepeliek az Indexnek elmondták véleményüket.
4 órája