További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az elképzelések szerint az utas csak annyit fizetne, ahány megállót megtesz az adott közlekedési eszközön. Felszálláskor elhúzza kártyáját egy leolvasó előtt, ami a kártyáról a végállomásig tartó viteldíjat vonja le, de a leszálláskor visszaírja azt az összeget, amit az utas nem használt fel. Koós szerint abból nem lesz torlódás, hogy az utasoknak kétszer is a jegykezelő automatához kell járulniuk.
Előbb a metrón, aztán a HÉV-en
Bár még több nyitott kérdés is van a rendszerrel kapcsolatban, jelenleg úgy tűnik, a műanyag bérletek, amiket korlátlan alkalommal lehetne feltölteni, előállítási költsége 500 forint lenne. A projektigazgató szerint a jegyek már problémásabbak: a papír alapú chipkártyák előállítása 50 forintba kerülne, ami sok egy 140-150 forintos jegyárhoz képest. A BKV ezért fontolgatja, hogy a jegyautomatákban pénzre lehetne visszaváltani a fel nem használt krediteket.
A chipkártyás rendszert első lépcsőben a metróvonalakon vezeti be a cég, itt elektromos kapukon lehet majd az állomásra lejutni, de ugyanilyen kapus rendszert vezetnek be a HÉV nagyobb állomásain is. Ezzel együtt eltűnnek az ellenőrök a metróból, a kapuknál csupán egy alkalmazott fogja ellenőrizni a szabályos áthaladást, és, ha az ötven centiméter széles kapu nem volna elegendő (babakocsis, mozgássérült vagy nagyobb csomaggal érkező utas esetén), egy erre a célra épített nagyobbat nyit ki.
A bliccelők fele felhagyna rossz szokásával
A rendszer kiépítési költségeit 15-20 milliárd forintra becsülik, a teljes átállást 2007 végére képzelik el. A metróban a kapuk azonban már korábban, 2006 elején megjelennek, az elektromos leolvasók miatt a kétéves átmeneti időszakban külön lehet majd a metróra chipkártyás bérletet (névvel, fotóval) és jegyet váltani, közölte a projektigazgató.
Országos hálózat?
A távlati tervek még ennél is merészebbnek tűnnek: ha létrejön a fejekben már egy évtizede megfogant Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ), amely egyesítené a Volánbuszt a MÁV-ot, valamint a BKV-t, buszon, vonaton, metrón, vidéken és a fővárosban is ugyanazzal az egy chipkártyával lehetne utazni. A tarifaközösség megalakításának egyik fő akadályát az egymás közötti elszámolás problémája jelenti, ez a chipkártyás rendszer bevezetésével elhárulna.
Koós elmondása szerint érdemi megállapodás eddig azért sem jött létre a társaságok között, mivel ez összességében körülbelül 250 millió forint éves bevételkiesést jelentene, aminek pótlására még senki nem ajánlkozott. A veszteséget az okozná, hogy így az utasnak elég volna egy bérletet vásárolnia három különböző helyett.
Az intelligens kártya alapú elektronikus jegy- és bérletrendszer kialakításáról egyébként 2003 májusában már szándéknyilatkozatot írt alá az ÁPV Rt., a MÁV Rt., a GySEV Rt., a BKV Rt., a Volánbusz Rt. és a Volán Egyesülés, Budapest Főváros Önkormányzata vezetői, valamint Csillag István gazdasági és Kiss Péter kancellária-, illetve Kovács Kálmán informatikai miniszter.
A még távolabbi tervek pedig egy országos, bankokra, elektronikus aláírásra, és még számtalan szolgáltatásra használható egységes chipkártyarendszer kiépítéséről szólnak.