További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Merre járkáljon, hol bírságoljon és hol ne, kiket ne büntessen – a bonyolult kis kézikütyü kezelése mellett mindezeket fejben kell tartania egy parkolóőrnek, hivatalos nevén parkolási ellenőrnek. Ráadásul, hogy ne alakulhasson ki bizalmas viszony – nevezzük nevén: tisztességes társadalmunk egészét csúnyán megmételyező, hazánk egyetlen más szegletében sem jellemző korrupció – a parkolóőr és a fix helyen parkolók között, a derék ellenőröket a szépséges kütyüjükkel napról napra másik zónába küldik dolgozni.
Ezért aztán jó, ha van a kéznél egy kis segédlet, egy füzetlap nagyságú papír, rajta a legfontosabb információkkal: egy térképpel a napi útvonalról, valamint arról, kiket és mikor nem büntetünk meg. Néhány éve, amikor e sorok írója is kipróbálta ezt a remek szakmát – sétálhattam egész nap a városban, kiképeztek, naponta kaptam a pénzem, adtak egyenruhát, céges, bár csak cégen belül használható mobiltelefont, és legfőképpen: hatalmat –, még csak kartonpapírra nyomott itinerrel vágtunk útnak. A kartonpapírt természetesen minden este, szolgálat után, le kellett adni, hogy másnap azt újra kioszthassák az aznapi illetékesnek.
Így aztán, bár terjedelmes cikksorozatban számoltam be a parkolóőrök aszfaltszagú mindennapjairól, arra nem volt módom, hogy bemutassam a papírt, ami napi nyolc órán át gondolkodik helyettünk. Ám egy balszerencsés kolléga - aki mostanra talán már nem is tagja a kékzacskósok vidám közösségének – a minap elhagyta a saját ki kalauzát, amit ráadásul éppen mi találtunk meg.
A lapocska hátsó oldalán – első oldalnak feltételezve az aznap végtelen mennyiségben bejárni szükséges utcák, az úgynevezett pálya térképét – fel van ugyanis tüntetve, milyen autókra nem kerülhet büntetés. Mivel ez egy belső-terézvárosi pálya – a térkép bal felső sarkában lévő P601-es kódból a 6-os a kerületre utal, a P a pálya rövidítése, a 01 pedig annak sorszáma –, így értelemszerűen ingyen parkolhatnak a kerület által kiadott vinyettával rendelkezők, a kék egészségügyisek, a piros lakosságiak és a zöld céges matricát kapott autósok (négy éve egyébként a pálya által érintett, a hatodik és hetedik kerület határán lévő Király utcában ezek mellett a hetedik kerületi matricásokat sem lehetett büntetni). Emellett van egy aranysárga Demszky-engedély és az ötmilliósnál drágább autók elengedhetetlen kelléke, a mozgáskorlátozottak igazolványa.
Végül a papírkán 12 pontban fel van sorolva mindazon helyek listája, ahol egyéb okok miatt nem lehet pótdíjazni. Mégpedig azért, mert ezeken a helyen a KRESZ szerint parkolni sem szabad, tehát ezeknek az autósoknak a megbüntetésére – mivel nem pénzt hozó parkolóhelyet foglalnak – nem a parkolási cég, hanem a közterület-felügyelet vagy a rendőrség jogosult. Ilyen hely a busz- vagy trolimegálló, a garázskapuk, a ki- és behajtók, a járműforgalom elől elzárt területek, a taxik várakozóhelyei, a rakodási területek, a kizárólagos várakozási helyek, a mozgáskorlátozottak számára kijelölt hely, valamint az utcasarok utáni első öt méter. Nem büntethetők természetesen a tilosban, megállni vagy várakozni tilos táblánál és tűzcsap mellett parkoló autók sem. És a parkolóőrök túlbuzgóságát megakadályozandó, az iránymutató lapocska szerkesztői külön felhívják a figyelmet arra: nem büntethetők a parkolási „övezet vége táblát követően" parkoló autók sem.