Fülöp: Nem elégséges a mesterséges dugó
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Veszélyezteti az egészséges környezethez való alapjogot az elviselhetetlen mértékű járműforgalom a fővárosban - állítja a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa. Fülöp Sándor szerint Budapesten nincs lehetőség arra, hogy mindenki gépkocsival oldja meg közlekedési igényeit.
A fővárosiak várható élettartamát három évvel rövidítik meg a közlekedési szennyezések. Az ombudsman szerint figyelemreméltó, de nem elégséges kezdeményezés a fővárosi önkormányzat által tervezett forgalomcsillapító kísérlet. Idén nyáron egyébként nem lesz forgalomcsillapítási program Budapest belvárosában, a főpolgármesteri kabinet hétfői ülésén az előterjesztő Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes azt mondta, hogy a javaslatot politikai támogatás nélkül nem érdemes megvalósítani.
Az országgyűlési biztos hétfői közleményében emlékeztet arra: télen már szmogriadót kellett elrendelni. Nyáron tömegesen okozhat allergiás, asztmás megbetegedést a gépkocsik károsanyag- kibocsátása és az ultraibolya sugárzás által létrehozott ózontartalmú fotokémiai szmog.
Az ombudsman szerint figyelemreméltó, de nem elégséges kezdeményezés a főváros által tervezett forgalomcsillapító kísérlet. Fülöp Sándor úgy véli: a kezdeményezés csak akkor válhatna a jövőben a budapestiek hasznára, ha a főváros vezetése határozott és átfogó lépéseket tenne a gyalogos- és kerékpárosbarát közlekedésért.
Az országgyűlési biztos reméli, hogy a kezdeményezést továbbfejlesztik és a fővárosiak életminőségének javítása, élettartamának hosszabbítása érdekében az önkormányzat a gépkocsiforgalom korlátozására átfogó intézkedéseket tesz.
Az ombudsman megállapította, hogy a rendszerváltás óta reálértéken számítva óriási csökkenés következett be a BKV működésének finanszírozásában. A járműállomány elöregedett, színvonala nem kielégítő, rendszeresek a meghibásodások, évről évre járatritkítási tervek kerülnek elő. A Budapesti Közlekedési Szövetség tarifaközösségének kialakítása ólomléptekkel halad, és hiányzik az egységes P+R rendszer is - áll a közleményben.
Fülöp Sándor szerint a kivont forrásokat vissza kell juttatni a közösségi közlekedésnek. Közleményében úgy fogalmaz: nem lehet többé szó járatritkításról és a jegyárakat is versenyképessé kell tenni az autózók számára. Az egyéni közlekedés árát - például London vagy Stockholm példájára behajtási díjjal is - meg kell fizettetni, s ezekből a forrásokból megteremteni a színvonalas közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés feltételeit.
terA biztos ugyanakkor felhívja a figyelmet arra is: a forgalomcsillapítási kísérlet kockázatait nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ha a felkínált közlekedési alternatívák nem kellőképpen vonzóak, az utastájékoztatás, a forgalomirányítás alacsony színvonalú, akkor az egyhónapos kísérlet ellenérzéseket is kiválthat, ami a hosszabb távú terveket akadályozhatja. A forgalmi változások hatásait kellő alapossággal kell rögzíteni és feldolgozni, hogy a tervezésnél kiindulópontot nyújthassanak - írja az ombudsman.