Újra drágul a parkolás Budapesten
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Mivel a parkolási rendelet a BKV-jegy árához köti a 2-es zóna parkolási tarifáját (a többi zóna tarifáját szorzók segítségével állapítják meg), ezért a BKV-jegy 3,4 százalékos drágulása automatikusan magával vonta a parkolási díjak emelkedését. A parkolási rendeletben megnevezett új fizetési övezetekben azonban még parkolóautomata sincs.
A parkolási rendelet szerint a 2-es zóna alaptarifája megegyezik a mindenkori BKV-jegyárral. A 290 forint helyett július 1-től 300 forintos tarifa a legdrágább zónában (kétszeres szorzóval) 600 forintra növekedik, a legolcsóbb zónában (feles szorzóval) 150 forintra nő. A Parking Kft. szerint a parkolódíjak átlagosan mintegy 3 százalékkal növekednek.
A napokban hatályba lépett parkolási rendelet szerint számos új területet vontak be a fizetős övezetbe (például Angyalföldön, Ferencvárosban, Újbudán, Csepelen vagy Óbudán), ám parkolóautomatákat még nem helyeztek ki, ezért ha valaki fizetne, akkor nem tud.
A Parking Kft. tájékoztatása szerint az új automaták közbeszereztetés jelenleg tart és 2-3 hónap múlva fejeződik be. Az új automaták a papírpénzt nem, de a bankkártyát elfogadják majd. Az, hogy a papírpénzt elfogadják, fel sem vetődött a Parking Kft. szerint, mert a gyűrött bankók elfogadása-nem elfogadása miatt az autósok mindig idegesek lennének, ráadásul megnőne a veszély az automaták kirablására. Az automaták az új 200 forintos érmét fel fogják ismerni.
Az új területek közül Óbudán különleges a helyzet, mert a kerület polgármestere kijelentette, hogy csak akkor engedi bevezetni a fizetős rendszert, ha építettek P+R parkolókat. Az új P+R parkolók elhelyezéséről a kerület mostanában egyeztet a fővárossal.
Az Index végigjárta Budapest négy klasszikus P+R parkolóját (amelyek őrzöttek, és egy buszjegy áráért egész napra ott lehet hagyni a kocsit), és azt tapasztalta, hogy ezek a parkolók a Stadionoknál levő kivételével 75-80-85 százalékos telítettséggel üzemelnek.
A Kökinél (Kőbánya-Kispest metróvégállomás) megzavarta az autósokat, hogy a bevásárlóközpont építése miatt a korábban 100 százalékos kihasználtsággal működő P+R több száz méterrel arrébb költözött, ráadásul ki sincs nagyon táblázva az új hely. Most kezdik újra felfedezni, jelenleg olyan 75 százalékos a kihasználtság.
A Sportcsarnok alatti P+R parkoló fedett, őrzött, de mégsem használja senki. A parkolóban csütörtök 11 órakor néhány autó lézengett. Ennek az lehet az oka, hogy aki már elvergődik kocsijával a Stadionokig, az már nem szívesen teszi le autóját, hanem elmegy vele a céljáig.
A 61-es villamos Hűvösvölgyi úti végállomásánál elhelyezkedő P+R-t felfedezték az autósok az elmúlt néhány évben, ma már 80-85 százalékos a kihasználtsága. Az arányt tovább javítja, hogy a nyitvatartási időt este 7 óráról kitolták 10 órára. Ugyanez vonatkozik az Újpest Városkapunál elhelyezkedő P+R parkolóra is.
Az összes őrzött P+R parkolóra jellemző, hogy a bejárattól 40-50 méterre rengeteg olyan autó parkol (több esetben nem is szabályosan: a járdán vagy zöldterületen), amelynek tulajdonosa a 290 (hamarosan 300) forintot is sajnálja a parkolásért. A fentieken kívül mintegy 20 nem őrzött, gyakran spontán módon kialakult P+R parkoló van Budapesten.
A parkolási díjak emelkedésével a belvárosban jobban megéri mélygarázsban parkolni, mert a szállodaiakat kivéve az összes mélygarázs vagy parkolóház olcsóbb a környékén érvényes felszíni fizetős parkolásnál.
A legdrágább a Szabadság téri mélygarázs, óránként 360 forinttal, ami a környéken hamarosan érvénybe lépő 375 forint/óránál 15 forinttal olcsóbb. A Szervita téri parkolóház óránkénti 370 forintjára is igaz a fenti megállapítás.