Csak a sofőrök figyelhetők meg a BKV járatain, az utasok nem – derül ki az adatvédelmi biztos ajánlásából. A vezetőket is csak önkéntes hozzájárulásukkal kamerázhatják.
Korlátozottan kamerázható a BKV járműveinek fedélzete – foglalt állást Jóri András adatvédelmi ombudsman. A biztos ajánlásából kiderül: csak a gépjármű vezetőjét, csak az ő munkavégzési helyén, és csak az ő önkéntes hozzájárulásával figyelhetik meg kamerával a BKV járatain. Az utasok kamerázása viszont csak megfelelő, törvényi szintű jogalap megléte esetén lehetséges.
Néhány hete a BKV újra felvetette, hogy a járatain egyre gyakrabban előforduló támadásokat kamerás megfigyeléssel fékezné meg. Mivel korábban ez az ötlet már elbukott az adatvédelmi szabályokon, a közlekdési vállalat felkereste az adatvédelmi biztost.
Az ajánlásban Jóri András azt írja: az adatvédelmi törvény szerint személyes adat akkor kezelhető, ha ahhoz az érintett hozzájárult, vagy azt törvény vagy – törvény felhatalmazása alapján, az abban meghatározott körben – helyi önkormányzat rendelete elrendeli. Az adatvédelmi biztos állásfoglalása szerint a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló törvény csupán a kétségtelenül önkéntes alapon felkereshető magánterületek esetében ad lehetőséget a kamerával történő megfigyeléshez. Ugyanakkor nem tartoznak a törvény hatálya alá az olyan közüzemek, amelyek igénybe vételét illetően az érintetteknek nincsen érdemi választási lehetőségük. Ilyen közüzemnek számít például egy BKV-busz, hisz ebben az esetben nincs más választási lehetőség, ha valaki városi tömegközlekedési eszközzel akar valahová eljutni.
Jóri András az utasok teljes körű kamerás megfigyelését nem tartja elfogadhatónak; ehhez szükséges, hogy törvényben szabályozzák a speciálisan erre a területre vonatkozó megfigyelés részletes szabályait. Nyilvánvalóan ezeknek a szabályoknak, illetve magának a megfigyelésnek is meg kell felelnie az alkotmányossági követelményeknek.
A gépjármű vezetőjének környezetében is csak akkor folyhat kamerás megfigyelés, ha ahhoz önkéntes hozzájárulását adta. Az önkéntesség biztosítására technikai megoldásként szolgálhat egy olyan eszköz, amely a gépjármű vezetőjének lehetővé teszi a kamera ki- és bekapcsolását.
„Meggyőződésem, hogy a kamerák részletesen kidolgozott koncepció hiányában történő terjedése a magánszféra sérelmével, a megfigyeltségtől mentes személyes szabadság, illetve az annak sérthetetlenségét tiszteletben tartó közmegegyezés fokozatos felmorzsolásával jár” – mondta Jóri András.