Tovább késik a 4-es metró átadása

2009.10.15. 13:35

Az alagútépítő Bamco konzorcium nemrég elkészült módosított ütemterve 10 hónappal eltolja a 4-es metró befejezésének a határidejét, nyilatkozta az Indexnek Klados Gusztáv, a DBR Metró Projektigazgatóság vezetője. A késés a Bamco szerint a DBR miatt következett be, a DBR szerint a Bamco a ludas. A vita mintegy 13 milliárd forint kártalanításról szól, ehhez jön még számos milliárdos kötbér, amit a hibásnak kell viselnie.

SZT8131

Hogy jött ki az újabb késés?

Most kaptuk meg a Bamcótól az új ütemtervet, a régit a Gellért téri és Fővám téri csúszás miatt kellett módosítani. Ez 10 hónap csúszást okoz, amivel eltolják az egész beruházás befejezését.

Mi okozza a csúszást?

Az új alagútépítési ütemterv szerint a pajzsok 2010 júliusban érnek a Baross térre, a metróvonal teljes szerkezetépítése pedig 2011 márciusban fejeződik be a Gellért téri átkötő alagút megépítésével. Ezt követi vágányépítésnek, az állomások belső beépítésének, az elektronikus irányító rendszer kiépítésének a befejezése, ami 2012 augusztusára tehető.

Ekkor lehet azt mondani, hogy kész a 4-es metró?

Nem, ekkor kezdődik még a próbaüzem, ami nem tudjuk meddig tart.
Mivel a főváros a legbonyolultabb automata irányítási rendszert rendelte meg, ráadásul két külön szállítótól a rendszert és a vonatokat, ez jócskán elhúzódhat, ha jól gondolom.
Eredetileg negyed év van a próbaüzemre, a rendszerek összecsiszolására. Én nagyon remélem, hogy 2012 végéig ez sikerül is.

De nyilatkozott már arról, hogy ez a legproblémásabb része a beruházásnak.

Valóban, a nemzetközi tapasztalatok szerint ez az összecsiszolódás akár egy évet is igénybe vehet.

Azaz bőven előfordulhat, hogy az új metróra csak 2013 elején, vagy akár közepén teheti a lábát az első utas?

Nem tudom azt mondani, hogy ez nem fordulhat elő.

Kinek a hibája az újabb csúszás?

Szerintünk a Bamco hibája.

Mekkora kötbért követel a főváros ezért a késésért?

Ha szigorúan követnénk a szerződést, a Bamco már rég meghaladta a követelhető kötbér felső határát, ami a szerződési összeg 10 százaléka. A mi kezünkben csak a szerződésbontás lehetősége van, annak viszont nem lenne értelme, mert egy új vállalkozó már biztos drágábban fejezné be a metrót.

Késik a metró és kötbér se lesz?

Most egyezkedünk. A késés alapvetően négy elemből áll. Az első, az Etele téri későbbi indulás alapvetően a főváros hibája, mert a telekvásárlás elcsúszott, de ez csak néhány hónap, és nem olyan nagy összeg. A második a Gellért téri leállás, ahol a Bamco hibázott, a közlekedési hatóság le is állíttatta őket. A harmadik a Fővám téri állomás, ami viszont a Gellért téri csúszás miatt egészében nem jelent késedelmet, a negyedik pedig a fő vitatéma: a Gellért téri átkötő alagút. Ez az utolsó elem még mindig nem készült el, sőt 2011 márciusig tart az ütemterv szerint az építése.

Egy pár tucat méternyi átkötő alagút megépítése tovább tart az egész alagút építésénél?

A Bamco szerint most már igen. Mivel az alagút ott már elkészült, új módszerrel kell építeni, amihez új engedélyek kellettek, amit csak a napokban kaptak meg.

De ezt még így is nehéz elhinni.

Én szerintem az átkötő alagút építése nem tarthat tovább az új helyzetben sem fél évnél. Talán az lehet a háttérben, hogyha 2011 tavaszáig a választott bíróság netán a DBR-t marasztalná el az átkötő alagút építésének késése miatt, akkor a kivitelező az egész metrókésést ráfoghatná egy lendülettel Budapestre. Ehhez azonban nyerniük kellene a közlekedési hatóság ellen indított perben, ami őszintén szólva, minimum kétséges.

SZT8089

Térjünk vissza a kötbérre. Mi döntheti el, hogy a Bamco fizet kötbért, vagy a DBR kártérítést?

A vitában először úgynevezett döntnökök egyeztetnek. Ha nem sikerül megegyezni, akkor a kamarai választott bíróság dönt az ügyben véglegesen. Az ilyen döntések soha nem fekete-fehérek, általában azt állapítják meg, ki mekkora arányban hibázott. És akkor jöhet még a polgári bíróság a kártalanítás ügyében.

Mi a legrosszabb és a legjobb forgatókönyv?

Ha a Bamco minden követelését megítélnék, de erre szerintem nincs esély, akkor mi tartoznánk még mintegy 13 milliárd forinttal, és fizetni kellene a késés miatti többi vállalkozói kártalanítást, aminek az összegét meg sem lehet még becsülni. Ha a mi álláspontunk győzedelmeskedik, akkor mi fizetünk mintegy kétmilliárd forintnyi kártalanítást, viszont érvényesíthetjük a 10 százalékos kötbért is, és az összes további vállalkozói követelést továbbháríthatjuk a Bamcóra.

Mennyivel növeli meg a 4-es metró teljes költségvetését a 10 hónapos késés?

Valamennyivel megnöveli azt, de az I. szakasz 351 milliárdos jelenlegi költségvetésében van 40 milliárd forint tartalékkeret, amiből szerintem ezt még fedezni lehet, azaz nem kell megnövelni a büdzsé összegét.

Én még 520 milliárd forintra emlékszem.

Az a Baross tértől a Bosnyák térig tartó II. szakasz építési költségével együtt számított összköltség. Arról a szakaszról egyelőre még nincs is mit beszélni.