Villamost szeretne a metró helyett a VEKE
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Csütörtöki ülésén dönt a fővárosi közgyűlés a 4-es metró második szakaszának előkészítéséről és a metrókocsik beszerzéséről. Ha a képviselők megszavazzák metróvonal Keleti Pályaudvar és Bosnyák tér közötti szakaszára szánt 167 milliárd forintot, a főváros végleg elkötelezi magát az építkezés mellett, és megindulhat a tenderek kiírása. A VEKE szerint e második szakasz megépítése nem térül meg, és az unió sem támogatja majd, ezért a metróépítés helyett a villamoshálózat fejlesztését javasolják.
A 4-es metró első szakasza a Kelenföldi Pályaudvartól a Keleti Pályaudvarig tart, ez az a rész, amin már dolgoznak is. A második, a tervek szerint a Keleti Pályaudvartól a Thököly út alatt a Bosnyák térig futó szakasz azonban még csak az előkészítés fázisában van. A közgyűlés ma dönt róla, hogy elkülönítik-e az erre a célra szánt 167 milliárd forintot. A metró harmadik szakasza a tervek szerint a Bosnyák térről Újpalotára megy majd egyszer tovább.
A VEKE szerint azonban a második szakasz még az elsőnél is kevésbé lenne gazdaságos, ilyen rossz mutatókkal pedig uniós támogatásra sem számíthat a főváros. A Főmterv által készített költség-haszon elemzés úgy számol, hogy a 131,4 milliárdos beruházás 84,8 milliárd forintnyi "társadalmi hasznot" (időmegtakarítás, szennyezéscsökkenés, stb.) termel, tehát hasznossági mutatója 0,65, ami jócskán elmarad az unió által megkövetelt 1-től (ez a szám jelzi a már nem veszteséges projekteket). Ráadásul a tanulmány még 131,4 milliárdos kiadással számolt, a közgyűlési előterjesztésben pedig már 167 milliárd szerepel.
Még ha rendben is lennének megtérülést mutató számok, ahhoz, hogy ebben a költségvetési időszakban EU-támogatásokat hívjunk le, még 2015-ig be kéne fejezni a második szakasz építését. Ehhez legkésőbb 2010-ben ki kéne írni a szükséges pályázatokat, ekkor azonban még biztos nem lesz meg a remélt támogatás. Tehát az amúgy is pénzszűkében lévő fővárosnak eleinte mindenképp saját zsebből kellene állnia a második szakasz építését.
A VEKE-nek az sem tetszik, hogy "védhetetlenül sűrű" a második szakasz megállókiosztása: míg a mostani gyors buszok a Keleti Pályaudvar és a Bosnyák tér között csak kétszer állnak meg, a metrónak ezen a szakaszon négy megállója lenne. Felmerült ugyan, hogy a tervezett négy helyett csak két állomás épüljön a metró második szakaszán, de az ötletet végül elvetették. Az engedélyeket ugyanis a mostani tervekre adták ki, és ha kivennék a megállókat, újra engedélyeztetni kéne az egész második szakaszt.
4-es metró nagyobb térképen való megjelenítése (sötétzölddel a második, világossal az első szakasz látható, amit már építenek)
Metró helyett villamos
A VEKE a metróépítés helyett a villamoshálózat fejlesztését javasolja. Az ötlet nem új: a 90-es évekig a Thököly úton járt villamos, a sínek pedig az aszfalt alatt azóta is megvannak.
A Bosnyák tér és a Keleti Pályaudvar között közlekedő villamos számításaik szerint 15 milliárd forintból elindítható lenne, és további 25 milliárdból Újpalotáig is meghosszabbíthatnák. Így kiszolgálnák nemcsak a metró második, hanem a harmadik szakasza által érintett területeket is. Mivel az újpalotaiaknak a Bosnyák téren nem kellene átszállniuk, még csak rosszabbul sem járnának, mint a metróval.
Ez a megoldás összesen is csak 40 milliárdba kerülne, és passzol a város közlekedésfejlesztési koncepciójához is: a Thököly úti vonal természetes folytatása, a Rákóczi úti villamos más uniós projektekben is szerepel.
A VEKE-től Vitézy Dávid azt is elmondta az Indexnek: hosszú távon, ha ezt a főváros anyagi helyzete megengedi, persze szükség lehet majd a metróra is, ezért megfontolandó, hogy a Bosnyák tértől kifelé vezető villamospálya-szakaszt úgynevezett premetróként építsék meg: az ilyen pályára később a metró is felmehet. Azonban még ha lesz is metró a Keleti Pályaudvartól kifelé, az első lépés akkor is a megfelelő villamosközlekedés kiépítése kell, hogy legyen, és a helyi közlekedés feladatait a villamosoknak kell ellátniuk, hogy a metrót nagy megállóközökkel építhessék meg.
Jelenleg azonban lepusztult a BKV járműparkja, és katasztrofális állapotban van a felszíni közlekedés, ezért a Bosnyák téri metróág hiánya egyáltalán nem a legnagyobb probléma – ha megszavazzák a megépítését, más, sokkal fontosabb fejlesztések maradnak forrás nélkül.