További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A közelgő BKV-sztrájk előszeleként passzív ellenállásba kezdett a buszsöfőrök jelentős része: hétfő reggel sokszor apró-cseprő hibákra hivatkozva nem vették át a járműveiket. Így számos, főleg dél-budai járat reggel alig vagy egyáltalán nem közekedett. A kollektív szerződésre vonatkozó tárgyalások ma folytatódnak a szakszervezet és menedzsment között, ha nincs megegyezés a héten, jövő hét kedd 0 órától határozatlan idejű sztrájk kezdődik.
2010 első munkanapjának reggelén lényegében összeomlott Budapest buszközlekedése a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint: egyes garázsokból a buszok fele sem állt forgalomba, számos vonalon (például a 27-es, 112-es, 136E, 203-as, 233E, 272-es) lényegében be sem indult reggel a közlekedés vagy a 7-8 perc helyett több mint egy órát kellett várni a járatokra. Véleményük szerint kimaradásokat most nem a tényleges műszaki hibák okozzák, inkább a sztrájkhelyzet előszelét érezni.
Ha volt a járműkimaradásokkal kapcsolatban tapasztalata, kérjük írja meg erre a címre.
Délelőtt tíz órakor még mindig száz buszsofőr várakozott arra, hogy megfelelő járművet kapjon a munkához, mondta Nemes Gábor, a szakszervezeti sztrájkbizottság vezetője. Hozzátette, hogy ha a munkáltatónak az új kollektív szerződés (a régi, még Aba Botond által kötött szerződés december 31-én lejárt) csak annyit ér meg, hogy a dolgozóktól elvonnak 16 ezer forintnyi jövedelmet, akkor a munkavállalók sem kívánnak plusz terheket magukra venni. Nem utasította vissza, hogy ezt akár passzív ellenállásnak is lehet nevezni.
Rossz az ülésemelő? Nem megy a busz sehova!
Ez konkrétan a buszok esetében azt jelenti, hogy a régi kollektív szerződés kimondta: a járművek átvételére húsz perc átvételi idő jár. Ha korábban a sofőr talált egy jelentéktelen hibát, akkor legyintett, vagy gyorsan megcsináltatta 20 perc alatt. Most nincs átvételi idő, a buszt addig vizsgálgathatja, ameddig akarja, ráadásul a legkisebb hiba miatt visszautasíthatja a járművet. (Ilyen lehet az ülésemelő hibája, vagy akár egy kiégett utastéri lámpa.)
Ez történt hétfő reggel is a kelenföldi, a dél-pesti és a cinkotai garázsban. Az óbudai garázsban a gyengébb szakszervezeti befolyás miatt szinte az összes busz kiállt reggel a szokott rend szerint.
Olvasónk PaXiB képe
Folytatódik a sztrájktárgyalás
A kollektív szerződésről hétfő 10 órakor újra megkezdődött a tárgyalás. A menedzsment ajánlata a szakszervezetek szerint nettó 16 ezer forintos jövedelemcsökkenést okozna a BKV dolgozóinak. A legnagyobb vita az évvégi vásárlási utalvény megszűnéséről, a magánnyugdíj-pénztár támogatás 3-ról 1 százalékra csökkentéséről és az étkezési utalvány változásáról szól.
A szakszervezetek korábban bejelentették: ha nem tudnak zöld ágra vergődni, akkor jövő hét kedden 0 órától határozatlan idejű sztrájkba lépnek. A menedzsment legutóbbi állásfoglalása szerint a cég elment a lehetséges legvégső határig. További engedményeket már nem tehet, mert az a stabilitást és a munkahelyek megtartását veszélyeztetné.
Az új, menedzsment által ajánlott kollektív szerződést 12 (főleg metrós és villamos) szakszervezet elfogadhatónak találta, ám arányuk nem éri el az aláíráshoz szükséges 65 százalékos dolgozói képviseletet. A sztrájkot most 11 (főleg buszos) szakszervezet támogatja.
Korábban a légrendszer fagyott le, most a főnök mosolya
Legutóbb december 17-én fordult elő, hogy a buszok jelentős része a garázsban maradt, igaz akkor tényleges műszaki hiba miatt. Az 1100 BKV-buszból összesen 420 nem tudott elindulni. A legtöbb gondot a fűtés- és légrendszerek okozzák, utóbbival együtt ajtóműködési hibák is felléptek.
A metróközlekedésben is gondok voltak: reggel 7 óra előtt pár perccel a 3-as metró egy 22 éves nőt gázolt el a Ferenc körúti állomáson. A nő a balesetben az életét vesztette. A helyszínelés befejeztéig, 8 óra 5 percig metrópótló autóbuszok szállították az utasokat a Nagyvárad tér és a Deák Ferenc tér között.
A BKV vizsgálódik
A BKV reggel óta értetlenül áll a kialakult járműmeghibásodások előtt, ezért a menedzsment azonnali vizsgálatot rendelt el - közölte a közlekedési társaság hétfő este.
A Kelenföldi buszgarázsban folytatott vizsgálat során bebizonyosodott, hogy például míg korábban a reggeli meghibásodások száma napi 8-10 volt, hétfőn 172 hibát észleltek. A korábbi napi átlagos meghibásodások között általában két elektromos hiba fordult elő, melyek száma hétfőn 66-ra ugrott.
Ezek az elektromos hibák általában a következők: hiányos utastér megvilágítása, repedt irányjelzőbúra, esetleg a műszerfal megvilágítás hibája. A hibákból látszik, hogy ezek egyike sem olyan természetű, amely az utas- illetve a közlekedésbiztonságot a legapróbb mértékben is befolyásolná - írták.
Vizsgálják azt is, hogy vasárnap, az éjszakai üzemzáráskor leállított autóbuszok vezetői a járművek műszaki állapotáról miként nyilatkoztak, jelentették-e a a műszaki meghibásodásokat. (MTI)