További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Politikai katasztrófaturizmusnak nevezte Ikvai-Szabó Imre, Budapest gazdálkodásáért felelős főpolgármester-helyettes a Fidesz és az MSZP javaslatait a BKV tarifáival kapcsolatban. Ikvai szerint színtiszta populizmus az a tervezet, hogy a diákok és a 65 év alatti nyugdíjasok félárú jegyet vehessenek, valamint az is, hogy a korábbi döntés ellenére ne legyen 4 százalékos áremelés február 1-től.
Az SZDSZ-es Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes szerint az MSZP-frakció a féláras javaslatával saját miniszterelnöke és kormánybiztosa által kialakított finanszírozási szerkezetet borítja fel. Ikvai szerint a nyugdíjasoknak és diákoknak szánt 50 százalékos árleszállítás egy olyan főváros-kormány megállapodást rúgna fel, amit még csak most készül megkötni Budapest.
A Fidesz javaslata a februárra tervezett áremelés elhalasztásával hasonló gondokat okozna. A decemberben megítélt 18 milliárdos kormánytámogatást ugyanis többek között csak azzal a feltétellel kapná meg a BKV, ha február 1-től emeli a tarifákat. Ikvai szerint most, amikor végre vége a sztrájknak, a BKV nyugodtan nekiállhatna dolgozni, ám erre "jönnek a politikai mekkmesterek, és belebabrálnak a szerkezetbe". Ez szerinte azt mutatja, hogy elkezdődött a választási kampány.
A tarifaváltozási javaslatokat már követni is alig lehet: tavaly év végén 4 százalékos emelést javasoltak, majd novemberben ezt leszavazta a fővárosi közgyűlés. Decemberben a kormány-főváros megállapodás már újra tartalmazta az emelést, amit decemberben meg is szavazott a közgyűlés.
Most február elsején lépne hatályba a 4 százalékos drágulás, ám a Fidesz frakció módosító javaslata szerint, mivel az év elején a sztrájk miatt közel két hétig nem nyújtott megfelelő szolgáltatást a BKV, ne legyen mégse emelés.
Az MSZP frakció elfogadná az emelést, viszont módosítással: 50 százalékos jegyárkedvezményt adna a diákoknak és a 65 év alatti korú nyugdíjasoknak. A városvezetés és az SZDSZ frakció nem támogatja egyik módosító javaslatot sem.
Az emelésről, nem emelésről, kedvezményről késő délután dönt a közgyűlés. Csavar a történetben, hogy a képviselők annak ellenére döntenek délután az ügyben, hogy a reggeli szavazásnál nem vették az ülés napirendjére egyik módosító javaslatot sem.
Korábban ugyanis Kucsák László fideszes képviselő már benyújtott egy egyéni javaslatot arról, hogy a diákok féláron juthassanak a BKV-jegyhez, és ez a javaslat szerepel a napirenden, méghozzá az egyik legutolsó pontként. Az előterjesztés tárgyalása során tehát összecsapnak a különböző kedvezményeket vagy emelést szorgalmazó politikai erők, de hogy melyik változatot és milyen politikai felállásban fogják elfogadni, egyelőre megjósolhatatlan.
Dél körül a képviselők meghallgatták azt a főváros-kormány megállapodás előkészítéséről szóló tájékoztatót, ami szabályozza az elkövetkező években a BKV finanszírozását. A megállapodás a főváros vezetése szerint évekre előre biztosítja a közlekedési cég éves szükséges támogatását, cserében viszont rögzíti többek között azt is, hogy a BKV minden évben az infláció mértékében emeli a tarifáit.
A Fidesz szerint a megállapodás bújtatva azt is tartalmazza, hogy idén vagy jövőre 5-6 százalékos teljesítménycsökkenést hajtsanak végre a BKV-nál, aminek mértéke a számítás szerint mintegy 40 autóbuszvonal megszüntetésével egyenlő. Ezért Wintermantel Zsolt, fideszes képviselő egy olyan javaslatot tett, hogy a főváros ne köteleződjön el ilyen megállapodás mellett.
A javaslat az ellenzék mellett szavazó két SZDSZ-es képviselővel többséget kapott. A szocialisták a történteket úgy fordították le, hogy az átszavazó SZDSZ-esek beléptek a Fidesz kampánystábjába.