További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Birtokunkba került az a belső ellenőri jelentés, amiből kiderül, miért tett feljelentést kedden a BKV a szentendrei HÉV kijelzőinek beszerzésével kapcsolatban. A készülékeket szétszerelő ellenőrök megdöbbentően kreatív műszaki megoldásokat találtak. A három éve próbaüzemelő utastájékoztató táblák harmada nem is működik, drága volt, ráadásul garancia sincs rá.
A bruttó 125 millió forintért felszerelt utastájékoztató HÉV-kijelzők, valamint a szintén ugyanennyiért szerelt segélyhívó rendszer kifizetésénél értelmezhetetlen és hibás vezetői döntéseket hoztak, áll a BKV belső ellenőrzési osztályának jelentésében. Az ellenőrök hüledeztek a drága készülékek gányolt műszaki megoldásain.
A jelentés műszakilag nehezen érthető megoldásnak nevezte például a kijelzők hűtésének módját. Az eredeti kiírásban az volt a követelmény, hogy a monitorok -40 Celsius fokig működőképesek legyenek. Mivel azonban a fémkeretekbe egyszerű LG szobai LCD tévéket szereltek (üzemi hőmérséklet 0-tól 40 fokig), valószínűleg a jóárasítás miatt, meg kellett oldani azok téli fűtését is. A fémkeretbe ezért bolti barkácseszközt: egy 30 ezer forintos kézi hőlégfúvót szereltek.
A kijelző vezérlését egy normál pc-alapú eszköz végzi (mini alaplap, processzor, memória). Háttértárként 1 darab 2 Gb-os Kingston pendrive szolgál, az operációs rendszer ingyenes Linux.
Az ellenőrök szerint a szétszerelt kijelző olyan hatást keltett, mintha egy kezdetleges prototípus lenne. Az egyedi, házi barkácsolásnak tűnő kivitelezés alapján látható volt, az eszköz nem tudja a feladatát hosszabb ideig teljesíteni.
Mint arról csütörtöki cikkünkben beszámoltunk, az állandóan lefagyó, hibás készülékek miatt rengeteg utas panaszkodott. A kijelzőrendszer ráadásul drága is volt.
A BKV 2007 nyarán írt ki pályázatot a kijelzőrendszer kiépítésére. A gyorsított tenderen a CC Soft K. nyert, annak ellenére, hogy versenytársával szemben nem volt megfelelő referenciája, igaz nettó 85 millió forintos ajánlata némileg jobb volt.
Csakhogy a szerződés megkötése után a szerződést módosították: az ár nettó 99 millióra ugrott, a műszaki tartalom viszont csökkent, azaz a rendszer drágább lett, de legalább rosszabb.
A szerződésben benne maradt ellenben, hogy ha a gyártó nem tud produkálni 30 nap problémamentes üzemidőt, kötbért tartozik fizetni. A 30 nap problémamentes üzemidő máig nem teljesült, a kötbért viszont nem akarja fizetni a cég, de már nem is fogja, mert felszámolás alatt áll.
A BKV egyszer próbált a sarkára állni, 2008 nyarán, ám amikor a CC Soft válaszul egy 480 millió forintos ellenigényt jelentett be - nem tudni, mire alapozva -, a szándék gyorsan elhalt.
A jelentés szerint a kijelzők telepítését Balogh Zsolt későbbi vezérigazgató-helyettes vetette fel, ő írta alá a teljesítést is, ami alapján a pénzt kifizették a CC Soft-nak. Az ellenőrök az eredményes próbaüzem hiánya miatt a végszámla kifizetését indokolatlannak és jogtalannak tartották.
Szintén 2007 nyarán írtak ki versenyeztetési eljárást a szentendrei HÉV Batthány tér és Békásmegyer közötti integrált hírközlési és segélykérő rendszerének kiépítésére. Az ellenőrök szerint a beruházás nagyon hasonlított a kijelzőkéhez: itt is olcsó ajánlattal (65 millió + áfa) nyert egy megfelelő referenciával nem rendelkező cég, az ár néhány hónap múlva itt is megugrott (98,7 millió), a rendszer itt sem működik rendesen.
A segélyhívó például nem működtethető, mert zajos, nem érthető benne a beszéd. Egyszer volt próbaüzem, kérték, hogy javítsák meg, nem javították, azóta is ez a helyzet.
Az ellenőrök mindkét szerződés esetében javasolták a kifizetett pénz visszaperlését, a kártérítési felelősség megállapítását, büntető feljelentés megtételét.