Fidesz: Marhaság az ingyenes BKV
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A fővárosi Fidesz marhaságnak, az LMP dilettánsnak és populistának, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) pedig felelőtlennek, szakmailag teljesen megalapozatlannak és nevetségesnek tartja Horváth Csaba szocialista főpolgármester-jelölt javaslatát a BKV ingyenessé tételéről.
"Ilyen marhaságot utoljára Horn Gyula miniszterelnök mondott - a hatalom megtartása érdekében –, amikor a nyugdíjasoknak ingyen repülőjegyet ígért" - áll Szűcs Somlyó Mária, a fővárosi Fidesz-frakció sajtófőnökének közleményében.
Horváth Csaba a Városligetben tartott május elsejei beszédében azt mondta, hogy bevezetné a Budapest polgári kártyát, amit minden Budapesten tanuló, illetve minden, legalább négy éve bejelentett állandó lakcímmel rendelkező kapna, ez jogosítana fel az ingyenes közösségi közlekedésre. Horváth Csaba számításai szerint a környezetvédelmi behajtási díjnak nevezett dugódíjból évi 50 milliárdos bevételre lehetne számítani, ez pedig nagyrészt fedezhetné a kiadásokat.
A Fidesz emlékeztette a szocialista politikust arra, hogy alig egy hónapja állapodott meg Bajnai Gordon miniszterelnök és Demszky Gábor főpolgármester, hogy az állam pénzügyi támogatást nyújt a fővárosnak, cserébe a közgyűlés az inflációval megegyező mértékben emeli évente a BKV jegyek árait.
Az LMP szerint, amennyiben komoly Horváth Csaba BKV-ra vonatkozó javaslata, az ijesztő dilettantizmusra vall, ha nem, akkor "olyan mértékű populizmus, amely versenyben van a magyar csúcsért" – reagált a szocialisták főpolgármester-jelöltjének szombati kijelentésére Jávor Benedek, az LMP egyik szóvivője. Jávor Benedek az MTI-nek azt mondta, hogy a BKV valóban jelentős átalakításra szorul, többek között meg kellene változtatni a finanszírozását és a viteldíj-politikáját is, de amit a szocialista politikus mondott "az semmilyen szakmai alapon nem támasztható alá". Mint hozzátette, nem látják azokat a forrásokat, amelyekből a javaslatot finanszírozni lehetne.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület közleményében azt írja, hogy a BKV összes jegyárbevétele 2010-ben várhatóan 51 milliárd forint, ezen felül a nyugdíjasok és diákok kedvezményes utazását az állam 17 milliárd forinttal támogatja, így a BKV 130 milliárd forintos költségvetésének több mint a fele, összesen 68 milliárd forint esne ki az utazás ingyenessé tételével. Ez a forráshiány a BKV azonnali csődjét, a budapesti tömegközlekedés összeomlását jelenti, ráadásul a tömegközlekedés ma is forráshiányos, a mai árakat megfizető utasait is alig tudja elvinni az öreg járműpark, állítják.
A tömegközlekedés ingyenessé tételét közgazdasági nonszensznek nevezik, amellyel a rendszer finanszírozhatatlanná válna, egy esetleges kizárólag adóbevételekből történő finanszírozást pedig nemcsak igazságtalannak tartanának, de az szerintük adóemelést vagy a költségvetési hiány növekedését is maga után vonná.
A VEKE eddig is egyetértett a dugódíj bevezetésvéel, azonban szerintük hiányoznak az ehhez szükséges feltételek, a Horváth Csaba által ettől remélt 50 milliárd forintos bevétel nagyságrendje pedig irreális . A mai budapesti tömegközlekedésnek sem a kapacitása, sem a szolgáltatási színvonala, sem a járműparkja nem alkalmas a dugódíj bevezetésével átülő autósok átvételére, írják.
Az elmúlt években a tarifaemeléseknél a VEKE időalapú jegyrendszer és korszerűbb tarifastruktúra bevezetését javasolta. A városházi vezetők azonban minden ilyen javaslatot elutasítottak, 2009 végén épp Horváth Csaba volt az, aki akkor még kormánybiztosként diktátumként erőltette rá a Fővárosi Közgyűlésre a 2010. évi tarifaemelést és érvelt az áremelés mellett, amely azóta kimutathatóan az utasszám jelentős csökkenését okozta, írják közleményükben.