Októberben kapcsolják össze a szétvágott Margit hidat
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az esős időjárás miatt elhúzódott a munka augusztusban, de ez egyelőre nem veszélyezteti a híd decemberi, ideiglenes forgalomba helyezését. A hosszanti tengely mentén szétvágott hidat 2010. október végén - november elején kapcsolják össze, tudtuk meg. Elkezdődött a híd festése és a műemléki rekonstrukció is.
Az esős időjárás hátráltatta a korrózióvédelmi munkák befejezését, tekintettel arra, hogy ehhez a munkafolyamathoz száraz időre van szükség, áll a Margit híd felújításának augusztusi jelentésében. A munkálatok elhúzódása egyelőre nem veszélyezteti a híd decemberi, ideiglenes forgalomba helyezését. A két hídfél összekapcsolásának időpontja a jelentés szerint 2010. október végére – november elejére tehető.
A felújítást végző konzorcium még mindig nem tudott megegyezni az átadás időpontjáról. A kivitelező a hidat 2010. augusztus 23. helyett közel négy hónappal később, december 14-én tudná átadni a forgalomnak, teljesen pedig 2011. március 31. helyett 2011. június 13-án adnák át. Ám ezt csúszást a fővárosi közgyűlés júliusi ülésén elutasította, csakúgy, mint a kivitelező 740 millió forintos többletigényét. A tárgyalás jelenleg is folyik az átadás időpontjáról.
1300 köbméter kő, 600 tonna öntöttvas
Szeptember első hetében a hídpillérek restaurálásával elkezdődött a híd műemlék-rekonstrukciója. A következő hónapokban 1300 köbméter speciális mészkövet építenek be a dunai átkelő lábaiba, ennyit használnak fel például a Parlament restaurálásához három év alatt.
Visszakerülnek a régi díszes címerek, az eredeti, párizsi mintára öntött lámpaoszlopok, s a háborúban elpusztult díszes korlátokat is újraöntik. A hídfők aluljáróit ismét a kisföldalattiéhoz hasonló Zsolnay-csempék fogják díszíteni.
Mint azt Wild László, a felújítás építész-történésze elmondta, a Margit híd szépsége 1936-ban érte el a csúcspontját, ezt az állapotot próbálják majd visszaállítani. Az egykori állapotnak megfelelően újjáépítik a középpillér mellvédjeit, ide visszakerülnek az egykori sárkánydísszel ellátott oszlopok, obeliszkek is. A középpilléren újra látható lesz a magyar történelmi középcímer és a parlamentihez hasonló kőpárnára ültetett korona is.
Minden óarany-e, ami fénylik?
Napokon belül elkezdik a Margit híd díszítő elemeinek: kandelábereinek, villamos felső vezeték-tartó oszlopainak és eredeti díszes korlátjainak az öntését is. Összesen 600 tonna öntöttvasat használnak fel ehhez.
Kiderült, hogy a híd északi oldalán kétsávos, déli oldalán egysávos, egyirányú kerékpárút lesz, festéssel elválasztva a gyalogosoktól.
Elkezdték a híd alsó részének, főtartóinak festését is. Annak ellenére, hogy a híd szinte minden részletében ragaszkodnak a korhű helyreállításhoz, a híd színe mégsem az eredeti tengerészkék, hanem sárga, azazhogy a hivatalos közlemény szerint óarany lesz.
Az Index hídszínkutató kommandója megkezdte a kutatást az ügyben, hogy minden óarany-e, ami fénylik? Az eredményről hamarosan beszámolunk.